Szeroka bezprzewodowa przyszłość

D-Link jest tajwańską firmą, znaną przede wszystkim z produkcji elementów sieciowych, w tym rozwiązań bezprzewodowych. W drugiej połowie 2002 r. firma otworzyła oddział w Warszawie. Pod koniec lutego br. Polskę odwiedził JC Liao, wiceprezes D-Link na Europę.

D-Link jest tajwańską firmą, znaną przede wszystkim z produkcji elementów sieciowych, w tym rozwiązań bezprzewodowych. W drugiej połowie 2002 r. firma otworzyła oddział w Warszawie. Pod koniec lutego br. Polskę odwiedził JC Liao, wiceprezes D-Link na Europę.

Jc Liao, wiceprezes D-Link na Europę

Jc Liao, wiceprezes D-Link na Europę

W rozwój jakich technologii i produktów D-Link inwestuje obecnie?

Jesteśmy przekonani, że przyszłość należy do technologii, takich jak sieci bezprzewodowe, systemy VoIP i urządzenia do transmisji szerokopasmowej, w tym DSL. Staramy się wprowadzać do sprzedaży rozwiązania, które wyprzedzają ofertę konkurencji. Jednym z takich przykładów jest seria produktów DWL Plus, urządzeń do obsługi sieci bezprzewodowych w standardzie IEEE 802.11b o szybkości transmisji 22 Mb/s. Nawet w obecnej ogólnie trudnej sytuacji na rynku IT nadal istnieją segmenty rozwijające się dynamicznie. Popyt na urządzenia Wi-Fi, VoIP i DSL wzrastał ostatnio o kilkadziesiąt procent miesięcznie. Udział tego typu rozwiązań w obrotach firmy osiągnął 50%.

W ubiegłym roku D-Link otworzył biuro w Polsce. Jakie są jego wyniki? Czy planowane są zmiany w organizacji kanału sprzedaży?

W Polsce zanotowaliśmy w 2002 r. względnie niewielki, 5-proc. wzrost sprzedaży. Uznaję to jednak za dobry wynik, biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą kraju.

Nie będziemy szukać nowych dystrybutorów, chcemy jednak położyć większy nacisk na współpracę i wsparcie resellerów. Planujemy również uruchomienie ogólnopolskiej sieci serwisowej, która ma powstać już w kwietniu br. Obecnie prowadzimy rozmowy o współpracy z polskimi firmami zajmującymi się usługami serwisowymi.

Jak ocenia Pan popyt na urządzenia Wi-Fi w Polsce? Czy D-Link zamierza wprowadzać na polski rynek - zaprezentowane ostatnio - urządzenia 802.11g, zanim standard ten zostanie oficjalnie zatwierdzony?

Udział urządzeń Wi-Fi w obrotach polskiego oddziału D-Link wyniósł ok. 20%. Był więc praktycznie taki sam, jak na rynku światowym.

Pod tym względem Polska nie odbiega od innych krajów. Wprowadziliśmy już urządzenia 802.11g do produkcji masowej. Na rynku polskim powinny być dostępne w kwietniu. Nie oczekujemy, by nastąpiły istotne zmiany w ostatecznej specyfikacji tego standardu w porównaniu z dostępną obecnie.

O ile będzie droższy sprzęt 802.11g w porównaniu z urządzeniami obecnej generacji?

Ceny stacji i kart 802.11g nie zostały jeszcze ustalone. Prawdopodobnie będą zbliżone do cen urządzeń serii Plus w momencie ich premiery. Można oczekiwać, że ceny sprzętu 802.11g szybko spadną do poziomu obecnych cen urządzeń poprzedniej generacji - 802.11b.

Rozmawiał Wiesław Pawłowicz