Sukces oparty na kulturze organizacyjnej

Kamil Dowlaszewicz Dyrektor Delivery w EPAM Polska

EPAM rozwija się bardzo szybko, ale mimo dużej skali biznesowej zachowuje elastyczne, startupowe podejście i konsekwentnie buduje spójną kulturę organizacyjną opartą na egalitaryzmie i dzieleniu się wiedzą. Na trudnym rynku zyskuje przewagę konkurencyjną, wyprzedzając pojawiające się wyzwania i dbając o najwyższą jakość obsługi klienta. Z okazji 10-lecia firmy rozmawiamy z Kamilem Dowlaszewiczem, Dyrektorem Delivery w EPAM Polska.

EPAM Polska obchodzi w tym roku 10 – lecie działalności w Polsce. To idealna okazja do podsumowania Państwa obecności na polskim rynku. Jak w kilku zdaniach podsumowałby Pan ten czas?

Ostatnia dekada to przede wszystkim czas ciągłego rozwoju. Nasze pierwsze biuro zlokalizowane było w niewielkim apartamencie w Krakowie. Pracowaliśmy wówczas dla jednego klienta. Z każdym rokiem rozwijaliśmy jednak zespół, otwieraliśmy nowe projekty i pozyskiwaliśmy nowych klientów. W 2014 roku utworzyliśmy oddział w Gdańsku. Rok później zainaugurowaliśmy działalność we Wrocławiu, a w 2016 roku otworzyliśmy oddziały w Katowicach i Warszawie. W 2011 roku byłem częścią około 30-osobowego zespołu. Dziś EPAM Polska tworzy 3200 specjalistów pochodzących z kilkudziesięciu krajów. Wspieramy naszych klientów w realizacji ich celów biznesowych, w kontekście coraz szybszych zmian społecznych, gospodarczych i środowiskowych, angażując najlepszych specjalistów w zakresie technologii, realizacji projektów i szeroko pojętego doradztwa. Jesteśmy częścią globalnego zespołu ponad 43 tysięcy specjalistów i konsultantów z ponad 35 krajów świata. Od 10 lat dane jest mi obserwować nasz imponujący, wielowymiarowy rozwój, którego tempo zwiększa się każdego roku.

Co odróżnia EPAM od innych firm z branży IT, których coraz więcej postanawia otwierać lub rozbudowywać swoje centra w Polsce?

Po pierwsze, jak już wspomniałem, EPAM stale się rozwija. Nasze zespoły w Polsce są zaangażowane w projekty z sektorów usług finansowych, ubezpieczeń, energetyki, ochrony zdrowia, nauk przyrodniczych, systemów informacji biznesowej, mediów, rozrywki, oraz ogólnie pojętych nowych technologii. Praca na przestrzeni tak wielu obszarów pozwala nam wykorzystywać najlepsze pomysły i rozwiązania jakie się w nich pojawiają oraz odpowiednio dobierać najbardziej optymalne podejście do wspierania naszych klientów. Naszą domeną jest wsparcie klienta na przestrzeni całego cyklu dążenia do celu lub wprowadzania kluczowych zmian. Stanowi to niewątpliwy atut i przewagę konkurencyjną EPAM.

Cały czas zwiększacie zatrudnienie. Co wyróżnia Was jako pracodawcę w branży, w której stale rośnie luka talentów?

Nasi specjaliści mogą elastycznie budować swoje ścieżki rozwoju, zdobywając doświadczenie w wielu projektach, technologiach i branżach. Kultura dzielenia się wiedzą i wymiany najlepszych praktyk zapewniają stały rozwój kompetencji, zarówno technologicznych – twardych, jak i miękkich. Rozwój w EPAM może opierać się o ekspercką ścieżkę technologiczną Advanced Software Engineering, menadżerską oraz zorientowaną na specjalizację w danej branży. Częste są także zmiany ścieżki w strukturach firmy, które wspierane są docenianymi przez pracowników programami mentoringowymi.

