Steve Ballmer otwierając konferencję dla partnerów czaruje liczbami

Tegoroczne spotkanie Worldwide Partner Conference Steven Ballmer otworzył prezentacją liczb świadczących o dynamicznym wzroście popularności technologii Microsoftu. Spółka z Redmond przestała być niedawno największym dostawcą technologii i musiała uznać wyższość Apple pod względem kapitalizacji, zysków i przychodów.

Liczby, którymi może pochwalić się Microsoft to wciąż ciężka artyleria do ostrzeliwania konkurentów. Sprzedaż Windows 7 sięgnęła 400 mln licencji w mniej niż dwa lata, Office 2010 - ponad 100 mln licencji, 50 tys. firm przetestowało Office 365 od czasu premiery przed dwoma tygodniami. Windows Server ma 75-proc. udział w kwartalnej sprzedaży sprzętu, a wykorzystanie wyszukiwarki Bing wzrosło trzykrotnie w minionym roku.

Rozczarowują jedynie dane dotyczące Windows Phone 7, ale Steve Ballmer stwierdził, że przed systemem "przyszłość jest świetlana" i firma dokona dużego postępu na tym rynku. Pierwsze zwiastuny to umowa z Nokią na wykorzystanie Windows Phone 7 oraz powstanie ponad 20 tys. aplikacji pod ten system w minionych ośmiu miesiącach. Ballmer przywołał także prognozy analityków, które zakładają, że mobilna platforma Microsoftu pokona iOS Apple'a i będzie gonić Android Google'a.

Zobacz również:

  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI

"Zarówno Gartner jak i IDC przewidują, że Windows Phone będzie numer 2 na rynku mobilnych systemów operacyjnych w 2015 roku" - powiedział Steve Ballmer. Nie ujawnił z kolei danych o pozycji Windows Azure, którą na razie wyprzedzają platformy takie jak Amazon EC2. Przytoczył natomiast z zadowleniem liczby na temat Bing - odpowiedzi Microsoftu na wyszukiwarkę Google. Udział bing.com na rynku amerykańskim wzrósł o 3% do 14,1% w tym roku. "Licząc Yahoo, które wykorzystuje Bing, Microsoft łącznie obsługuje 30% użytkowników w USA" - powiedział Steve Ballmer.

Wspólnie z partnerami

Worldwide Partner Conference to impreza, podczas której Microsoft wraz z partnerami poszukuje nowych źródeł przychodów. Badanie IDC wykonane na zlecenie spółki z Redmond pokazuje, że partnerzy - dostawcy usług i producenci oprogramowania uzyskali łączne przychody w wysokości ponad 500 mln USD w roku 2010. "Każdy dolar zarobiony przez Microsoft to 8,70 USD zarobione przez partnerów" - powiedział Jon Roskill, wiceprezes działu partner group corporate w Microsofcie.

"Choć Bing nabiera wiatru w żagle, jest produktem i usługą Microsoftu, której partnerzy firmy poświęcają najmniej czasu. To się zmieni w ciągu najbliższych kilku lat" - dodał Steve Ballmer.

Microsoft stara się pozycjonować Bing nie jako wyszukiwarkę, ale jako narzędzie 'wspomagania decyzji' przytaczając przykład widgetu, który pozwala przeszukiwać ofertę wielu firm sprzedających bilety na mecze baseballu, pokazując najlepsze ceny i widok dostępny z danego miejsca. Szanse na wzrost znaczenia wyszukiwarki Bing wiążą się z większą integracją z Windows Phone 7, a także konsolą Xbox i głosowym wyszukiwaniem.

System i aplikacje

Wciaż głównym źródłem przychodów dla Microsoftu pozostają jednak Windows i Office. Pakiet biurowy choć po części został przeniesiony do chmury pod naciskiem konkurentów, sprzedał się w 100 mln licencji. Firma ujawniła te dane po raz pierwszy. Poprzednio, podawała, że Office sprzedaje się co sekundę, co oznaczało 31 mln kopii.

Sprzedaż 400 mln kopii Windows 7 od roku 2009 to także dane nowe, wobec podawanych wcześniej 350 mln. Steve Ballmer doprecyzował, że 350 mln kopii sprzedali partnerzy OEM i zażartował z Apple, które rocznie sprzedaje 20 mln komputerów Mac: "Ostatni raz kiedy sprawdzałem, 350 to dużo więcej niż 20".

Podczas WPC Microsoft udostępni nowe informacje o produktach: Intune, Office 365, rodzinie Dynamics oraz Server& Tools.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200