Systemy pod jednym szyldem

Microsoft chce wzmocnić pozycję rynkową Navision Software. Pierwszym krokiem jest zwiększenie liczby partnerów wdrożeniowych.

Microsoft chce wzmocnić pozycję rynkową Navision Software. Pierwszym krokiem jest zwiększenie liczby partnerów wdrożeniowych.

Polski oddział Navision Software - występujący już pod nazwą Microsoft Business Solutions (MBS) - przeprowadził w październiku br. cykl seminariów, na których prezentował ofertę potencjalnym partnerom. "Do czerwca 2003 r. chcemy podwoić liczbę partnerów. Obecnie współpracujemy z 35 firmami, z których ok. 20 aktywnie sprzedaje oprogramowanie naszej firmy. Pozostałe obsługują dotychczasowych klientów" - mówi Maciej Potapczyk, dyrektor generalny Navision Software Polska. Umowy partnerskie mają dotyczyć wdrożeń systemów Axapta ERP i Navision (dawniej Attain). Microsoft Business Solutions nie będzie już promował rozwiązań XAL, ale utrzyma wsparcie dla tego systemu. Rozwiązanie to zostało przejęte przez Navision wraz z połączeniem z duńską firmą Daamgard.

Szybka integracja

Przejęcie Navision - duńskiego producenta oprogramowania wspomagającego zarządzanie - przez Microsoft zostało oficjalnie zatwierdzone w lipcu 2002 r. Wartość transakcji wyniosła ok. 1,5 mld USD. Zgodnie z planem Navision stał się częścią działu Microsoft Business Solutions. Jego szefem w Polsce jest obecnie Maciej Potapczyk. Formalnie dział powstał kilkanaście miesięcy wcześniej w efekcie przejęcia przez koncern z Redmond firmy Great Plains Software (GPS). Nadal jednak nie została ona włączona w struktury MBS.

Wkrótce po zatwierdzeniu przejęcia Navision, 14-osobowy zespół polskiego oddziału firmy przeniósł się do siedziby Microsoft Polska. Zintegrowano m.in. systemy pocztowe, a adresy poczty elektronicznej pracowników Navision przeniesiono do domeny microsoft.com. W połowie listopada br. polski oddział Navision - podobnie jak cała firma - zmieni oficjalnie nazwę na Microsoft Business Solutions. Wówczas zostanie przedstawione także nowe logo firmy.

"Od kilku tygodni małe grupy robocze, utworzone z pracowników obu firm, pracują nad stworzeniem planu działania w obszarze marketingu, sprzedaży i organizacji współpracy z partnerami" - mówi Maciej Potapczyk. Przedstawiciele Navision twierdzą, że udaje im się pozyskiwać dwóch, trzech nowych klientów miesięcznie. W ostatnim czasie firma podpisała umowy na wdrożenie systemów wspomagających zarządzanie, m.in. w firmach Akcept, Herbapol i Marketplanet.pl. Niedawno oprogramowanie MBS Axapta zakupił Kredyt Bank. System obsługuje tam bieżącą wycenę aktywów z pełną księgowością dla kilku funduszy inwestycyjnych i kontrolę limitów inwestycyjnych. "W Polsce oprogramowania Navision używa obecnie ok. 360 firm" - twierdzi Maciej Potapczyk.

Współpraca konkurentów

Integracja ze strukturami Microsoftu lokalnych oddziałów Navision przebiega znacznie szybciej niż dawnych przedstawicielstw Great Plains Software. Polskie oddziały GPS i Microsoftu - choć ściśle współpracują - nadal działają niezależnie. Przyczyną jest skomplikowana struktura własnościowa spółki. Podobnie jak w kilku innych krajach, w Polsce Microsoft Great Plains działa jako spółka joint venture. Przedstawicielstwo mieszczące się w Gdyni ma wyłączność na oferowanie produktów Great Plains na polskim rynku. Jej udziałowcami są Microsoft (wcześniej Great Plains Software), fundusz inwestycyjny Innova Capital i osoby prywatne.

Microsoft Business Solutions ma oferować zarówno produkty Navision, jak i Microsoft Great Plains. "Stanowią one obecnie bezpośrednią konkurencję dla siebie. Są adresowane do tego samego segmentu rynku. Mają podobne ceny i charakteryzują się podobną funkcjonalnością. Konieczne jest więc ustalenie zasad współpracy" - mówią przedstawiciele MBS. W tej ostatniej kwestii nie zapadły jednak jeszcze wiążące decyzje. Prawdopodobnie dojdzie również do zmian w ofercie, w tym wybrania systemów, które będą nadal rozwijane, i tych, które zostaną "porzucone". "Staramy się obecnie nie konkurować z Microsoft Great Plains w tych samych projektach. Informujemy się wzajemnie o najbliższych planach i potencjalnych klientach" - twierdzi Maciej Potapczyk.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200