Strategie CIO na kryzys

Radosław Skudlarski, zastępca dyrektora, kierownik działu informatycznego, Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska w Toruniu

Lata po wprowadzeniu w życie reformy samorządowej były dosyć trudne dla instytucji budżetowych. Niektóre instytucje państwowe przekazane w tym czasie samorządom, doświadczały poważnych problemów finansowych wynikających z konieczności odnalezienia swojego miejsca w nowo powstałej siatce zależności organizacyjnych i finansowych. Budżety tego okresu obliczone były głównie na przetrwanie, możliwości zdobywania środków z alternatywnych źródeł były ograniczone i wiele instytucji publicznych nie potrafiło jeszcze ich znaleźć oraz wykorzystać. Biorąc pod uwagę istniejące możliwości pozyskiwania środków, obecna sytuacja jest bardziej komfortowa.

W związku z określonym cyklem pozyskiwania i wydatkowania finansów publicznych, istnieje niewielka możliwość dynamicznego zmieniania priorytetów ustalonych dla sektora IT w instytucjach publicznych. Projekty w tej dziedzinie muszą być przygotowywane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, co przekłada się na planowanie ich finansowania co najmniej w perspektywie kolejnego roku budżetowego. W efekcie, prowadzone prace muszą być pochodną przedsięwzięć zrealizowanych w latach ubiegłych i mają na celu także ograniczanie kosztów eksploatacji systemów IT. W 2009 r. nie przewidujemy uruchamiania nowych projektów wymagających poważnych nakładów finansowych. Wysiłki skoncentrowane zostaną na pracach związanych z utrzymaniem środowiska IT i zwiększeniem dostępności systemów dla klientów. Wykorzystane w tym celu będą zasoby pozyskane w trakcie realizowanych ostatnio projektów. Większość prac wykonywana będzie własnymi siłami, w ramach bieżącego budżetu.

Obserwując cykliczność finansowania przedsięwzięć IT w sektorze publicznym, wydaje się potwierdzać ówcześnie przyjęta teza o bardziej uzasadnionej z punktu widzenia wykorzystywania środków publicznych, słuszności inwestowania w rozwiązania o długiej żywotności i relatywnie niskim koszcie utrzymania. Dodatkowym założeniem jest duży stopień elastyczności sprzętowej i programowej wdrażanych rozwiązań. Znajduje to potwierdzenie w obecnej tendencji tworzenia środowisk klienckich opartych na rozwiązaniach terminalowych, kasetowych i wirtualizacji, prostszych zwłaszcza w zarządzaniu. Łatwiejsze jest też przekonanie decydentów do sfinansowania niezbędnych inwestycji w pojedynczy serwer niż w dziesiątki komputerów klientów. W konsekwencji, wszelkie działania zmierzające do upraszczania środowiska IT przekładają się na zmniejszenie wrażenia przytłoczenia przez technologię odczuwanego przez klientów, a jednocześnie pozwalają na planowanie lepszego wykorzystania posiadanych zasobów. Potencjalny kryzys jedynie potwierdził słuszność przyjętego kierunku rozwoju infrastruktury IT oraz dokonanych inwestycji w rozwiązania terminalowe, kasetowe i wirtualizację. Priorytetem na najbliższe lata będą więc prace nad konsolidacją zasobów.

Obecnie w Książnicy planowane jest znacznie wyższe kwotowo niż w 2008 r., wykorzystanie środków na zadania w obszarze IT, spowodowane jednak faktem, że zakończył się okres gwarancyjny realizowanego od 2005 r. projektu i wchodzimy w okres płatnego wsparcia producenta, kluczowego dla funkcjonowania instytucji, systemu. Wynika to z harmonogramu realizacji projektu i w żaden sposób nie ma odniesienia do ewentualnego kryzysu.

Wypowiedzi zbierali Adam Jadczak, Andrzej Maciejewski, Marek Jaślan i Piotr Waszczuk.


TOP 200