Szybki dostęp po polsku

Na polskim rynku dostęp w technologii ADSL jest oferowany w ramach usługi Neostrada Plus, świadczonej przez TP. Pozwala ona na osiągnięcie szybkiego dostępu do Internetu (512 kb/s, przy interakcji 128 kb/s). Pod względem instalowanego sprzętu wymagania są zbliżone do rozwiązań SDI - zarówno po stronie centrali, jak i po stronie abonenta są instalowane specjalne moduły umożliwiające realizację transmisji. Specjalną funkcję spełniają rozdzielacze sygnału głosowego oraz transmisji danych. Po stronie centrali obsługę linii dostępowych realizuje specjalny moduł DSLAM (DSL Access Module).

Koszt instalacji usługi Neostrada Plus wynosi obecnie 799 zł (netto), a w wypadku jednoczesnej rezygnacji z SDI - 149 zł (netto). Opłata abonamentowa w zależności od rodzaju zawartej umowy wynosi 179 lub 199 zł (netto). Tak jak w wypadku innych systemów, statystyki polskiego rynku nie są najlepsze - pod koniec 2002 roku Telekomunikacja Polska udostępniała zaledwie około 6,5 tys. łączy wykorzystujących szerokopasmową technologię ADSL, a obecnie mówi się o 20 tys. abonentów.

Wiele kontrowersji budziła jakość oferowanych usług - użytkownicy Neostrady narzekali na częste awarie oraz przerwy w działaniu (to niewątpliwie jedna z wielu przyczyn małej popularności Neostrady w Polsce). Awarie tłumaczono niestabilną pracą ruterów. Niedawno obwiniane za złe funkcjonowanie usługi rutery IPSS firmy Lucent Technologies zastąpiono urządzeniami Juniper ERX1410.

Można więc oczekiwać znacznej poprawy jakości dostępu szerokopasmowego i nie da się ukryć, że spore inwestycje w technologię ADSL oznaczają szansę szybkiego i dynamicznego wzrostu liczby użytkowników tej technologii. Teoretycznie usługa jest już dostępna prawie wszędzie, przy czym główne kryterium to długość odcinka pętli abonenckiej. Nie zmienia to faktu, że praktycznie wciąż często brak możliwości instalacji systemu (z przyczyn technicznych) w danej lokalizacji (kwestia dotyczy nawet dużych miast).

Telekomunikacja Polska ma jednak bardzo ambitne plany dotyczące Neostrady i zapowiada, że w maju 2003 już 54 proc. klientów TP będzie mogło skorzystać z usługi Neostrada Plus, a pod koniec 2003 aż 72 proc. Imponujący ma być przyrost liczby użytkowników Neostrady - 270 tys. pod koniec tego roku, 380 tys. w 2004 r. i ponad 600 tys. w 2005 r. Mają w tym pomóc reklama i nowa polityka cenowa, o której na razie niewiele wiadomo. Jedyna konkretna informacja w tym względzie dotyczy planowanego obniżenia opłaty za instalację do 399 zł (netto) w przypadku instalowania sprzętu oraz oprogramowania przez abonenta, bez udziału pracownika TP.

Szybki dostęp po polsku

Usługa Neostrada Plus i dostęp DSL - organizacja sieci

Jeśli chodzi o technologie DSL, to trzeba wspomnieć o nowej ofercie Telekomunikacji Polskiej, skierowanej do klientów biznesowych. Usługa o komercyjnej nazwie Dostęp do Internetu DSL oprócz standardowych walorów technologii DSL zapewnia rozszerzenie o pakiet dodatkowych usług związanych z bezpieczeństwem i efektywnością pracy. Na szczególną uwagę zasługuje pakiet bezpieczeństwa (e-security), tworzący podstawowy profil bezpieczeństwa użytkownika. Broni przed atakami, takimi jak: zalewanie portów niepożądanymi pakietami (np. ICMP), wysyłanie pakietów z adresem źródłowym identycznym jak adres przeznaczenia, skanowanie portów. Zdaniem przedstawicieli TP, stworzenie takiego podstawowego pakietu ochrony ma szczególne znaczenie dla potencjalnych klientów usługi. Jak wynika z doświadczeń związanych z usługą SDI, wielu z klientów nie stosuje żadnych (nawet podstawowych) mechanizmów związanych z polityką bezpieczeństwa firmy, stając się łatwym celem ataków hakerów. Oczywiście e-security nie można uznać za pełne zabezpieczenie, niemniej jednak eliminuje wszelkie prostsze formy ataków, często przeprowadzane przez hakerów po prostu dla zabawy. Możliwe jest również rozszerzenie formy zabezpieczenia o dodatkową zaporę na platformie operatora.

Rokowania dla rynku polskich usług szerokopasmowego dostępu do Internetu opartego na technologiach DSL są obiecujące, ale w skali całego świata pozostajemy daleko w tyle (szczególnie po podwojeniu w minionym roku liczby linii DSL na świecie). Wiele zależy od polityki cenowej oraz oferowanej jakości usług (dotyczy to szczególnie kwestii klientów biznesowych), niemniej jednak ADSL jest bez wątpienia najprostszą metodą rozszerzenia usług operatorów telefonii stacjonarnej dysponujących odpowiednią infrastrukturą linii abonenckich.


TOP 200