System naczyń połączonych

Punkty za precyzję

Jeśli oderwiemy się od obrazu wsi pogrążonej w marazmie, z zapuszczonymi gospodarstwami i lichymi polami, lansowanego przez populistyczne partie polityczne, dostrzeżemy coraz liczniejszą grupę przedsiębiorców rolnych świadomych nieuchronności prowadzenia swoich firm przy pomocy precyzyjnych map i programów komputerowych. Rynek napędza Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej i trend do standaryzacji jakości produkcji rolniczej.

Przykładowo, ARiMR odpowiada za Program Rolnośrodowiskowy (PRS), kolejne działanie w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Według informacji podanych w specjalistycznym magazynie rolniczym "Top Agrar Polska" rolnik będzie otrzymywał pieniądze za dobrowolną ochronę środowiska na terenie swojego gospodarstwa poprzez wykonywanie pewnych prac lub ich zaniechanie. W całej Polsce można wprowadzić niektóre podprogramy, jak "Rolnictwo ekologiczne" (dopłaty od 260 aż do 1800 zł za hektar), "Ochrona wód i gleb" (od 330 zł do 570 zł), "Tworzenie stref buforowych" (od 18 gr. do 64 gr. za metr bieżący) oraz "Ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich" (od 310 zł do 1300 zł od sztuki np. konika huculskiego lub owcy rasy wrzosówka). Natomiast na wybranych obszarach znajdą zastosowanie podprogramy "Rolnictwo zrównoważone" (160 zł/ha), "Utrzymanie łąk ekstensywnych" (od 400 zł do 1030 zł) oraz "Utrzymanie pastwisk ekstensywnych" (od 230 zł do 560 zł).

System naczyń połączonych

Zbigniew Krajczewski (w środku) - ze współpracownikami z zachodniopomorskiego "oddziału" agro.gsp.pl - na potrzeby tworzenia systemu IACS pomierzył 12 tys. Hektarów. Obecnie jego usługami interesują się coraz częściej niemieccy rolnicy.

Zdaniem Eryka Lipińskiego właśnie wdrożenie zasad tego programu, zwłaszcza rolnictwa zrównoważonego, przełoży się na pracę dla jego sieci. Przede wszystkim producent rolny musi przestrzegać właściwych proporcji nawożenia gruntów rolnych azotem pochodzącym z nawozów naturalnych i mineralnych. W tym celu jest zobowiązany opracować plan nawozowy, oparty o analizę gleby w gospodarstwie i coroczne wykonywanie bilansu azotu z uwzględnieniem przeciętnie osiąganego poziomu plonów w regionie w ostatnich 5 latach. Jak to inaczej zrobić bez zastosowania technik precyzyjnego rolnictwa - mapy zasobności glebowej i zaleceń do nawożenia, akurat standardowego produktu firmy Lipińskiego?

Nic dziwnego, że spodziewa się on, że tacy rolnicy sami będą poszukiwać precyzyjnych metod produkcji, jeśli chcą przetrwać na rynku. Już teraz warto ograniczać koszty, wkrótce zaś trzeba będzie udowodnić jakość produkcji rolnej. Na razie i tak jest zadowolony, ponieważ ma pełny portfel zamówień na pierwszą połowę 2005 r., i kilkunastu zainteresowanych zakupem licencji franczyzowej.

Do pozyskiwania nowych partnerów podchodzi jednak bardzo ostrożnie: "Udało nam się zbudować świetny zespół ludzi, którzy lubią ze sobą pracować. Jesteśmy ze sobą na ty, ufamy sobie i razem z klientami chcemy coś zmienić w polskim rolnictwie, będąc w naszej wąskiej dziedzinie liderami. To nie może się zmienić poprzez nabór przypadkowych franczyzobiorców. Stąd sen z powiek spędza mi rekrutacja nowych partnerów".

Agrobiznes przyszłości

"Co mi Pan tu piep..., tak będzie w XXII w." - tak ofuknął Henryka Pawelca jeden z potencjalnych klientów. Rozumie, że ludzie podchodzą z ostrożnością do nowinek, ale z czasem sami się do tego przekonają.

Jednakże sporą barierą są wciąż koszty precyzyjnego rolnictwa wymagającego specjalistycznego sprzętu, żeby rzeczywiście móc wykorzystać np. mapy, gdzie należy nawozić. "Upatruję przyszłość w nowych zabawkach, ale na GPS w siewnikach mnie nie stać. Przy naszej skali może się nie sprawdzić" - mówi Krzysztof Golec, prezes firmy Bor-Farm, do której należy 625 h w Zachodniopomorskiem.

