Szczecińska Nasza Klasa

Zarządzanie oświatą

Portal Edukacyjny składa się ze współdziałających ze sobą na różnych poziomach modułów. Łączy je mechanizm szyny integracyjnej, umożliwiającej zachowywanie uprawnień i definiowanie ról użytkowników pracujących na różnych modułach w ramach jednego logowania.

W ramach serwisu spięte są m.in. systemy finansowo-księgowe szkół, systemy zarządzania typu back-office, wirtualny pokój nauczycielski, panele przeznaczone dla użytkowników, a także moduły e-learningowy oraz społecznościowy, decydujący o wyjątkowości i sukcesie projektu.

Szczecińska Nasza Klasa
W jaki sposób Portal Edukacyjny przekłada się na codzienne funkcjonowanie szczecińskiej oświaty? Moduł e-dziennika i popularność, jaką Portal cieszy się wśród rodziców, dzieci i nauczycieli, sprawiają, że miejskie szkoły – chętnie i bez przymusu – przechodzą na dzienniki elektroniczne. „Wykorzystanie dziennika elektronicznego – wbrew obawom niektórych przedstawicieli grona pedagogicznego – zacieśniło kontakty rodziców ze szkołami. Wykorzystanie go spowodowało, że obecnie na wywiadówce nie rozmawiamy z nauczycielami, jakie oceny mają konkretni uczniowie – bo to rodzice widzą na bieżąco w systemie – ale co zmieniać w procesie nauczania, aby jak najlepiej motywować dzieciaki do nauki” – mówi Andrzej Feterowski. Dyrektorów szkół dodatkowo motywuje fakt, że przejście na formę elektroniczną – wymaganą przez Urząd Miasta jedynie przy sprawozdawczości i raportowaniu – pozwala im oszczędzić czas i nakład pracy ze strony nauczycieli, którzy nie muszą dalej przenosić dokumentacji papierowej do systemu. „W pierwszym roku działania Portalu Edukacyjnego na prowadzenie wyłącznie elektronicznego dziennika zdecydowały się dwie szkoły. W drugim roku było to dwadzieścia szkół, obecnie zaś – już trzydzieści dwie szkoły i zespoły szkół. To ponad jedna trzecia wszystkich szkół i zespołów szkół, które już używają dziennika elektronicznego” – mówi Marek Dymek, pełnomocnik prezydenta ds. społeczeństwa informacyjnego i zarazem zastępca dyrektora miejskiego Wydziału Informatyki. Nauczyciele, którzy wcześniej bali się przejść na formę elektroniczną, widzą obecnie korzyści, jakimi cieszą się szkoły, które na dołączenie do systemu zdecydowały się wcześniej.

Usługi wspierane przez infrastrukturę

Aby rozpropagować i technicznie umożliwić szkołom wykorzystywanie możliwości Portalu, szczeciński magistrat zainwestował w realizację ponad 100 km sieci światłowodowych oraz budowę infrastruktury dostępowej w technologii WiMax. W wyniku dwóch etapów projektu „Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego” powstały już węzły dostępowe oraz sieć hotspotów – w placówkach edukacyjnych, komisariatach policji, szpitalach, a także w centrum miasta – jako darmowy internet dla mieszkańców. Do końca roku zakończy się II etap projektu, a miejska sieć hotspotów będzie składać się z aż 391 punków dostępowych. Centrum Zarządzania Siecią oraz serwerownia znajdują się w Urzędzie Miasta. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w 2013 r. Szczecin miał drugą co do wielkości sieć hotspotów w całym kraju, wynoszącą około 165 punktów dostępowych – liderem była Warszawa, mająca ich nieco ponad 180. W tym roku stolica Pomorza Zachodniego przejmie od niej palmę pierwszeństwa.

Szczecińska Nasza Klasa

Portal Edukacyjny utrzymywany jest na 50 przeznaczonych do tego celu zwirtualizowanych serwerach. W miarę potrzeb (np. na początku roku szkolnego) na rzecz portalu przeznaczane są dodatkowe zasoby, mające umożliwić prawidłowe funkcjonowanie serwisu mimo większej niż zwykle liczby zapytań.


TOP 200