Sprzęgnięta energetyka

Zakład Energetyczny Wrocław jest drugim w Polsce - po zakładzie w Toruniu - który wdrożył systemy mySAP Utilities.

Zakład Energetyczny Wrocław jest drugim w Polsce - po zakładzie w Toruniu - który wdrożył systemy mySAP Utilities.

Stan sprzed wdrożenia systemu ZENIT - bo tak nazwano w Zakładzie Energetycznym Wrocław (ZEW) instalację mySAP Utilities - przedstawiciele zakładu nazywają wprost "pełną dezintegracją". W ZEW pracowało wówczas siedemnaście systemów wspierających różne procesy biznesowe firmy. Większość z nich nie była połączona, co stwarzało konieczność wielokrotnego wprowadzania tych samych danych. Przyczyniało się to do powstawania pomyłek.

"Oczywiście, mogliśmy myśleć o przeprowadzeniu integracji wewnętrznej posiadanych przez nas systemów. Jednak zgodnie z zasadą, że łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo, nie mogliśmy podjąć decyzji o wdrożeniu zarządzania procesowego za pomocą dotychczasowych aplikacji" - wyjaśnia decyzję o zakupie systemu zintegrowanego Marzena Kwaśna, pełnomocnik dyrektora naczelnego ds. analiz i systemów zarządzania oraz kierownik projektu w Zakładzie Energetycznym Wrocław SA.

Wymiana infrastruktury...

Sprzęgnięta energetyka

Marzena Kwaśna, pełnomocnik prezesa ds. analiz i systemów zarządzania, kierownik projektu w Zakładzie Energetycznym Wrocław

Zupełnie rozproszone były także zasoby informatyczne wrocławskiego zakładu. ZEW korzystał bowiem z różnorodnych usług katalogowych (Novell Directory Services, domen Windows NT), a między wielu jego jednostkami nie było łączności nawet za pośrednictwem modemu. Zakład miał zaledwie 200 komputerów, często zakupionych jeszcze w połowie lat 90. Z tych właśnie względów wdrożenie systemu zintegrowanego poprzedził projekt budowy nowego środowiska IT w ZEW. Zakładał on równoczesną budowę sieci lokalnej i rozległej, infrastruktury SAN, stworzenie systemu backupu, a także jednolitego środowiska back office.

Informatycy z Zakładu Energetycznego Wrocław - wraz ze specjalistami z ComputerLandu i Pometu - niemal od podstaw zbudowali sieć rozległą, opartą na 35 serwerach i obejmującą zasięgiem kilkadziesiąt lokalizacji na Dolnym Śląsku. Wykorzystano rozwiązania Microsoft Operations Manager, Microsoft Management Server i Windows 2000/XP zintegrowane z usługami Active Directory. Całość zabezpieczono firewallem i systemem wykrywania włamań IDS.

System pamięci masowych oparto na zewnętrznej bibliotece dysków IBM Disk Storage Server FastT700 i dwóch urządzeniach IBM TotalStorage SAN Switch F08. Do budowy backupu wykorzystano bibliotekę taśmową IBM LTO1 4560 Tape Library. Całością sieci SAN zarządza IBM Tivoli Storage Manager.

...i oprogramowania

Równolegle z projektem infrastrukturalnym specjaliści z ZEW - przy pomocy konsultantów z IMG Polska - opracowali model systemu zintegrowanego. Zgodnie z zamierzeniami zarządu miał on w jak największym stopniu zastąpić wykorzystywane do tej pory aplikacje. Wśród wygaszanych systemów znalazły się m.in. moduł Movex Finanse, PRO/MIS Środki Trwałe, system kadrowo-płacowy ZETO Opole, a także kilka systemów odpowiadających za rozliczanie firm i klientów indywidualnych (tzw. drobnego i wielkiego odbioru), zarządzanie magazynami i gospodarką materiałową, w tym instalacją liczników, oraz sprzedaż i obsługę klientów ZEW. Ponadto we Wrocławiu wdrożono moduł kontrolingu i hurtownię danych, które miały ułatwić codzienne zarządzanie zakładem.

