Świat aplikacji biznesowych na Androida

Sprzedaż smartfonów bazujących na systemie operacyjnym firmy Google systematycznie rośnie. Tendencja ta widoczna jest przede wszystkim w segmencie konsumenckim. Rozwój aplikacji biznesowych na platformę Android może przyczynić się jednak do zmian na tym ciągle nienasyconym rynku. Analitycy wyraźnie wskazują, że producenci takich smartfonów, jak BlackBerry czy iPhone powinni przygotować się na biznesową ekspansję Google Android.

Prezentujemy pierwszą część zbioru aplikacji biznesowych na platformę Android. Zapraszamy też do zapoznania się z wersją "na skróty" - galerii z omawianymi w artykule aplikacjami.

Poczta elektroniczna, kalendarz

Programy do obsługi poczty elektronicznej sa podstawowymi aplikacjami wykorzystywanymi w firmowych smartfonach. Jednym z bardziej popularnych rozwiązań tego typu na platformę Google Andorid jest pakiet Nitrodesk Exchange. Aplikacja umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń między smartfonem a firmowym serwerem Microsoft Exchange. Nitrodesk Exchange zawiera w sobie bardzo istotne funkcje zwiększające bezpieczeństwo danych (np. szyfrowanie, zdalne kasowanie konfiguracji i plików przechowywanych w pamięci telefonu). Program daje się również w bezproblemowy sposób instalować na wielu smartfonach, ułatwiając pracę administratorom. Aplikacja kosztuje 20 USD. Warto pamiętać, że począwszy od wersji 2.2 Androida, synchronizacja z serwerem Exchange jest możliwa także za pomocą wbudowanego klienta poczty.

Zobacz również:

Interesującą aplikacją dla wszystkich posiadaczy telefonów z Androidem na pokładzie będzie z pewnością CompanionLink. Program pozwala synchronizować kontakty, spotkania, notatki, kalendarze spotkań itp. między komputerem PC a smartfonem. Współpracuje zarówno z Microsoft Outlook, jak i IBM Lotus Notes czy Novel GroupWise. Umożliwia synchronizację danych za pomocą zwykłego połączenia USB, sieci Wi-Fi lub przez Internet (konto Google). Aplikacja kosztuje od 40 USD (wersja dla MS Outlook) do 70 USD (IBM Lotus Notes, Novell GroupWise).

Dla użytkowników, którym zależy wyłącznie na bieżącej synchronizacji kalendarza spotkań, Google przygotowało Calendar Sync. Ta prosta aplikacja, zainstalowana na komputerze PC, pozwala na dwukierunkową wymianę danych między kalendarzem Outlook i tym zainstalowanym na smartfonie (Google Calendar). Program jest bezpłatny.

Aby uatrakcyjnić wygląd kalendarza w smartfonie lub wyszczególnić ważniejsze daty, można użyć małego widgetu François Delandes Pure Calendar. Ta mała aplikacja kosztuje 1,5 euro i pozwala w niemal dowolny sposób konfigurować sposób prezentacji kalendarza na ekranie telefonu, co ułatwia zarządzanie terminami spotkań.

Notatki i listy zadań

Catch Notes to ciekawa propozycja firmy Catch.com, dzięki której użytkownicy Androida mogą szybko zapisywać krótkie notatki. Aplikacja współpracuje z oprogramowaniem zainstalowanym domyślnie na smartfonie, umożliwia podyktowanie wiadomości za pomocą wbudowanego systemu rozpoznawania głosu a także rejestrowanie plików dźwiękowych i sfotografowanych notatek. Wszystkie zapisane wiadomości mogą być następnie zsynchronizowane z kontem użytkownika (Google lub Catch.com).

Inną opcją jest pobranie aplikacji Evernote, której funkcjonalność jest zbliżona do Catch Notes. Aby zsynchronizować zapisane za jej pomocą dane, trzeba jednak wykupić konto w serwisie Evernote (5 USD/miesiąc dla firm; dla odbiorców indywidualnych konto jest darmowe).

Jeśli, z racji przyzwyczajeń lub preferencji, wolimy nagrywać głosowo notatki, możemy skorzystać z programu Google Voice Actions for Android - bezpłatnej aplikacji, działającej na platformie Android 2.2 i nowszych. Wbudowany, prosty mechanizm rozpoznawania głosu przekształci wiadomość na postać tekstową i prześle ją do skrzynki poczty elektronicznej.

Dla tradycjonalistów, pracujących przede wszystkim na tekście, firma Todoroo przygotowała bezpłatną aplikację Astrid Task/Todo List. To rozbudowane narzędzie pozwalające tworzyć listy zadań, odznaczać już zrealizowane, przypominać o czekających wydarzeniach itp. Ma wbudowane funkcje synchronizacji (Google Tasks, Calendar), a po zainstalowaniu dodatkowego Power Packa, użytkownik może korzystać z widgetów, systemów rozpoznawania głosu itp.


TOP 200