Szukanie nowych dróg

Warto dodać, że strategia IT dostosowywana jest do potrzeb biznesu i zatwierdzana przez zarząd firmy raz w roku. Dyrektor ds. informatyki DHL Express podkreśla przy tym nieustanną konieczność poszukiwania kompromisu pomiędzy potrzebami biznesu a szukaniem oszczędności po stronie IT. "Dzięki odpowiedniemu umocowaniu w strukturach organizacji dochodzimy do porozumienia" - uważa Krzysztof Jaworski. "Sporo projektów przeszło z <<lepszych>> czasów" - przyznaje.

Nowe możliwości

Jeśli chodzi o projekty IT, to te realizowane w DHL Express mają na celu głównie tworzenie nowych szans dla rozwoju firmy oraz optymalizację procesów biznesowych. Jednym z takich przedsięwzięć było wdrożenie nowego systemu umożliwiającego uruchomienie dodatkowego kanału dystrybucji przesyłek - DHL ServicePoint. Dzięki budowie sieci DHL ServicePoint klient zyskał możliwość, w dogodnym dla siebie miejscu i terminie, nadawania przesyłek krajowych i zagranicznych. W niedalekiej przyszłości w punktach ServicePoint będzie można również odebrać przesyłkę. Prace związane z uruchomieniem sieci punktów DHL ServicePoint objęły całą organizację biznesową. Częścią projektu było również wdrożenie, dostosowanego do lokalnych potrzeb, regionalnego systemu DPST (Drop Point Shipping Tool). Z systemu korzystają m.in. osoby prowadzące ServicePointy. Zakończenie wszystkich prac związanych z realizacją projektu zaplanowano na grudzień 2009 r.

Innym, zrealizowanym niedawno, istotnym projektem IT było otwarcie nowego kanału sprzedaży usług dla klientów detalicznych. Na wiosnę ubiegłego roku w ramach serwisu internetowego DHL Express uruchomiono aplikację umożliwiającą zamówienie kuriera oraz wgląd do informacji m.in. o dostępności i cenach poszczególnych usług transportowych na danym terytorium. Zarejestrowani użytkownicy aplikacji mogą również korzystać z książki adresowej swoich nadawców i odbiorców. Od momentu zamknięcia projektu w kwietniu 2008 r. aplikacja jest cały czas rozwijana. Wśród nowych funkcjonalności jest m.in. możliwość wsadowego wprowadzania zleceń. Realizacja projektu przyczyniła się m.in. do znacznego odciążenia telefonicznego działu obsługi klienta. Wykonawcę oprogramowania wybrano w drodze przetargu.

Dział IT odpowiadał również za reorganizację procesu przyjmowania i obsługi zleceń. Projekt ten zaowocował powstaniem zintegrowanego systemu obsługującego wszystkie etapy zlecenia transportowego. Oprogramowanie odpowiada m.in. za przyjmowanie zleceń i przekazywanie ich na urządzenia przenośne kurierów. Elementem systemu jest również moduł planowania tras kurierskich. Trwający ponad dwa lata projekt zakończono w czerwcu 2008 r. Jego realizacja pozwoliła m.in. kontrolować jakość procesu przyjmowania i obsługi trafiających do DHL zleceń, co w konsekwencji doprowadziło do podniesienia jakości obsługi klienta. Także i tutaj możliwe stało się zmniejszenie jednostkowych kosztów obsługi przesyłek.

Krzysztof Jaworski przyznaje również, że dzięki funkcjonowaniu w strukturach korporacji z barków lokalnego działu IT zdjęta została większość problemów związanych z opracowaniem polityk i standardów bezpieczeństwa. "Jako dział IT funkcjonujemy w organizacji, która wykorzystuje regionalne procedury w zakresie bezpieczeństwa IT. Dzięki temu możemy skupić się na ich wdrożeniu, a posiadane zasoby skoncentrować na bezpośrednim wspieraniu biznesu" - uważa Krzysztof Jaworski.


TOP 200