Studencka przedsiębiorczość

Wiele jest sposobów, żeby wcielić swoje pomysły w życie, zdobyć doświadczenie zawodowe i jeszcze na tym zarobić. Informatyk może skorzystać z firmowego stypendium albo jeszcze w trakcie studiów zostać przedsiębiorcą.

Na czołowych polskich uczelniach firmy są już mocno zakorzenione. W rankingu Top 10 Startup Friendly stworzonym przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości wskazano 10 uczelni, które najskuteczniej pomagały młodym przedsiębiorcom. W zestawieniu znalazła się jedna uczelnia techniczna: Politechnika Warszawska, gdzie od 2007 r. powstało już 500 firm (68 w ciągu roku), z których 25 udało się pozyskać inwestora.

Z badań pokolenia Y przeprowadzonych przez Hays wynika, że przedsiębiorczość jest mocną składową aspiracji tej grupy wiekowej. Ogromna większość przedstawicieli pokolenia Y w Polsce jest zainteresowana prowadzeniem własnej firmy. To zdecydowanie więcej niż średnia światowa. W rzeczywistości ponadprzeciętna liczba przedstawicieli pokolenia Y z Polski już ma swoją firmę. Jedna piąta wskazuje na prowadzenie własnej firmy jako jeden ze swoich głównych celów zawodowych. Jednak mimo powszechnego pragnienia posiadania własnego biznesu wśród przedstawicieli pokolenia Y w Polsce nie wszyscy są w stanie je urzeczywistnić.

Wydaje się, że brak finansowania, niski poziom krajowych wydatków konsumenckich i przeszkody biurokratyczne podcięły im skrzydła – przynajmniej na razie.

Zorza nad Wrocławiem

Przedsiębiorczy studenci informatyki z Wrocławia mają szansę skorzystać z doświadczeń pochodzącej z Finlandii firmy Nokia. Firma nawiązując do swoich skandynawskich korzeni, ogłosiła właśnie konkurs na zaprogramowanie zorzy polarnej. Do wykonania zadania posłużą wyświetlacze Nokii, a zaprogramować je można w językach C lub C++. Najlepsze animacje stworzone przez uczestników konkursu będą eksponowane w centrum Wrocławia na elewacji biurowca Green Towers. Zgłoszenia można przesyłać do 15 marca. Zwycięzca ma szansę wygrać prywatny cloud server – Synology DiskStation DS215j.

Więcej informacji o problematyce zatrudniania nowych pracowników w działach informatycznych firm i instytucji można znaleźć w raporcie Computerworld „Praktyki i staże w IT”, który jest bezpłatnie dostępny do pobrania z serwisu www.computerworld.pl.

Do końca marca studenci i pracownicy naukowi Akademii Górniczo-Hutniczej mogą wystartować w konkursie Siemensa. Prace konkursowe mogą dotyczyć między innymi elektroniki w telekomunikacji i informatyce, a także automatyki i inżynierii biomedycznej.

Pod uwagę zostaną wzięte również prace z zakresu zaawansowanych technologii ochrony środowiska, budowy maszyn, inżynierii materiałowej i innych dyscyplin mających zastosowanie lub wspomagające ww. dziedziny. Na nagrody mogą liczyć przede wszystkim prace, które mają szanse na zastosowanie w praktyce. Zarówno naukowcy indywidualni, jak i zespoły badawcze będą się ubiegać o nagrodę badawczą w wysokości 40 tys. zł. Ponadto autorzy prac doktorskich i habilitacyjnych z ostatnich dwóch lat mogą się ubiegać o nagrodę promocyjną w wysokości 30 tys. zł.

Dzięki temu, że krakowska uczelnia ma podpisane umowy z 300 przedsiębiorstwami, studenci mają szansę zweryfikowania wiedzy w warunkach rynkowych. Partnerami AGH są takie firmy, jak: Microsoft, Google, Motorola, IBM, Comarch, Delphi, PGNiG, Lotos, Siemens, KGHM, RWE.

O to, żeby uczelnia nadążała za zmieniającymi się potrzebami biznesu, dba Konwent AGH, czyli grono przedstawicieli świata nauki, samorządów i przedsiębiorstw.

