System 3000: tylko GIS i DTP

Firma zmienia profil działalności. Zamierza skoncentrować się wyłącznie na dystrybucji rozwiązań niszowych (GIS i DTP).

Należąca od ok. 2 lat do Techmex, firma System 3000 wycofuje się z dotychczasowej roli dystrybutora szerokiego zakresu produktów i ma pełnić rolę specjalizowanego dostawcy systemów GIS i DTP. Zmiana ta wynika zarówno z bezpośredniego przejęcia przez Techmex niektórych linii produktów, których dystrybucją zajmował się wcześniej System 3000, jak i przewidywanej ewolucji rynku.

"Rola dystrybutorów zmniejsza się. Za kilka lat klasyczni dystrybutorzy znikną z rynku, a ich miejsce zajmą firmy spedycyjne" - powiedział Jacek Studencki, prezes Techmex. Dlatego też System 3000 ma utrzymać się na rynku przede wszystkim dzięki wykorzystaniu i "sprzedaży wiedzy", którą dysponują jego pracownicy. Kierunki specjalizacji firmy to systemy GIS, inżynierii lądowej i geodezyjne, oparte na platformie AutoCAD, oraz sprzęt i oprogramowanie dla DTP i poligrafii. Oprócz tego System 3000 będzie świadczyć usługi typu doradztwa, integracji systemów, a także rozwijać i sprzedawać własne oprogramowanie dla systemów związanych z informacją przestrzenną.

Zobacz również:

Wydaje się, że właśnie z rozwojem popytu na systemy GIS, Techmex i System 3000 wiążą największe nadzieje - z jednej strony prezentując wysoki wzrost obrotów w segmencie CAD/GIS kontrastujący z ogólną stagnacją rynku, a z drugiej, przewidując możliwość zawarcia w najbliższych latach dużych kontraktów, m.in. związanych z wprowadzeniem powszechnego katastru gruntów.

Jednym z atutów System 3000 jest wyłączność na dystrybucję w Polsce systemów GIS firmy Autodesk. Wnikają z tego jednak ograniczenia na ewentualne wprowadzanie do oferty oprogramowania innych producentów. Należy zauważyć, że choć Autodesk jest liderem na rynku CAD, to jego udział w segmencie związanym z systemami informacji przestrzennej jest niewielki i w tej dziedzinie ustępuje on np. firmom Bentley Systems lub Intergraph. Wynika to m.in. z tego, że Autodesk stosunkowo niedawno, bo zaledwie kilka lat temu, wprowadził do oferty pierwsze pakiety oprogramowania GIS, wykorzystujące platformę AutoCAD. Piotr Cisowski, dyrektor System 3000, uważa jednak, że platforma ta odniesie w najbliższych latach sukces przede wszystkim dzięki możliwości jej skalowania, a także wsparciu dużej liczby lokalnych firm rozwijających specjalizowane aplikacje GIS - do nich ma dołączyć również System 3000. Natomiast drugi element specjalizacji - sprzedaż systemów dla rynku reklamy, poligrafii i rozwiązań do przetwarzania informacji - wynika z dotychczasowej aktywności System 3000, która prowadziła sprzedaż m.in. drukarek wielkoformatowych Hewlett-Packard i Kodak, aparatów cyfrowych Kodak, Canon, Nikon i Sony, specjalistycznych drukarek termosublimacyjnych Sony i Kodak oraz profesjonalnych skanerów Kodak, Nikon i monitorów Viewsonic, Sony. Jest to więc kontynuacja obecnej oferty dystrybucyjnej.

Ważnym elementem w działalności System 3000 ma być rozwijanie internetowego systemu handlu elektronicznego typu B2B (business to business), który ma stanowić istotną część obrotów firmy - przede wszystkim dzięki sprzedaży materiałów eksploatacyjnych. Obecnie handel elektroniczny ma 7-proc. udział w obrotach System 3000. Rozwój systemu zamówień elektronicznych ma m.in. zapewnić skrócenie czasu oczekiwania na realizację zamówień do 24 godzin na obszarze całego kraju.