Sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia

Nowe technologie – takie jak sztuczna inteligencja – będą niebawem miały nie lada wpływ na nasze codzienne życie. Europejscy konsumenci są coraz bardziej świadomi tego stanu rzeczy, ale ostrożnie wybierają obszary, gdzie dopuszczają ich użycie.

Ciekawe badanie przeprowadziła ostatnio firma VMware, sprawdzające stosunek 5000 konsumentów z Wlk. Brytanii (2000), Francji (1000) i Niemiec (2000) do sztucznej inteligencji. Wyniki pokazały, że większość z ankietowanych postrzega nowe technologie jako szansę na poprawę jakości opieki medycznej.

Ponad 70 proc. konsumentów chętnie oddałoby sztucznej inteligencji pieczę nad zdrowiem swoich bliskich, ale już tylko 7 proc. powierzyłoby jej zarządzanie swoimi finansami, nawet jeśli miałoby to przynieść konkretne korzyści – wynika z badań przeprowadzonych przez VMware.

Zobacz również:

  • Oficjalna premiera modelu Llama 3
  • Musk ostrzega, że ludzkość nie docenia sztucznej inteligencji
  • Biały Dom chce wzmocnić kontrolę nad sztuczną inteligencją

I tego też konsumenci oczekują. 71 proc. osób przyznało, że czułoby się pewniej, gdyby monitoring stanu zdrowia ich bliskich przekazany został w ręce inteligentnych technologii. Najbardziej entuzjastycznie do nowych technologii podchodzą jednak seniorzy. 74 proc. ankietowanych w wieku 55+ jest przekonanych, że o zdrowie ich bliskich oraz ich samych nie mogę już dbać tylko i wyłącznie ludzie. Szczególnie gdy istnieje szansa, że diagnoza medyczna postawiona przez SI będzie dokładniejsza - komentuje wyniki badań Joe Baguley, wiceprezes i dyrektor generalny ds. technologii w VMware.

Badania VMware pokazały ponadto, że niemal połowa ankietowanych (47 proc.) jest gotowa poświęcić swoje prywatne dane w imię lepszej diagnozy lekarskiej. Konsumenci czuliby się dobrze, gdyby lekarz miał nieograniczony dostęp do informacji na temat naszych codziennych nawyków związanych z piciem alkoholu, aktywnością fizyczną czy dietą. Oczywiście pod warunkiem, że dzięki temu mógłby lepiej określić stan zdrowia pacjenta. Co interesujące, w trosce o swoje zdrowie tylko 18 proc. konsumentów dałoby SI dostęp do informacji na temat swoich zakupów żywnościowych w celu analizy, czy dana dieta jest prawidłowa, czy nie.

Nowe technologie niosą za sobą wiele korzyści, ale jak widać w niektórych obszarach, budzą pewien niepokój i nad pewnymi sprawami chcemy zachować pełną kontrolę. Szczególnie jeśli chodzi o finanse osobiste.

Choć na świecie coraz więcej instytucji finansowych korzysta z różnych form sztucznej inteligencji, tylko 7 proc. z nas powierzyłoby świadomie jej pieczę nad swoimi pieniędzmi. Nawet gdyby wiązało się to z szybszą spłatą kredytu czy sprawniejszym pozyskaniem funduszy na wymarzony dom – twierdzi Joe Baguley. Co więcej, o ile nie mamy obaw przed przekazaniem lekarzowi swoich prywatnych danych, o tyle już dostęp banków do tych informacji budzi powszechne obawy wśród 65 proc. europejskich konsumentów. Nawet wtedy, gdy wiadomo, że dostęp do tych danych to szansa na poprawę jakości usług – dodaje.

Mimo licznych korzyści, jakie nowe technologie mogą przynieść pod kątem analizy danych, wielu konsumentów w ich kontekście nieustannie obawia się o swoje bezpieczeństwo i prywatność. Około 58 proc. europejskich konsumentów uważa wręcz, że firmy śledzą i podsłuchują swoich klientów za pomocą urządzeń mobilnych. Co ciekawe, tylko 12 proc. Europejczyków udostępniłoby barmanom informacje o swoich ulubionych drinkach i napojach, by podnieść poziom i szybkość obsługi.

Edukacja to klucz do cyfryzacji

Badania VMare pokazały, że za ten technologiczny niepokój odpowiada przede wszystkim brak edukacji. Co drugi konsument w Europie przyznaje, że nie rozumie do końca, jak działają i co dla niego oznaczają nowe technologie. Jednocześnie 53 proc. ankietowanych w badaniu VMware konsumentów chce zrozumieć, co tak naprawdę nowe technologie oznaczają dla ich normalnej, codziennej aktywności w pracy czy w życiu prywatnym. Ich zdaniem, obowiązek edukacji spoczywa na instytucjach państwowych oraz przedsiębiorstwach.

Obie strony muszą jednocześnie ze sobą współpracować i tworzyć dobre warunki do rozwoju innowacyjności. Można to jednak osiągnąć jedynie dzięki edukacji i budowanie odpowiednich cyfrowych kompetencji i fundamentów, które tworzą współczesne środowiska technologiczne. Tylko wtedy Polska stworzy swoją własną Dolinę Krzemową, a wiele przełomowych technologii wyjdzie z laboratoriów – przekonuje Joe Baguley z VMware.

Źródła: inPlus Media, Vmware

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200