Światowa sprzedaż komputerów PC w I kw.

Mimo niepewnej sytuacji ekonomicznej na wybranych rynkach, światowa sprzedaż komputerów PC w I kwartale br. była wyższa od analogicznego okresu w roku poprzednim. Z badań przeprowadzonych przez Dataquest wynika, że wzrosła ona o 17%, natomiast według International Data Corporation (IDC) - nawet o 19%.

Mimo niepewnej sytuacji ekonomicznej na wybranych rynkach, światowa sprzedaż komputerów PC w I kwartale br. była wyższa od analogicznego okresu w roku poprzednim. Z badań przeprowadzonych przez Dataquest wynika, że wzrosła ona o 17%, natomiast według International Data Corporation (IDC) - nawet o 19%.

Wpływ na wynik sprzedaży miała przede wszystkim stabilna sytuacja na rynkach Stanów Zjednoczonych i zachodniej Europy oraz duży popyt w Japonii. Poprawę zaobserwowano także w krajach Ameryki Łacińskiej.

W Japonii elementem zwiększającym sprzedaż jest coraz większe zainteresowanie Internetem i obniżające się ceny komputerów. Analitycy odnotowali też znaczny wzrost sprzedaży na rynkach azjatyckim, chińskim, indyjskim i indonezyjskim. W Chinach było to możliwe głównie dzięki niskiej inflacji i stabilizacji rynku walutowego.

Według IDC najwięcej komputerów PC w I kw. br. sprzedały kolejno firmy: Compaq, Dell, IBM, Hewlett-Packard i Packard Bell NEC. W rankingu opracowanym przez Dataquest miejsce Packard Bell NEC zajmuje Gateway.

Compaq, mający największy udział w sprzedaży komputerów, zachował tendencję wzrostową. Jednak - zdaniem IDC - jego udział w rynku zmalał z 14,3 do 13,4%. Według Dataquest, w najbliższym czasie firma będzie musiała stawić czoła nasilającej się konkurencji we wszystkich obszarach swojej działalności, szczególnie ze strony Della i Gatewaya, które zwiększają swoją obecność zarówno na rynku klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych. Ich udział w światowej sprzedaży wzrósł odpowiednio o 49,1 i 38,1%. Wysoką, czwartą pozycję na świecie utrzymała firma Hewlett-Packard, która tylko w Stanach Zjednoczonych odnotowała 39-proc. wzrost sprzedaży.

IDC ocenia, że największy wzrost sprzedaży nastąpił na rynku amerykańskim. Sprzedaż wzrosła tam o 24% , osiągając poziom 9,8 mln. Do wyników tych w znacznym stopniu przyczyniło się wprowadzenie na rynek procesorów z rodziny Pentium III i obniżenie cen Pentium II.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200