Starlink dla pojazdów mobilnych

Amerykańska Federalna Komisja ds. Łączności (US FCC; Federal Communications Commission) dała wczoraj zielone światło firmie SpaceX, zezwalając jej na wprowadzenie do oferty usługi, która pozwala mobilnym klientom (w tym użytkownikom samochodów, łodzi czy statków powietrznych) uzyskiwać dostęp do satelitów Starlink.

Grafika: internet-access-guide.com

Na początku tego roku firma SpaceX zaczęła sprzedawać taka usługę, ale była ona oferowana wyłącznie użytkownikom pojazdów RV (Recreational Vehicle; czyli rekreacyjnych) nie będących w ruchu, którzy znaleźli się w terenie, gdzie nie ma dostępu do Internetu. Tym razem pozwolenie dotyczy również pojazdów znajdujących się w ruchu, które będą mogły korzystać z połączeń wykorzystujących częstotliwość 12 GHz.

FCC postawiło jednak kilka warunków warunek. SpaceX musi przede wszystkim zaakceptować fakt, że w paśmie tym mogą występować zakłócenia ze strony obecnych i przyszłych operatorów wykorzystujących pasmo częstotliwości 12 GHz. Pozwolenie nakłada też na firmę SpaceX obowiązek informowanie klientów, że zakłócenia takie mogą występować i z powodu tego nie mają oni prawa do składania reklamacji.

Zobacz również:

  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu
  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian
  • Microsoft zaatakowany przez Rosjan - celem kluczowe systemy

Postanowienie FCC spotkało od razu się ze sprzeciwem innych firm oferujących podobne satelitarne usługi, które jak dotąd nie uzyskały takiej zgody. Chodzi tu o firmy Viasat, wspieraną przez Michaela Dell’a firmę DISH. Dwie z nich (DISH i RS Access Access) świadczą już usługi wykorzystujące pasmo częstotliwości 12 GHz, natomiast Viasat produkuje urządzenia działające w paśmie Ku.

Niezależnie od tego pozwolenia SpaceX toczy osobny, szerszy spór regulacyjny z firmami DISH i RS Access. Dotyczy on tego, czy pasmo częstotliwości 12 GHz powinno być dostępne zarówno dla usług naziemnych, jak i kosmicznych. FCC jak dotąd nie zajęło w tej sprawie żadnego stanowiska.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200