Szukanie nowych dróg

Czynnik kosztowy

"W okresie dobrej koniunktury w IT upatruje się źródła korzyści dla organizacji. Natomiast w trudnych czasach - informatyka jest postrzegana jako czynnik kosztowy. Tymczasem najważniejszym powinno być, że to co zainwestujemy w informatykę przyniesie korzyści na poziomie całej organizacji" - twierdzi Krzysztof Jaworski. Jedną z kwestii, w których trudno jest połączyć presję na cięcie kosztów z koniecznością utrzymywania szybkiego tempa rozwoju IT i bezpieczeństwa systemów jest m.in. kwestia infrastruktury informatycznej. "Z punktu widzenia kosztów outsourcing zarządzania infrastrukturą jest rozwiązaniem korzystnym. Jednak w długofalowej perspektywie o obniżeniu kosztów posiadania infrastruktury IT decyduje architektura systemów oraz akceptowalny przez biznes poziom ryzyka. Tu wychodzi na jaw, że zarządzanie działem IT to sztuka poszukiwania i osiągania kompromisów z biznesem" - mówi Krzysztof Jaworski.

Zaznacza przy tym, że w kolejnych latach realizowane będą zmiany mające na celu konsolidację i uporządkowanie infrastruktury IT. Istotne zmiany w architekturze systemów mają być kluczem do efektywnego zarządzania kosztami. Obecnie wiele instancji jednego systemu działa w bardzo wielu lokalizacjach i komunikuje się ze scentralizowanym środowiskiem bazodanowym. "Trudno powiedzieć, że zarządzanie taką infrastrukturą i wysokie koszty licencji są dla nas rozwiązaniem optymalnym. Nikt za nas nie przebuduje tej infrastruktury" - mówi Krzysztof Jaworski.

Motor biznesu?

W DHL Express procesy obejmujące IT funkcjonują w oparciu o praktyki zarządzania IT - m.in. COBIT, ITIL i Prince2. "Wyrosłem z Project Management, więc takie podejście jest dla mnie naturalne" - mówi Krzysztof Jaworski. Przyznaje jednak, że w obliczu dużej skali, realizowanych jednocześnie projektów, wymagających bieżącego reagowania łatwo stracić kontakt z bieżącą działalnością organizacji IT. "Przy napiętej sytuacji i piętrzących się projektach trochę za mało czasu spędzamy na bezpośredniej współpracy z biznesem" - uważa Krzysztof Jaworski. Jednocześnie zauważa ogromny popyt na nowe przedsięwzięcia, które zaowocują zmniejszeniem kosztów w działalności innych komórek organizacyjnych. "Priorytetem na ten rok było hasło - zróbmy to taniej. Przyszły rok będzie ciekawszy, a oczekiwania biznesu staną się bardziej uporządkowane" - twierdzi.

Za konieczność uważa m.in. zwerbalizowanie strategii IT. Domeną biznesowego działu IT ma być również zarządzanie portfelem projektów w firmie - nie tylko projektów IT. W tym celu w DHL Express wdrożono już narzędzia wspomagające zarządzanie portfelem projektów na poziomie lokalnym - w kraju i regionalnym. Wprowadzone zmiany poprawią m.in. przejrzystość procesu autoryzowania zmian i akceptowania funduszy na realizację projektów. "Docelowo IT ma być organizacją wspierającą oszczędny tryb życia firmy. Teraz naprawdę dużo się dzieje. Jesteśmy bardzo nastawieni na zmiany. Bez nich nie można osiągać lepszych rezultatów" - mówi Krzysztof Jaworski.

Główne projekty IT w DHL Express:

- Uruchomienie internetowej platformy zamawiania kuriera zintegrowanej z kalkulatorem cen usług.

- Uruchomienie sieci punktów obsługi klientów - DHL ServicePoint.

- Reorganizacja procesu przyjmowania i obsługi zleceń.

- Migracja środowiska bazodanowego do architektury Oracle Real Application Luster.

- Wdrożenie oprogramowania do zarządzania portfelem projektów w skali regionu.


TOP 200