Stymulacja konsumentem

Przejmując za 6,9 mld USD firmę Scientific-Atlanta, Cisco Systems kupuje 40% amerykańskiego rynku przystawek do odbioru telewizji cyfrowej. Konsekwencje tej transakcji odczuje jednak wkrótce cały świat.

Przejmując za 6,9 mld USD firmę Scientific-Atlanta, Cisco Systems kupuje 40% amerykańskiego rynku przystawek do odbioru telewizji cyfrowej. Konsekwencje tej transakcji odczuje jednak wkrótce cały świat.

Zakup Scientific-Atlanta to największa inwestycja Cisco od 1999 r., kiedy to za podobną sumę firma przejęła Cerent - producenta sprzętu do budowy miejskich sieci optycznych. Tym razem Cisco inwestuje w firmę wytwarzającą przede wszystkim sprzęt konsumencki. Scientific-Atlanta opanowała 40% amerykańskiego rynku, sprzedając na nim ok. 56 mln przystawek do odbioru cyfrowej telewizji kablowej. Na tamtejszym rynku liczy się jeszcze tylko Motorola, a na światowym jedynym większym konkurentem jest Samsung.

Produktowe synergie

Na tło transakcji składa się wiele czynników. Przede wszystkim Cisco poszukuje rynków o szybkim wzroście, by zaspokoić wymagania inwestorów, a rynek przystawek do odbioru telewizji cyfrowej z pewnością do nich należy. Po drugie, telewizja cyfrowa to nie tylko odbiór sygnału DVB z satelity czy sieci kablowych, ale także IPTV, a więc coś, co w połączeniu z dotychczasowymi doświadczeniami Cisco oraz nowymi produktami z dziedziny transmisji wideo jest Cisco bardzo bliskie. Przedstawiciele firmy oczekują też znacznych oszczędności związanych z zakupem komponentów elektronicznych, ponieważ dostawcy Cisco i Scientific-Atlanta mają wielu wspólnych dostawców komponentów elektronicznych.

Prawdą jest jednak i to, że dotychczasowe inwestycje Cisco w rynek operatorów sieci kablowych napotykają na konkurencję ze strony dobrze znanych mu rywali - dostawców infrastruktury dla operatorów telekomunikacyjnych, przede wszystkim Alcatela i Nortela. Cisco próbuje więc uciec do przodu, chcąc zaoferować operatorom pełną gamę urządzeń zarówno dla rdzenia i obrzeża sieci, jak i urządzeń odbierających sygnał. Nie ulega wątpliwości, że jest to propozycja bardzo atrakcyjna, pozwoli bowiem obniżyć koszty integracji. Przyspieszy też budowę nowych sieci i tempo wprowadzania nowych usług. Innymi słowy, Cisco spodziewa się, że urządzenia klienckie będą stymulować sprzedaż rozwiązań infrastruktury sieciowej.

Zakup umożliwi Cisco rozszerzenie oferty o domowe urządzenia wideo, a także ma ułatwić sprzedaż produktów dzięki przejęciu wraz z Scientific-Atlanta również jej kanałów dystrybucyjnych. Obecnie 60% obrotów Cisco jest realizowanych na rynkach międzynarodowych, podczas gdy tylko 30% sprzedaży Scientific-Atlanta dotyczy innych rynków niż amerykański. Przedstawiciele Cisco mają nadzieję, że wykorzystanie istniejących kanałów sprzedaży i kontaktów z operatorami telekomunikacyjnymi umożliwi masową sprzedaż produktów Scientific-Atlanta również w innych krajach niż USA - przede wszystkim w Azji i Europie.

Na fali triple play

Po przejęciu Linksys, producenta urządzeń Wi-Fi dla użytkowników domowych i małych firm, latem tego roku Cisco kupiło duńską firmę KiSS Technology wytwarzającą systemy kina domowego. Połączenie odtwarzaczy/ nagrywarek DVD z magnetowidami wykorzystującymi dyski twarde oraz odbiorem telewizji dostarczanej za pośrednictwem sieci IP wydaje się naturalne. Nie jest też sprzeczne z dotychczasowym rozwojem technologii VoIP dla konsumentów. Wręcz przeciwnie - Cisco zamierza zintegrować przystawki Explorer opracowane przez Scientific-Atlanta z routerami Linksys, oferując użytkownikom domowym kompletne rozwiązania łączące funkcje transmisji danych, głosu i wideo przy wykorzystaniu sieci IP (przewodowej i bezprzewodowej).

