Sztuczna inteligencja wspomaga biznes

Stanusch Technologies pokazuje, jak można rozwinąć firmę, opracowując i wprowadzając zaawansowane technologie. Na razie korzysta z nich rynkowa awangarda, ale wszystko wskazuje, że popularność technologii będzie szybko rosła.

Computerworld Lider Informatyki 2014

Wydanie Computerworld poświęcone prezentacji wyników konkursu Lider Informatyki 2014 można bezpłatnie pobrać w formacie PDF: Computerworld Lider Informatyki 2014.

Wirtualny Doradca, Mobilny Doradca oraz wyszukiwarka semantyczna InFind to podstawowe produkty Stanusch Technologies, które znalazły uznanie niektórych firm i zostały wdrożone.

Przykładem jest Zetkama, jeden z największych producentów armatury przemysłowej w Europie Środkowo-Wschodniej, z własną odlewnią żeliwa. Firma oferuje ponad 2000 wyrobów armaturowych. Wdrożona na jej firmowej stronie wyszukiwarka semantyczna współpracująca z Wirtualnym Doradcą ułatwia klientom znalezienie poszukiwanego produktu.

Zobacz również:

Wyszukiwarka semantyczna InFind i Wirtualny Doradca w firmie Zetkama

Czas wdrożenia: wrzesień 2013–marzec 2014

Szacunkowy koszt standardowego wdrożenia: 50 tys. zł.

Liczba osób zaangażowanych w projekt: 6

Wirtualny Doradca, czyli awatar, jest wyposażony w bazę wiedzy ogólnej, ale przede wszystkim w informacje dotyczące produktów oferowanych przez firmę Zetkama. Wirtualny Doradca stara się udzielić wyczerpującej odpowiedzi na zadawane pytania, jeśli dotyczą one oferty firmy. Wiedza ogólna pozwala na uatrakcyjnienie konwersacji, by przypominała rozmowę z człowiekiem. Gdy pytanie jest zbyt trudne, Doradca zaprasza użytkownika do kontaktu z pracownikami firmy.

Zaawansowane technologie

Wyszukiwarka semantyczna wykorzystuje technologię InFind opracowaną przez Stanusch Technologies. Mechanizm InFind uwzględnia znaczenie tekstu i umożliwia wyszukiwanie dokumentów i informacji na bazie mechanizmów sztucznej inteligencji. Oprócz tego pozwala na zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w języku naturalnym. System analizuje teksty znajdujące się w internecie, intranecie lub dokumenty zapisane w określonych zasobach firmowego systemu IT i wskazuje na fragmenty, które zawierają odpowiedź na zadane pytanie, słowa kluczowe wpisane przez użytkownika lub wyrazy o podobnym znaczeniu.

Aleksandra Gorzawska, dyrektor Biura Zarządu w Stanusch Technologies

Zrealizowany przez zespół firmy Stanusch Technologies Wirtualny Doradca – EWA jest jednym z najbardziej zaawansowanych tego typu produktów na świecie. Posiada gigantyczną bazę wiedzy, obejmującą ponad 1,5 mln faktów. Współpracuje z pierwszą polską semantyczną wyszukiwarką internetową. Można go zintegrować z zewnętrznymi bazami danych.

Wirtualni Doradcy, zwani też awatarami, chatterbotami lub lingubotami, to programy komputerowe wykorzystujące metody i techniki sztucznej inteligencji i umożliwiające komunikację z użytkownikiem w języku naturalnym. Systemy umieszcza się na internetowych serwisach WWW. Ich zadaniem jest udzielanie informacji na temat oferowanych produktów lub usług, specyfiki działalności przedsiębiorstwa czy warunków handlowych. Często pełnią też funkcje rozrywkowe lub doradcze. Chatterbot może rozmawiać niemal na każdy temat, a wyposażenie go w bazę wiedzy specyficznej dla danej firmy lub instytucji zamienia go w autentycznego Wirtualnego Doradcę pełniącego rolę handlowca, promotora, serwisanta lub pracownika działu obsługi klienta.

Kolejnym rozwiązaniem opracowanym przez Stanusch Technologies jest Mobilny Doradca, awatar, z którym można porozumiewać się za pomocą mowy. Wymaga on jednak dostępności dostatecznie szybkiego łącza oraz zainstalowania specjalnego oprogramowania i nie został wdrożony w firmie Zetkama. Mobilny Doradca jest aplikacją przeznaczoną dla urządzeń mobilnych. Użytkownik może komunikować się z programem bez użycia klawiatury. Aby uzyskać informacje od Wirtualnego Doradcy, wystarczy wypowiedzieć pytanie, a program odpowie w języku naturalnym. Dodatkowo na ekranie wyświetlany jest tekst komunikatu.

Mobilna wersja Wirtualnego Doradcy może znaleźć zastosowanie praktycznie w każdej branży jako medium do udzielania informacji o ofercie, serwisie technicznym lub serwisie posprzedażowym, jako program edukacyjny czy narzędzie służące rozrywce. W zależności od profilu oraz potrzeb przedsiębiorstwa mogą wykorzystać technologię do tworzenia rozwiązań spełniających różne funkcje. Mobilny Doradca działa na urządzeniach wykorzystujących systemy operacyjne iOS lub Android.

Wdrożenie w Zetkama

Wdrożenie zrealizowane przez Stanusch Technologies w Zetkama trwało ok. sześciu miesięcy, a w jego przeprowadzenie zaangażowanych było sześciu pracowników firmy.

Wirtualny Doradca nie wymaga zmian lub rozbudowy systemu IT. Rozwiązanie działa na serwerach Stanusch Technologies, a po jego zainstalowaniu i uruchomieniu klient otrzymuje link z gotowym produktem, który jest umieszczany na firmowej stronie WWW. Koszt realizacji tego typu projektu zależy od wymagań użytkownika. Jak jednak mówi Aleksandra Gorzawska, dyrektor Biura Zarządu Stanusch Technologies, w przypadku standardowych wdrożeń cena oscyluje w granicach 50 tys. zł. O wartości tej technologii każdy może się przekonać. Warto wejść na stronę WWW firm takich jak Stanusch lub Zetkama i sprawdzić, jak działa to rozwiązanie.