Nie jesteśmy firmą o skostniałych strukturach i procesach. Mimo dużej skali biznesowej, wciąż zachowujemy tzw. „startup mindset” i pragmatyczne podejście do rozwiązywania problemów. Utrzymujemy wysoką zdolność adaptacji organizacyjnej. Dzięki temu często wyprzedzamy pojawiające się wyzwania i nie sposób się u nas nudzić.

Wasza firma zwyciężyła w ostatnim badaniu AudIT i zdobyła tytuł Najlepsze Miejsce Pracy w IT w Polsce 2020. Zdobyliście ten tytuł w roku, w którym świat dotknęła pandemia koronawirusa. Jak udało Wam się utrzymać motywację i zaangażowanie zespołu?

W EPAM każdy pracownik, niezależnie od specjalizacji, funkcji czy stopnia zaszeregowania otrzymuje wielopoziomowe wsparcie. Staramy się zachować egalitarną kulturę, w której każdy pomysł, inicjatywa i koncepcja są mile widziane. Zachęcamy do innowacji i umożliwiamy wprowadzanie zmian i usprawnień. Jak pokazały wyniki badania AudIT, nasi specjaliści doceniają swobodę definiowania własnej ścieżki kariery, postrzegają naszą firmę jako stabilnego pracodawcę oraz dostawcę wysokiej jakości usług. Dodatkowo, staramy się dbać o well-being naszych pracowników i członków ich rodzin, organizując wiele szkoleń i różnego typu wydarzeń ukierunkowanych na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Jakie projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności realizujecie w Polsce?

Jednym z filarów naszej strategii jest edukacja. W EPAM prowadzimy program eKids, dzięki któremu dzieci na całym świecie poznają tajniki programowania i przyswajają podstawowe umiejętności obsługi komputera. W 2020 roku współpracowaliśmy także z fundacją Sarigato, ucząc jej podopiecznych podstaw języka Python w ramach projektu Hakersi. Prowadzimy również rozbudowane, otwarte dla wszystkich kursy online skupione wokół konkretnych technologii, m.in. Java, JavaScript, DevOps, Big Data, Data Science. Rozwijamy także współprace z jednostkami edukacyjnymi. W tym semestrze nasi eksperci prowadzili m.in. laboratoria z programowania w języku Java na Politechnice Krakowskiej.

Pamiętamy także o innych formach działania, przekazując sprzęt komputerowy szkołom czy domom dziecka. Nasi pracownicy sami inicjują wiele działań charytatywnych, które chętnie promujemy, włączając się w ich realizację. Z okazji 10-lecia naszej firmy wspólnie spełniliśmy marzenie jednego z podopiecznych Fundacji Mam marzenie, a w ubiegłym roku nasz zespół z oddziału w Gdańsku razem z wolontariuszami z Trójmiasta wspierał lokalne ośrodki medyczne, dostarczając drukowane w technologii 3D przyłbice dla pracowników zaangażowanych w walkę z koronawirusem. Inicjatywa ta została nagrodzona statuetką Olivia Pro Bono, przyznaną w konkursie Olivia Prize, organizowanym przez Olivia Business Center w Gdyni.

W ostatnim czasie sporo mówi się o skutkach pandemii i zróżnicowanym podejściu firm do pracy zdalnej. Jak EPAM poradził sobie w nowej rzeczywistości?

W EPAM od zawsze pracowaliśmy w trybie rozproszonym, dzięki czemu od lat rozwijamy naszą wewnętrzną platformę, która pomaga zarządzać całą organizacją w wielu wymiarach – od rekrutacji, przez budowanie zespołów, rozwój talentów, do wieloaspektowego monitorowania stanu projektów oraz innych procesów. W 2018 roku pilotażowo, zgodnie z naszą strategią wyprzedzania wyzwań, wdrożyliśmy koncept „Remote by design” i związane z nim rozwiązania wspierające pracę zdalną. Dzięki temu w dużej mierze byliśmy przygotowani do szybkiej adaptacji wymaganej w 2020 roku. W momencie wybuchu pandemii posiadaliśmy więc narzędzia i procedury, dzięki którym 98% naszych pracowników przeszło na model pracy zdalnej w mniej niż tydzień. Pandemia nie zatrzymała wzrostu naszej organizacji. Obecnie rozwijamy się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.