Szpitalne moduły

Co nastręczało najwięcej problemów podczas wdrożenia? Jak układała się współpraca z lekarzami, pielęgniarkami? Mówi się, że te grupy zawodowe nie należą do najłatwiejszych partnerów dla informatyków. Jakimi są oni dzisiaj użytkownikami oferowanych im narzędzi informatycznych? Czy zgłaszają własne, nowe potrzeby lub pomysły na usprawnienie programów lub rozszerzenie zakresu ich funkcjonalności?

Największym problemem było przekonanie personelu o celowości przedsięwzięcia. Początkowo nawarstwianie się prac przy przechodzeniu do innej formy tworzenia dokumentacji pacjenta, konieczność respektowania wymagań systemowych dotyczących wykonywania opisów wg ściśle określonych standardów powodowały nawet niechęć do pracy w systemie. Przełom nastąpił w momencie, gdy można było "podejrzeć" wyniki badań pacjenta zaraz po ich wprowadzeniu do bazy danych oraz gdy pierwsze zestawienia dla rozliczeń z kontrahentami pokazały, iż dostęp do informacji jest szybki i daje przejrzysty, jednoznaczny obraz sytuacji. Powołanie jednego z lekarzy do współpracy w zakresie merytorycznym poprawiło komunikację pomiędzy użytkownikami ze sfery medycznej a twórcami systemu.

Wdrożenie systemu już po pierwszym kwartale spowodowało, że znikły kolejki pacjentów do rejestracji od godziny 5.00. Sprawnie działający punkt informacyjny, przyjmujący całodobowo zapisy do przychodni, przyczynił się do pozytywnego odbioru systemu nie tylko przez personel, ale również przez pacjentów.

Kto jest obecnie największym beneficjentem wprowadzonych w Centrum rozwiązań informatycznych? Jak wpływają one na funkcjonowanie szpitala, obsługę pacjentów, zarządzanie placówką?

Środki finansowe na rozwój i utrzymanie naszego systemu są wypracowywane przez Centrum. W dużej mierze źródłem finansowania są kredyty komercyjne. Podwyższenie jakości wykonywanych usług, możliwość globalnego rozwiązywania problemów związanych z procesem leczenia (np. ocena efektywności wykorzystania sprzętu diagnostycznego) pozwalają na zwiększanie własnych przychodów. Obawiamy się jednak, że w momencie powrotu do limitowania usług rokowania na następny rok nie będą już tak optymistyczne.

Jedynie w grupie badań profilaktycznych można szukać sponsorów.

W jakim kierunku będzie w najbliższym czasie rozwijany system informatyczny w Centrum Onkologii? W jaki sposób praktyka koryguje przyjęte wcześniej założenia dla wykorzystywanych rozwiązań informatycznych?

Główne kierunki dalszego rozwoju to: archiwizacja obrazów cyfrowych z aparatów diagnostycznych z udostępnianiem ich do wglądu w gabinetach lekarskich, szeroko pojęta telemedycyna oraz kosztorysowanie procedur medycznych wykonywanych w Centrum.

Potrzeby korygowania stworzonych i funkcjonujących w systemie rozwiązań wynikają zazwyczaj z braku stabilności rozwiązań systemowych w zakresie kontraktowania usług.


TOP 200