Stworzyć organizację projektową

Jak zarządzać organizacją projektową

O korzyściach, problemach i najlepszych praktykach organizacji projektowych rozmawiamy z Johnem Buxtonem, Project Management Professional, instruktorem w firmach MT&DC i ESI International.

Jakie metody zarządzania projektami są niezbędne w organizacjach projektowych?

John Buxton

Mówiąc najkrócej, organizacja może wiele zyskać wdrażając tylko kilka wzorców projektowych, ale w zdyscyplinowany sposób. Właściwe wdrożenie 20% najlepszych wzorców może z powodzeniem przynieść 80% potencjalnych korzyści. Organizacja potrzebuje jednak rygorystycznego i znanego wszystkim procesu bądź metodyki kontroli zmian wobec harmonogramu.

Jakie firmy powinny rozważyć zmianę swojej kultury na projektową?

Kultura projektowa daje największe korzyści organizacjom oferującym konkretne, ściśle określone produkty i usługi. O wiele gorzej sprawdza się w pracach badawczo-rozwojowych i firmach udostępniających zasoby na rzecz innych podmiotów.

Jak wdrażać metodykę projektową w organizacji?

Metodyka zarządzania projektami powinna być wprowadzana jednocześnie w całej firmie. Koncepcja i korzyści płynące z projektowego podejścia do biznesu muszą być znane wszystkim pracownikom, którzy muszą wiedzieć, jak stosować obraną metodykę w praktyce. Dodatkowo zespoły muszą mieć również możliwość pełnego stosowania metodyki w projektach. To część najważniejsza i najtrudniejsza. Nierzadko bowiem kierownictwo wymaga natychmiastowych wyników i nie pozwala zespołom przestrzegać zalecanych kroków. Gdy tak się dzieje, projekty rozpoczyna się z mglistym pojęciem o wymaganiach i celach, planowanie jest marne, brakuje zasobów. W efekcie projekty kosztują więcej i trwają dłużej, niż gdyby kierownictwo pozwoliło pracownikom działać wedle pełnej metodyki.

Jakie praktyczne korzyści wynikają z projektowego podejścia do biznesu?

Stosowanie najlepszych wzorców w kierowaniu projektami faktycznie korzystnie wpływa na rentowność, wydajne gospodarowanie zasobami, minimalizację marnotrawstwa i tym podobne. Odpowiednio planowane projekty są źródłem informacji niezbędnych do obiektywnej oceny finansowej atrakcyjności potencjalnego projektu.

Jak uchronić organizację przed nawałem biurokracji?

Niepotrzebnego mnożenia biurokracji można uniknąć m.in. poprzez obsadzanie zespołów przeszkolonymi ludźmi i przekazywanie procesów decyzyjnych na możliwie najniższe szczeble.


TOP 200