Transmisja wideo to aplikacja, która będzie w najbliższym czasie głównym motorem wzrostu dla dostawców urządzeń sieciowych, gdyż operatorzy sieci kablowych i firmy telekomunikacyjne będą inwestować w nowe technologie, takie jak IPTV (transmisja TV w sieciach IP). Właśnie taka ocena rozwoju rynku wywołała zainteresowanie Cisco zakupem Scientific-Atlanta. Wysokie wymagania wideo na przepustowość sieci transmisyjnej powodują, że będzie to podstawowa aplikacja generująca wzrost zapotrzebowania na sprzęt dla sieci nowej generacji. Obecnie Scientific-Atlanta współpracuje m.in. z Alcatelem i Microsoftem. Przejęcie Scientific-Atlanta przez Cisco nie powinno wpłynąć negatywnie na dotychczasowe porozumienia - uważa Dwight Duke, obecny wiceprezes Scientific-Altanta.

Biznes sieciowy jest obecnie w fazie transformacji. Dotychczasowe zasady rozwoju opierające się na opracowywaniu i dostarczaniu sprzętu umożliwiającego ciągłe zwiększanie przepustowości sieci w firmach lub domach straciły aktualność. Chcąc nie chcąc dostawcy muszą migrować w kierunku rozszerzania oferty, by kontrolować (i stymulować) popyt na swoją technologię. Sprzęt audio/wideo staje się kluczowym elementem w planach rozwoju operatorów i dostawców usług telekomunikacyjnych, którzy chcą oferować zintegrowane usługi, nazywane niekiedy triple play (telewizja, telefonia, dane). Niezależnie od tego dotychczasowe urządzenia set-top-box przeznaczone dla telewizji analogowej wymagają wymiany w związku z ustawowo przyspieszonym wprowadzaniem transmisji cyfrowej w Stanach Zjednoczonych.

Cisco kupiło rynek

Największą obecnie realizowaną siecią IPTV jest Project Lightspeed - sieć budowana w Stanach Zjednoczonych przez SBC Communications. Projekt, w ramach którego łącza światłowodowe otrzyma ok. 18 mln mieszkań i domów, będzie kosztować ok. 4-6 mld USD. Inwestycje zakończą się w połowie 2008 r. Terminale końcowe (przystawki IPTV) wykorzystywane w systemie Lightspeed są dostarczane przez dwie firmy: Scientific-Atlanta i Motorola.

Tylko fakty

Konsument - sposób na zysk

Scientific-Atlanta powstała w 1951 r., zatrudnia obecnie 7500 pracowników, a jej obroty w roku finansowym 2005 wyniosły 1,91 mld USD. Scientific-Atlanta jest producentem sprzętu (przystawki, koncentratory i zaawansowane dekodery sygnału), ale ma także duże doświadczenie w wielu dziedzinach związanych z szerokopasmową transmisją wideo. Firma oferuje m.in. usługi integracji, konsultingu i wsparcia technicznego (tzw. usługa SciCare) dla firm zainteresowanych budową sieci szerokopasmowych. Cisco jest szczególnie zainteresowane usługami SciCare, w których skład wchodzi m.in. zestaw narzędzi umożliwiających zarządzanie sieciami szerokopasmowymi przez operatorów i które, według przedstawicieli Cisco, pozwalają na budowę kompletnych rozwiązań do transmisji wideo. Jak mówi Mike Volpi, wiceprezes Cisco Routing and Service Provider Technology Group (w skład której wejdzie Scientific-Atlanta), w tej dziedzinie nawet taki potentat jak Cisco może się wiele nauczyć. Scientific-Atlanta opanowała 40% amerykańskiego rynku przystawek do odbioru cyfrowej telewizji kablowej, sprzedając na nim już ok. 56 mln sztuk takich urządzeń. Praktycznie Scientific-Atlanta, Motorola oraz Samsung zdominowały ten segment rynku w USA.