Dzięki wdrożeniu systemu zintegrowanego zakładowi udało się osiągnąć kilka celów. W ramach jednego systemu połączono wiele procesów realizowanych do tej pory w różnych aplikacjach. Uzyskano możliwość jednorazowego wprowadzania i łatwej weryfikacji danych, a także łatwego zdobywania bieżącej informacji zarządczej. "Nowoczesne narzędzia wykreowały w użytkownikach umiejętność rozwijania modelu biznesowego zakładu" - wyjaśnia Marzena Kwaśna.

W stronę klienta

Usprawniono także wiele procesów związanych z obsługą klientów. Poważnie zmodyfikowano proces ich rozliczania. Dzięki integracji systemów billingowych, odpowiedzialnych za rozliczanie klientów indywidualnych i dużych odbiorców z modułem finansowo-księgowym mySAP Utilities, ZEW umożliwił walidację rozliczeń i fakturowanie ich już w momencie odczytu danych z liczników. Klienci zakładu mogą się dziś rozliczać wg jednego z trzech modeli, tj. należności rzeczywistych, systemu prognoz lub na podstawie zaliczek. Wprowadzono też ujednolicony model naliczania odsetek. Do tej pory były one naliczane równolegle przez bank, pocztę i zakład energetyczny.

Zmieniły się również procesy związane z windykacją należności. Wdrożenie systemu zintegrowanego z nowymi systemami billingowymi ułatwiło zróżnicowanie procedur windykacji bieżącej i przedsądowej, a także umożliwiło stworzenie nowych planów ratalnych i odroczeń należności. W sumie przyczyniło się to do zwiększenia ściągalności długów. Modernizacja systemu IT pozwoliła także na połączenie procedur windykacji z obsługą techniczną. Pracownik służb technicznych odwiedzający klienta korporacyjnego, np. w celu odczytu licznika, może na bieżąco sprawdzić stan jego należności (w ostatecznym przypadku nawet go odłączyć).

Zdaniem przedstawicieli ZEW najtrudniejszymi jednak elementami projektu były wdrożenie funkcji wspomagających zarządzanie gospodarką materiałową (głównie licznikami) oraz ich integracja z systemem billingowym. Dzięki wdrożeniu nowego systemu zakład dysponuje pełną informacją o każdym liczniku - od momentu jego przyjęcia do magazynu, poprzez instalację, legalizację, aż po demontaż i ponowny powrót do magazynu.

SAP w Grupie W-5

Dziś z siedemnastu systemów używanych przez Zakład Energetyczny Wrocław w 2002 r. pozostało zaledwie osiem. Członkowie zespołu projektowego nadal pracują nad wdrożeniem hurtowni danych i rozwiązań analitycznych SAP SEM. Ten projekt ma się zakończyć w kwietniu 2004 r. Zarząd ZEW zastanawia się już nad wdrożeniem portali korporacyjnych dla pracowników i klientów, a także rozwiązaniem SAP CRM.

Wdrożenie mySAP Utilites przez wrocławski zakład wzmogło spekulację na temat zakupu tego samego rozwiązania przez inne zakłady wchodzące w skład tzw. Grupy W-5, w której są także dystrybutorzy energii z Wałbrzycha, Opola, Legnicy i Jeleniej Góry. Przykład Wrocławia - który ma w tej grupie pozycję dominującą - z pewnością może okazać się ważnym argumentem przemawiającym za wdrożeniem tego samego rozwiązania u innych dystrybutorów.

Plany zarządu Zakładu Energetycznego Wrocław wybiegają znacznie dalej. Zgodnie z zapowiedziami Krzysztofa Lubańskiego, prezesa zakładu, ZEW rozpoczyna rozmowy z przedstawicielami innych wrocławskich spółek dostarczających media, takimi jak MPWiK, MPEC, Telekomunikacja Polska i Telefonia Dialog, na temat wspólnego rozliczania klientów korzystających z energii elektrycznej, cieplnej, wody, Internetu i telefonów. Opracowanie takiego modelu mogłoby się przyczynić do dużych oszczędności związanych z obsługą klientów. Byłoby też przedsięwzięciem pionierskim w skali całego kraju.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200