Strategia globalnej korporacji

Rynek transakcji M&A zawsze słabł w okresie dekoniunktury. Czy to oznacza, że będziemy mieli teraz także spadek transakcji outsourcingowych, czy raczej przeciwnie, dążenie do obniżania kosztów własnych?

- Ten rynek teraz właśnie szybko rośnie. Ponadto wielu klientów zrozumiało, że IT nie jest tą częścią organizacji, która uczyni ją inną niż firma konkurencyjna. Posiadanie własnego ośrodka obliczeniowego nie jest żadną przewagą konkurencyjną. My, mając jedno własne centrum obliczeniowe, poprzez outsourcing dajemy ten magiczny efekt synergii, o którym tak często wspomina się przy fuzjach i przejęciach. Kiedyś Henry Ford powiedział, że nie musi mieć własnych kopalń rudy żelaza, hut i linii kolejowych, by produkować samochody.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Budowanie wartości firmy

Co jest najistotniejsze dla IBM w budowaniu wartości firmy?

- Reputacja!

A dla akcjonariuszy?

- Zwrot kapitału do właścicieli.

Czy obecny, globalny kryzys może spowodować takie przewartościowania w zarządzaniu, że to kryterium nie będzie najważniejsze? Priorytetem stanie się np. społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw?

- Nie. Budowanie wartości firmy dla akcjonariuszy pozostanie najważniejsze. Cieszy mnie fakt, że niedawno dwa banki w USA, które otrzymały pomoc rządową, zwróciły ją, ponieważ uznały, że same chcą budować wartość dla akcjonariuszy. Zdrowe trendy powracają.

Czy można podnieść wydajność w firmach o 20%? Taka rekomendacja zapisana jest w najnowszym raporcie IBM Institute for Business Value.

- Spojrzenie jest trochę inne niż skojarzenia wynikające z naszej mentalności. To nie oznacza, że mamy pracować o 20% szybciej, a więc więcej. Chodzi o podniesienie efektywności poprzez redukcję tego, co zbędne, poprzez wyeliminowanie prac, o których od początku wiemy, że okażą się porażką, marnotrawieniem czasu będącego kosztem.

Podczas debaty zorganizowanej przez Stowarzyszenie Absolwentów EMBA University of Illinois i Uniwersytetu Warszawskiego prof. Krzysztof Obłój mówił o największych korporacjach, tych z listy Standard&Poor’s. Okazuje się, że udział kosztów ponoszonych przez firmy, które dla tych firm są nieidentyfikowalne, wzrósł w ostatnich latach prawie dwukrotnie, do poziomu 30%. Przyznaję, że mnie to dziwi.

- Obawiam się, że tak się właśnie dzieje, nie tylko w wielkich korporacjach. Gdy negocjowaliśmy kontrakt outsourcingowy, porównując koszty utrzymania IT w firmie wobec kosztów w IBM, pokazaliśmy wydatki, które sklasyfikowaliśmy jako ukryte. Reakcja pani dyrektor firmy była taka, że nie mają żadnych kosztów ukrytych. Na tym polega ang. hidden cost, że uważamy, iż go nie mamy. Jeżeli sięgają 30%, to możliwe jest podniesienie wydajności o 20%, jak postuluje IBM Institute for Business Value.

Dziękuję za rozmowę.

Mądrzejszy świat: agenda przywództwa przyszłości

Strategia globalnej korporacji
Jak ważne jest dla korporacji i interesariuszy inteligentne zarządzanie światem, o którym w listopadzie 2008 r. po raz pierwszy mówił Samuel Palmisano?

Pierwsza dekada nowego wieku uświadomiła nam zagrożenia i możliwości wynikające z globalnej integracji. Szanse są niesamowite, a potrzeba działania dojmująca. Najważniejsze jest to, że pracownicy, obywatele i rodziny są gotowi na zmiany i niecierpliwie ich oczekują. Ten moment nie będzie jednak trwał długo. Czy przywódcy w różnych dziedzinach wykorzystają ten moment?

Okresy, w których pojawia się poczucie braku kontynuacji, są szansą dla ludzi odważnych i wizjonerów. Może nie wydaje się to obecnie oczywiste, lecz wierzę, że teraz jest moment, aby zmieniać warunki gry, a nie skupiać się na przetrwaniu nadchodzącej burzy zmian.

By tego dokonać, potrzebujemy nowych form przywództwa. W dzisiejszym świecie istnieje mało systemów zależnych od pojedynczych podmiotów czy decydentów. Prawie wszystkie wymagają różnych rodzajów ekspertyzy. Sprawa technologii jest tutaj najłatwiejsza. Musimy nie tylko stosować inteligentne rozwiązania w naszych procesach, lecz także zainspirować naszych decydentów i systemy zarządzania.


TOP 200