Sztuczna inteligencja odmieni centra danych

Sztuczna inteligencja, robotyka, automatyzacja, uczenie maszynowe – to tylko niektóre z technologii, które mają zrewolucjonizować współczesny biznes. Według najnowszego badania Future Enterprise 2018 już 62 proc. przedsiębiorców na świecie zamierza unowocześnić działanie swoich firm przy wykorzystaniu tych właśnie technologii.

IDC szacuje, że już niemal 50 proc. firm na świecie korzysta z jakichś form technologii kognitywnych. W swoim najnowszym raporcie Deloitte prognozuje z kolei, że do 2021 roku firmy przeznaczą na sztuczną inteligencję 200 mld dolarów. W robotykę i technologie kognitywne będą natomiast inwestować wszystkie branże – także operatorzy data center.

"Algorytmy sztucznej inteligencji stosuje się już w urządzeniach mobilnych, aplikacjach zakupowych, w automatyzacji procesów produkcyjnych i analityce big data. Wraz z tym kolejnym etapem rewolucji technologicznej równolegle następuje istotna zmiana w funkcjonowaniu systemów informatycznych i baz danych. W procesie implementacji tych technologii ważne jest zatem, by operatorzy centrów danych stale trzymali rękę na pulsie i odpowiednio modernizowali infrastrukturę i systemy DC. A mogą im w tym pomóc właśnie technologie kognitywne", przekonuje Adam Dzielnicki z firmy Atman.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Polcom - jeszcze więcej środków na inwestycje

Sztuczna inteligencja nie tylko jest w stanie wzmocnić bezpieczeństwo, ale może także obniżyć koszty na utrzymanie data center. Zgodnie z raportem Green House Data, centra danych na świecie zużywają łącznie 30 GW energii rocznie, co stanowi około 1,4 proc. światowego wykorzystania energii, nic więc dziwnego, że podejmowane są różnego typu inicjatywy mające na celu zmniejszenie przytoczonej wartości.

Zastosowanie technologii związanych z rozwojem sztucznej inteligencji teoretycznie może doprowadzić do pojawienia się w pełni autonomicznych i niezależnych od ludzkiej pracy centrów danych, a nawet operatorów telekomunikacyjnych. Firmy takie jakie Wave2Wave już teraz oferują urządzenia, które bez udziału inżynierów potrafią rekonfigurować połączenia sieciowe. Eksperci uspakajają jednak, że sztuczna inteligencja nie oznacza redukcji etatów dla pracowników centrów danych.

"Ludzie zawsze będą mieli ważną rolę do odegrania. Pamiętajmy, że technologie kognitywne mają nam pomóc, a nie za nas myśleć. Poza wszystkim, sztuczna inteligencja to nadal tylko skomplikowane narzędzie, które samo może ulec awarii, a więc wymagać naprawienia przez człowieka", przekonuje Adam Dzielnicki z Atmana.

Eksperci prognozują, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji do 2020 r. na świecie zniknie nawet 1,8 mln miejsc pracy. Jednak jak podaje Gartner, AI jednocześnie przyczyni się do stworzenia 2,3 mln nowych.

Źródła: Atman, inPlus Media

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200