Systematycznie w górę

Badania i rozwój

Systematycznie w górę
Duże znaczenie dla Microsoft Polska miało uruchomienie zapowiedzianego przez Billa Gatesa podczas wizyty w Polsce Centrum Inżynierii Oprogramowania, a także pierwszego w Polsce Centrum Innowacji Microsoft w Poznaniu. Ta druga placówka, utworzona wraz z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym oraz Politechniką Poznańską wspiera innowacyjne rozwiązania i technologie w zakresie bezpieczeństwa informatycznego i usług outsourcingowych. Co ważne, nie był to koniec inwestycji w ośrodki badawczo-rozwojowe. W marcu br. firma utworzyła Centrum Innowacji Microsoft w Łodzi. Prowadzone w nim prace mają koncentrować się na rozwiązaniach IT dla administracji publicznej i samorządowej. Microsoft podkreśla, że jest to pierwsza tego rodzaju placówka w tej części Europy.

"Za duży sukces uważamy również zainaugurowanie w 2006 r. nowych projektów prowadzonych w ramach globalnego projektu Microsoft Unlimited Potential. W 2006 r. powstało m.in. siedem Społecznych Pracowni Edukacyjno-Komputerowych na Podlasiu. Są w nich realizowane szkolenia z zakresu podstawowej obsługi komputera, w których mogą brać udział bezrobotni oraz zagrożeni bezrobociem mieszkańcy regionu, młodzież, kobiety, osoby niepełnosprawne, a także wszyscy inni, którzy chcą nauczyć się obsługi komputera" - mówi Marek Roter.

Pionierska robota

Rok 2006 był także przełomowy dla Microsoft Polska na polu cyfrowej rozrywki i Internetu. W listopadzie po długich miesiącach oczekiwania na polskie półki sklepowe trafiła konsola do gier Xbox 360. Na świecie firma sprzedała już ponad 10 mln sztuk tych urządzeń. W milionach liczy się także użytkowników serwisu Xbox Live oraz liczbę gier sprzedających się na konsolę Microsoft. Nie wiadomo, ile sztuk Xboxa sprzedało się w Polsce. "Pierwsze miesiące jego obecności na polskim rynku zaowocowały dużym zainteresowaniem odbiorców. Dostrzegamy w tym segmencie duży potencjał, więc przyszłość wygląda obiecująco" - mówi Marek Roter.

W roku ubiegłym firma pracowała także nad rozpoczęciem batalii o polskich internautów. Niedawno, po długim okresie przygotowań w polskim oddziale Microsoft, powstał dział MSN. Jego szefem został Michał Kostrzewa, wcześniej związany ze Skypem. Obecnie firma znajduje się na etapie badania rynku i dostosowywania oferty do jego specyfiki oraz oczekiwań odbiorców. Na efekty nie trzeba będzie długo czekać. Już wkrótce dostępny w języku polskim ma być nowy serwis pocztowy Windows Live Hotmail.

Pod znakiem bazy i konsoli
  • Na świecie Microsoft miał niezły początek ubiegłego roku i nieco słabszą końcówkę. Przez cały ten okres sprzedaż napędzana była przede wszystkim przez produkty serwerowe — Microsoft SQL Server, Windows Server, BizTalk Server, a także narzędzia programistyczne Visual Studio. Świetnie sprzedawał się też Xbox i związane z nim usługi Xbox Live, dzięki czemu wyniki działu rozrywki wzrosły prawie dwukrotnie. Przedstawiciele firmy deklarowali także zadowolenie z wyników sprzedaży aplikacji biznesowych linii Microsoft Dynamics.
  • Firma zapowiadała, że w 2007 roku finansowym, który kończy się w czerwcu br., chce przeznaczyć na inwestycje mające umożliwić jej dynamiczny rozwój 3 mld USD. W szczególności inwestycje związane są z rynkiem usług i reklamy internetowej. Dotyczyły m.in. platformy reklamowej adCenter oraz usług spod znaku Live — Office Live, CRM Live i Windows Live Search. Wydatki w tym obszarze mają kluczowe znacznie dla Microsoft w kontekście rywalizacji z internetowymi mocarzami — Google i Yahoo! Firma inwestuje także w nowe produkty i usługi — technologie Business Intelligence, zintegrowaną komunikację i IP TV. Duża część wspomnianej kwoty została także przeznaczona na kampanie marketingowe związane z premierami nowych produktów — Office System 2007 i Windows Vista.
  • Wpływ tych wydatków na wyniki finansowe spółki był szczególnie widoczny pod koniec roku. Możliwe, że słabsza końcówka roku to także efekt — jak spekulują analitycy — wstrzymywania się przez klientów z zakupami w oczekiwaniu na premierę Windows Vista. Firma zaoferowała wprawdzie wszystkim klientom program ochronny (kupony rabatowe na zakup najnowszych wersji oprogramowania po ich premierze), ale brakuje jednoznacznych danych, aby stwierdzić na ile akcja była skuteczna.
  • Podsumowując 2006 r. warto przypomnieć, że był to dla Microsoft kolejny rok zmagań prawnych. Już nie tylko z Komisją Europejską, ale także z firmą Symantec, która złożyła do amerykańskiego sądu pozew dotyczący naruszenia własności intelektualnej w obszarze technologii przechowywania danych. Jednocześnie pod koniec roku Microsoft postanowił ułożyć się z wieloletnim rywalem — Novell. Zgoda nie potrwała jednak długo. Firma doszła do wniosku, że Linux narusza jej patenty. Niedawno okazało się, że firma zamierza pozywać użytkowników oprogramowania open source. Całe to zamieszanie prędko się nie skończy. Jak pokazuje historia nie powinno jednak znacząco wpłynąć na wyniki korporacji.

TOP 200