Szeroki pas 2006: wyniki konkursu

W ramach III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych wybraliśmy laureatów konkursu "Szeroki pas 2006" na najciekawsze usługi, produkty i przedsięwzięcia rynku szerokopasmowego w Polsce.

Jury konkursu organizowanego przez tygodnik Computerworld pod mecenatem Wyższej Szkoły Biznesu - NLU w Nowym Sącz w składzie: Zbigniew Kądzielski (przewodniczący), dyrektor Instytutu Łączności; Sławomir Kosieliński, redaktor tygodnika Computerworld; Krzysztof Pawłowski, rektor Wyższej Szkoły Biznesu - NLU w Nowym Sączu; Piotr Rutkowski, firma doradcza ROTEL; Grzegorz Stanisławski, konsultant Hundert Ltd; na posiedzeniu 17 listopada 2006 r. w warszawskiej Oberży pod Czerwonym Wieprzem wybrała laureatów w poszczególnych kategoriach spośród dziesięciu nominowanych usług, produktów i przedsięwzięć.

LISTA NOMINOWANYCH:

Najciekawsza usługa szerokopasmowa:

- Multipakiet TP, oferta "potrójnej usługi" Telekomunikacji Polskiej

- Telewizja interaktywna iTVP, projekt badawczo-rozwojowy Telewizji Polskiej

- Serwis internetowy www.spieprzajdziadu.com

- Muppet Sejm - seria filmów satyrycznych z blogu Strefa segregacji e-śmieci (http://macdac.wordpress.com/) upowszechnianych w serwisie YouTube, Dariusz Ćwiklak, Warszawa

Najciekawszy produkt szerokopasmowy:

- Urządzenia platformy EtherWerX służące do zarządzania pasmem oraz autoryzacji użytkowników, Archer Network Solutions, Kraków

- InternatSat, system szerokopasmowej komunikacji dla terenów o słabej lub nie istniejącej infrastrukturze telekomunikacyjnej, P.H.U ROOB-SOFT, Warszawa

- IMT (IP Multimedia Telephony) - system usług telefonii konwergentnej opartej na architekturze IMS, Ericsson, Warszawa

Najciekawsze przedsięwzięcie szerokopasmowe:

- Walka z wykluczeniem technologicznym. Kursy internetowe UPC dla seniorów.

- Cinem@n. Platforma Video on Demand

- Śląskie Sieci Światłowodowe, TKP S.A. operator Śląskich Sieci Światłowodowych, Gliwice

LISTA LAUREATÓW:

Laureatem konkursu w kategorii najciekawsza usługa szerokopasmowa została Telewizja interaktywna iTVP, projekt badawczo-wdrożeniowy Telewizji Polskiej S.A. Zdaniem Jury innowacyjność tego projektu, nowatorskie formy prezentacji multimedialnej programów telewizyjnych i filmów jak np. serialu "Oficerowie", wysoki poziom techniczny transmisji realizowany dzięki systemowi obsługi opartym na sieci "Pionier", ze wszech miar zasługują na uznanie. Jury liczy, że projekt z czasem stanie normalną formą dostępu do oferty programowej telewizji publicznej.

Za najciekawszy produkt szerokopasmowy Jury uznało IMT (IP Multimedia Telephony) - system usług telefonii konwergentnej opartej na architekturze IMS zaprezentowany przez firmę Ericsson. Platforma IMT pozwala na szybkie wprowadzanie na rynek nowych konkurencyjnycx usług. IMT kreuje rozwój rynku szerokopasmowego. Stymuluje rozwój usług dla użytkowników końcowych dla klientów biznesowych oraz indywidualnych. IMT wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę IP. Jury uważa, że dzięki takim produktom wzrasta konkurencyjność rynku.

Natomiast bezsprzecznie najciekawszym przedsięwzięciem szerokopasmowymkursy internetowe UPC Polska dla seniorów. To świetny pomysł na walkę z wykluczeniem cyfrowym albo jak kto woli - na włączenie cyfrowe. Chcąc przybliżyć świat Internetu osobom starszym, UPC Polska zorganizowała w 2006 roku bezpłatne kursy podstaw Internetu dla seniorów. Firma przeprowadziła je w 9 miastach Polski: Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Warszawie, Szczecinie, Wrocławiu, Katowicach i Kielcach. Pierwsza edycja miała miejsce w marcu i kwietniu, druga - zorganizowana specjalnie w odpowiedzi na ogromne zainteresowanie seniorów - w czerwcu i lipcu. Z doświadczeń UPC wynika, że seniorzy otwierają się na globalną sieć - jeśli tylko mają ku temu szanse. Niemal 100% uczestników było zdecydowanie zadowolonych z kursu i polecało go innym. Łącznie, dzięki dotychczasowym kursom internetowym UPC podstawy internetu poznało w tym roku około 450 seniorów w całej Polsce. To pierwszy tego rodzaju program edukacyjny dla seniorów w naszym kraju. Jury gorąco zachęca firmy związane z rynkiem szerokopasmowym do działań na rzecz e-włączenia.

Jury podkreśla różnorodność zgłoszonych usług, produktów i przedsięwzięć szerokopasmowych, licząc, że następnym roku konkurs obejmie jeszcze większe spektrum. Jury zwraca szczególnie uwagę na niezależną produkcję multimedialną, prezentowaną przez polskich twórców w serwisie YouTube, czego przykładem są nominowane w tym konkursie witrynahttp://www.spieprzajdziadu.com oraz "Muppet Sejm" - seria filmów satyrycznych z blogu Strefa segregacji e-śmieci autorstwa Dariusza Ćwiklaka z Warszawy. Te serwisy tworzą kulturę Web 2.0, demokratyzują przestrzeń publicznej debaty w oparciu o broadband i są kołem zamachowym rozwoju rynku szerokopasmowego.

***

Pełny program konferencji dostępny jest na witrynie III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych. Relacje z konferencji publikujemy na bieżąco w naszej sekcji poświęconej broadbandowi.