Świadome decyzje na czas
- Andrzej Maciejewski,
- 11.09.2012
Wśród możliwości, które otworzyły się przed firmą Vobro po wdrożeniu systemu ERP, było zastosowanie oprogramowania mobilnego dla przedstawicieli handlowych.
Firma: Zakłady Produkcji Cukierniczej Vobro Wojciech Wojenkowski
Branża: FMCG
Produkty: Vobro wytwarza ponad 100 rodzajów wyrobów czekoladowych oraz ponad 40 gatunków ciastek. Najbardziej znane produkty Vobro to bombonierki FRUTTI DI MARE, LOVE & CHERRY, CHERRY ROSES i ADVOCAT, a wśród ciastek AFRYKAŃSKIE ZOO.
Zatrudnienie: ok. 400 osób
Kluczowe systemy IT
Nazwa systemu: Asseco Softlab ERP
Do czego służy: wspomaga różne obszary działania przedsiębiorstwa, m.in. finanse i księgowość, logistykę i sprzedaż, produkcję, kadry i płace, CRM oraz magazyn wysokiego składowania.
Dostawca: Asseco Business Solutions
Nazwa systemu: Mobile Preselling
Do czego służy: wspomaga działania sprzedażowe w terenie - usprawnia codzienną pracę przedstawicieli handlowych i pozwala kadrze zarządzającej na lepszą kontrolę pracy reprezentantów terenowych
Dostawca: Asseco Business Solutions
Korzyści i wiedza
Marcin Drumiński, dyrektor wykonawczy w ZPC Vobro, wśród pierwszych korzyści z wdrożenia wymienia pozytywny odzew wśród pracowników każdego szczebla. "Jest to dla mnie jeden z kluczowych czynników poprawnego wdrożenia - zaangażowanie zespołu przez cały okres trwania projektu, zaangażowanie, o które trzeba nieustannie dbać i zabiegać" - mówi Marcin Drumiński.
Druga istotna korzyść to budowanie bazy wiedzy o firmie. "Wykorzystuje ją w szczególności nasza kadra zarządzającą do podejmowania jeszcze bardziej świadomych i efektywnych decyzji. Co ważne, decyzji na czas" - tłumaczy dyrektor wykonawczy w ZPC Vobro.
Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o wymiernych korzyściach finansowych z wykorzystania ERP. Pełne wdrożenie systemu zakończy się z końcem 2012 r. "Mamy pomysły na dalszy rozwój systemu ERP, jednak na tym etapie nie chcielibyśmy ich zdradzać" - mówi Marcin Drumiński.
Niezbędna mobilność
"Skrócenie obiegu dokumentów, szybsze podejmowanie decyzji, a także lepsza analiza i planowanie zadań w terenie mają ogromny wpływ na wzrost efektywności naszych przedstawicieli handlowych, a tym samym na poziom obsługi klientów".
Marcin Drumiński, dyrektor wykonawczy ZPC Vobro
Decyzja o wdrożeniu rozwiązania opierała się na dwóch kluczowych przesłankach. Z jednej strony, konieczna była odpowiednia integracja z systemem klasy ERP, z drugiej strony trzeba było mieć na uwadze dalszy rozwój działu sprzedaży.
Głównym zadaniem sił sprzedażowych Vobro jest współpraca handlowa z klientami i promowanie oferty w sklepach, którymi się opiekują. Poprzednio stosowane oprogramowanie nie umożliwiało kierownikom regionalnym zarządzania z jednego miejsca podległymi im przedstawicielami handlowym. Dla zwierzchnika regionalnej sieci sprzedawców istotne jest planowanie i weryfikacja tzw. trasówek, czyli danych o czasie i trasie przejazdu podczas pracy. Taka funkcjonalność została zaimplementowana w nowym systemie. Możliwe jest teraz planowanie i rozliczanie akcji sprzedażowych na poziomie regionu, indywidualnego przedstawiciela i centrali firmy.
Wsparcie w terenie
"Dysponujemy najnowszymi danymi dotyczącymi sprzedaży w poszczególnych grupach asortymentowych produktów. Jest to istotne przy planowaniu i realizacji zamówień. Skrócenie obiegu dokumentów, szybsze podejmowanie decyzji, a także lepsza analiza i planowanie zadań w terenie mają ogromny wpływ na wzrost efektywności naszych przedstawicieli handlowych, a tym samym na poziom obsługi klientów" - mówi Marcin Drumiński.
Stosowany obecnie system ma rozbudowaną bazę gotowych zestawień i analiz dostępnych "od ręki". Pozwala także na wykonywanie sprawozdań z działań konkurencji. Integracja z modułem działu kadr umożliwia dostęp do informacji dotyczących limitów urlopowych i nieobecności przedstawicieli handlowych w pracy.
"Nasze działania w najbliższym czasie mają skupić się na konsekwentnym wykorzystaniu pełnych możliwości aplikacji" - zapowiada Marcin Drumiński. Firma planuje poprawić ergonomię pracy przedstawicieli handlowych poprzez wprowadzenie smartfonów z systemem operacyjnym Android.