Studenckie potyczki programistyczne, czyli szansa na staże

Polska może być dumna z dotychczasowych osiągnięć naszych studentów w międzynarodowych konkursach programistycznych. Kolejne edycje właśnie rozpoczynają rejestrację uczestników.

Obok konkursów bardzo znanych, jak Microsoft Imagine Cup, Intel Challenge, TOP Coder, Google czy stricte polskie Potyczki Algorytmiczne - organizowane są też konkursy nieco mniej rozpropagowane. One także stawiają przez uczestnikami ambitne zadania, stwarzając jednocześnie możliwości wygrania nagrody pieniężnej, interesującego stażu czy bezpłatnego udziału w specjalistycznej konferencji.

Konkurs i platforma Oracle ThinkQuest

Darmowa platforma ThinkQuest została stworzona przez Oracle dla uczniów przygotowujących projekty IT w zespołach. Jako proste, niewymagające znajomości zaawansowanych technologii narzędzie przez wiele lat służyła uczniom do wymiany wiedzy, organizacji współpracy i przygotowywania pierwszych samodzielnych stron internetowych. Dawała też możliwość pierwszego kontaktu z technologiami informatycznymi, oferując przy tym nauczycielom możliwość nadzoru nad pracą grupy. Widząc duże nią zainteresowanie, Oracle zdecydował się ogłosić bazujący na platformie ThinkQuest konkurs programistyczny. W 2010 r. miała miejsce jego pierwsza polska edycja, w której wzięło udział 70 osób. Konkurs organizowany jest w kilku kategoriach, dla studentów i uczniów szkół wszystkich poziomów. Nagrody przewidziano dla uczniów, nauczycieli i szkół.

Uczestnicy tego konkursu mogą uczestniczyć w trzech konkurencjach: ThinkQuest Projects, Digital Media i Application Development. We wszystkich konkurencjach zadaniem uczestników jest zdefiniowanie interesującego, wziętego z życia problemu, znalezienie jego rozwiązania i stworzenie pracy konkursowej, która zaprezentuje zarówno samo rozwiązanie, jak i proces jego powstawania. Zadaniem uczestników w konkurencji "ThinkQuest Projects" jest wykorzystanie środowiska ThinkQuest Projects do stworzenia pracy konkursowej. "Digital Media" polega na wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi medialnych do stworzenia bloga lub dziennika, strony internetowej, animacji, ogłoszenia stanowiącego część kampanii społecznej, eseju fotograficznego, filmu lub wykonanie projektu będącego połączeniem powyższych elementów. Z kolei w ramach konkurencji "Application Development" należy opracować aplikację internetową za pomocą wybranego języka (lub języków) programowania, określonego zestawu aplikacji lub środowiska programistycznego. Ma ona w prosty i elegancki sposób rozwiązywać problem będący tematem pracy.

Wszystkie prace konkursowe w tegorocznej edycji - wyłącznie w języku angielskim - muszą zostać zgłoszone do 25 kwietnia 2012 r. Do konkursu mogą się zgłaszać zespoły (wraz z opiekunem) liczące do 6 uczestników w wieku do 22 lat. W konkursie przewidziane są nagrody pieniężne i komputery przenośne. Nagrodą główną jest organizowany przez Oracle Education Foundation pięciodniowy pobyt w rejonie Zatoki San Francisco i udział w uroczystości ThinkQuest Live. Uczestnicy, którzy ukończyli 18 lat, a znajdą się w gronie 10% najlepszych w konkursie, mogą ubiegać się o staż w Oracle Education Foundation. W ubiegłorocznym konkursie uczestniczyło ponad 7600 zespołów z 52 krajów.

Google Online Marketing Challenge

Więcej informacji na temat konkursów dla studentów

- www.academynetraiders.com

- www.google.com/onlinechallenge/

- www.ibm.com/university/acmcontest/

- www.thinkquest.org

- www.imaginecup.com

- www.intelchallenge.eu

- www-03.ibm.com/systems/pl/konkurspower/

W poprzednich konkursach brało udział ponad 50 tys. studentów ze 100 krajów. Każdy student otrzymuje budżet w wysokości 250 USD. W jego ramach ma opracować strategię reklamy online dla prawdziwej firmy albo organizacji non-profit, która nie korzystała z AdWords w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Finalistom konkursu i ich mentorom fundowana jest wycieczka do centrali Google w Mountain View. Mają tam okazję spotkać się z zespołem odpowiedzialnym za rozwój AdWords. Zwycięzcy na poziomie regionu jadą do siedziby regionalnej Google.