Owszem, za badanie zasobności glebowej zapłacili 10 tys. zł. Ale... Tona nawozu kosztuje minimum 600 zł. Dotychczas przeznaczano 600 kg nawozów na hektar, co wymuszałoby zakup 375 ton, gdyby nie wspomniane badanie. W rezultacie zamówiono o 150 ton mniej - oszczędzono zatem co najmniej 50 tys. zł, nie wspominając o korzyściach dla środowiska naturalnego. Podobne wyliczenia i przekonanie, że jest szansa na jeszcze większe oszczędności, doprowadziły Damiana Banaszka do zupełnie innych wniosków: "Kupimy rozsiewacz z kontrolerem do zmiennego dawkowania!".

Co to jest franczyza?

Zasady przewodnie franczyzy wg Europejskiego Kodeksu Etycznego Franchisingu:

Franczyzodawca jest inicjatorem sieci franchisingowej, składającej się z niego samego oraz jego Indywidualnych Franczyzobiorców, dla których jest on opiekunem w długoterminowej perspektywie.

1. Obowiązki Franczyzodawcy:

Franczyzodawca powinien:

  • przed rozpoczęciem budowy sieci franchisingowej prowadzić, przez pewien okres czasu i odnosząc sukces, działalność przynajmniej w jednej placówce;

  • być właścicielem lub mieć tytuł prawny do korzystania z nazwy handlowej swojej sieci, znaku towarowego lub innych wyróżniających ją oznaczeń;

  • zapewnić Indywidualnemu Franczyzobiorcy szkolenie wstępne oraz dalsze wsparcie handlowe i techniczne przez cały czas obowiązywania umowy.
2. Obowiązki Indywidualnego Franczyzobiorcy:

Indywidualny Franczyzobiorca powinien:

  • dokładać swych najlepszych starań w celu rozwijania działalności franchisingowej oraz w celu utrzymywania jednolitego wizerunku i reputacji sieci franchisingowej, do której należy;

  • udostępniać Franczyzodawcy dające się zweryfikować dane operacyjne w celu ułatwienia mu określenia stopnia rozwoju działalności Indywidualnego Franczyzobiorcy, a także dostarczać Franczyzodawcy sprawozdania finansowe niezbędne dla efektywnego zarządzania siecią franchisingową; ponadto na prośbę Franczyzodawcy umożliwić, w odpowiednim czasie, Franczyzodawcy i jego przedstawicielom dostęp do swoich pomieszczeń i swojej dokumentacji;

  • zarówno w trakcie obowiązywania umowy, jak i po jej wygaśnięciu nie ujawniać osobom trzecim know-how udostępnionego mu przez Franczyzodawcę.
3. Niezmienne obowiązki obydwu stron:

We wzajemnych stosunkach strony powinny postępować uczciwie. Franczyzodawca poinformuje na piśmie Indywidualnego Franczyzobiorcę o naruszeniu przez niego któregokolwiek z postanowień umowy oraz, gdy będzie to właściwe, wyznaczy mu odpowiedni termin na usunięcie tego naruszenia.

Strony będą rozwiązywać skargi i spory w dobrej wierze poprzez bezpośrednie rozmowy i negocjacje prowadzone w duchu życzliwości i uczciwości.

Dla celów odróżnienia prowadzonej działalności w oparciu o franczyzę od innych systemów dystrybucji oraz rozróżnienia franczyzodawców od innych przedsiębiorców przyjmuje się, że cechami wyróżniającymi franczyzę, oprócz cech wskazanych w Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy, są m.in.:

  • trwały, kontraktowy stosunek umowny łączący Franczyzodawcę i Franczyzobiorcę, z którego wynika obowiązek Franczyzodawcy przekazywania Franczyzobiorcy "know-how" w sposób ciągły, przez cały okres obowiązywania umowy, i który nakłada na Franczyzobiorcę obowiązek uiszczania na rzecz Franczyzodawcy opłat franczyzowych lub innych świadczeń w sposób uzgodniony pomiędzy stronami,

  • niezależność gospodarcza, prawna oraz organizacyjna Franczyzobiorcy względem Franczyzodawcy (czego odzwierciedleniem na gruncie polskiego systemu prawnego jest m.in. w przypadku działalności w ramach franczyzy adresowanej do konsumentów - posiadanie własnych kas rejestrujących).
Źródło: Polska Organizacja Franczyzodawców, http://www.franchising.info.pl


TOP 200