Studenci kierunków technicznych uczelni województwa mazowieckiego i pomorskiego mogą się ubiegać o stypendium z Akademii Danfoss. Każdego roku trzech laureatów Akademii Danfoss otrzymuje stypendium w wysokości 5 tys. zł oraz możliwość odbycia programu mentorskiego z ekspertem z firmy Danfoss Poland. Program opieki mentorskiej umożliwia poznanie sposobu funkcjonowania międzynarodowej korporacji oraz stanowi przygotowanie do świadomego działania w jej obszarach. Jest także unikalną szansą rozwoju osobistego i zdobycia cennego doświadczenia zawodowego.

Zdaniem Anny Sosińskiej z Politechniki Warszawskiej, ubiegłorocznej laureatki Akademii Danfoss, obecnie młodszego specjalisty ds. logistyki w Danfoss Poland, udział w programie stypendialnym pozwolił jej zmierzyć się z rzeczywistymi zadaniami realizowanymi w międzynarodowej organizacji i stanowił początek drogi zawodowej: „Zdecydowałam się aplikować do programu Akademia Danfoss, ponieważ lubię podejmować wyzwania i zdobywać nowe doświadczenia. Uczestnictwo w programie było ciekawym przeżyciem, możliwością sprawdzenia swoich umiejętności oraz szansą dalszego rozwoju w firmie będącej globalnym liderem w dziedzinie rozwiązań energooszczędnych”.

Wszyscy finaliści Akademii otrzymują możliwość odbycia płatnych praktyk w jednej z dwóch lokalizacji firmy Danfoss Poland w Grodzisku Mazowieckim lub w Tuchomiu. Aplikacje, na którą składa się CV i list motywacyjny, można przesyłać do 8 kwietnia br.

Dobry start

Programy praktyk i staży prowadzi wiele firm. Jeszcze do 6 kwietnia studenci krakowskich uczelni, którzy chcieliby pracować w jednej ze spółek należących do GE Healthcare mogą składać aplikacje do programów: Information Technology Leadership Program, GE Healthcare IT Internships. Pierwszy z nich jest kierowany do studentów lub absolwentów V roku kierunków informatyczno-matematycznych. Rotacyjne 6-miesięczne płatne staże rozpoczynają się w lipcu na podstawie umowy o pracę. Drugi program zaś jest skierowany do studentów III i IV roku kierunków informatyczno-matematycznych. Firma oferuje roczną praktykę studencką na podstawie umowy zlecenia w wymiarze 25–30 godz. tygodniowo.

Studenckie Praktyki Edukacyjne oferuje również IBM Poland Software Lab. Firma wymaga znajomości języka angielskiego, jednego z języków programowania oraz zaangażowania i pozytywnej energii.

Program trwa trzy miesiące, jest skierowany do studentów od drugiego roku studiów kierunków informatycznych, a jego głównym celem jest zdobycie wiedzy i umiejętności poprzez zaplanowanie oraz wykonanie projektu pod okiem mentora – specjalisty IBM.

Tylko dla pań

Na fali równouprawnienia mnożą się pomysły, jak zachęcić kobiety, żeby odnalazły swoje powołanie w nowych technologiach. Program „Lean in STEM” (Science, Technology, Engineering, Math) jest kierowany do studentek i absolwentek uczelni technicznych i wydziałów ścisłych uniwersytetów. Polega na inspiracji, stymulowaniu i doradztwie opartych na wiedzy i doświadczeniach życiowych i zawodowych mentorki. Długoterminowym celem mentoringu jest pomoc w efektywnym budowaniu ścieżki kariery zawodowej i wypracowaniu satysfakcjonującej postawy wobec życiowych wyzwań.

Partnerami programu są Ambasada Stanów Zjednoczonych, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Komisja Fulbrighta w Polsce oraz firmy Bosch, Cisco, Intel, P&G, SAP i Siemens. Jedną z 13 mentorek jest dr inż. Bożena Tyliszczak, z wykształcenia technolog tworzyw sztucznych. W swoich badaniach zajmuje się interdyscyplinarną tematyką związaną z technologią chemiczną, inżynierią materiałową, nanotechnologią oraz biotechnologią. Młodsze koleżanki mogą się od niej nauczyć m.in., jak pozyskiwać granty na badania. Program potrwa do końca tego roku.


TOP 200