Świat będzie inny

Interesujący artykuł, po, jak przypuszczam równie interesującej imprezie, jaką była uroczystość obchodów 50-lecia ACM ("Świat będzie inny" CW nr 11, 17 marca 1997 r.), zwrócił moją uwagę w kwestii edukacji.

Interesujący artykuł, po, jak przypuszczam równie interesującej imprezie, jaką była uroczystość obchodów 50-lecia ACM ("Świat będzie inny" CW nr 11, 17 marca 1997 r.), zwrócił moją uwagę w kwestii edukacji.

Czytamy w nim: "Obecny system szkolny wciąż kształci pracowników ery przemysłowej, nie uczy natomiast samodzielnego działania, umiejętności samokształcenia i komunikacji z innymi ludźmi. Potrzebne są umiejętności operowania złożonymi zestawami danych, łączenia wiedzy z różnych dziedzin i budowania modeli procesów i zjawisk. Komputery - owszem - mogą pomóc w procesie nauczania, ale nie będą jego najważniejszym ogniwem - cyberszkoła byłaby bowiem zaprzeczeniem idei szkoły - nauki życia w społeczności". Cieszę się, że tego rodzaju wnioski znalazły się w piśmie dla informatyków, ludzi, którzy w sposób szczególny powinni myśleć "szeroko". Informatyka staje się dziedziną coraz bardziej zazębiającą się z innymi dziedzinami ludzkiej działalności. Problem jednak polega na tym, że wnioskowany system kształcenia znajduje się w fazie postulatów. Rzeczywistość jest rażąco inna.

Jako absolwent informatyki sam obecnie się o tym przekonuję. Moja wiedza - 5 lat studiów - w zasadzie w niczym nie przystaje do oczekiwań stawianych mi w zakładzie przemysłowym, w którym podjąłem pracę. To, że posiadam wiedzę wyłącznie teoretyczną, stanowi tylko część problemu. Ta wiedza ma się nijak do oczekiwań stawianych dziś informatyce w biznesie. O wielu zagadnieniach dowiaduję się często po raz pierwszy, zagadnieniach kluczowych dla funkcjonowania firmy.

Gdybym dziś podejmował studia, wiedziałbym, czego przynajmniej uczyć się samemu.

<div align="right">Wojciech Dembski

Pruszków</div>

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200