Sprzedawcy online powinni więcej sprzedawać "bezprzewodowo"

Jedynie niewielka część sprzedawców dopuszcza sprzedaż "bezprzewodową" dla swoich klientów i według wewnętrznego studium Cisco, jest to obszar do potencjalnych ulepszeń w obszarze e-commerce.

Studium opracowała Cisco Internet Busines Solution Group. Przyjrzano się w nim 45 ośrodkom webowym prowadzącym sprzedaż online w okresie sezonu zakupowego na przełomie roku (grudzień 2007-styczeń 2008). Firmy te wybrano spośród największych firm globalnych e-commerce, jak również mniej znanych, nowopowstałych.

Z tych 45 ośrodków e-commerce, 42 proc. dopuszczało możliwość oglądania produktów przez telefon komórkowy lub inne urządzenie bezprzewodowe, ale tylko 15 proc dopuszczało możliwość zakupu za ich pośrednictwem. Około połowa tych firm zlokalizowana była w Europie, a druga w Stanach Zjednoczonych.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
  • Trendy w e-commerce 2024
  • MetroCluster – odpowiedź T Business na wyzwania rynku e-commerce

Wiele ośrodków testowanych przez telefon komórkowy dostarczało strony webowe w postaci dostępnej powszechnie na pecetach, utrudniając w ten sposób ich oglądanie, głównie z powodu długiego czasu oczekiwania na efekt przewijania podczas oglądania całej zawartości. Jest oczywistym, iż nie były one projektowane pod kątem telefonów komórkowych i nawigacja z użyciem tych urządzeń jest zagmatwana i trudna. Proces ten jest tak uciążliwy, że zniechęca do korzystania z takich urządzeń dla przeprowadzenia transakcji zakupowej.

Chociaż kanały komunikacji bezprzewodowej są dzisiaj używane masowo, to "mobilny" kanał zakupów jest jeszcze pewną nowością. W opinii specjalistów Cisco, firmy e-commerce poszukujący nowych obszarów inwestowania, powinny rozważyć właśnie kanał mobilny, ponieważ potencjalna liczba użytkowników, którzy mogliby skorzystać z tej możliwości zwarcia transakcji kupna, jest olbrzymia.

W badaniach wyróżniono Amazon.com oraz kilka firm europejskich - za istotne udogodnienia w zakresie mobilnego e-commerce. Niektórzy z tych sprzedawców (ok. 10 proc.) używają wiadomości tekstowych (np. SMSów) do powiadamiania kupującego o stanie zamówienia.

Kilka ośrodków e-commerce zapewniało bardzo dobre mechanizmy podstawowe, takie jak intuicyjny interfejs graficzny użytkownika. Ośrodki te oferowały także inne innowacyjne mechanizmy, integrujące ich witryny z urządzeniami mobilnymi. Są to m.in. Amzaon.com, BestBay, Sears, Circuit City, Quell, Otto, bol.com , Agros Home Retail Group.

Z wniosków zawartych w studium wynika, że handel mobilny powinien szybko przyswajać tradycyjne elementy e-commerce związane z pecetami, jak np. katalogi, ponieważ stawać się bedzie coraz ważniejszym kanałem sprzedaży. Liczba użytkowników internetu w sieci szacowna jest na ok. 1,3 miliarda, podczas gdy liczba użytkowników telefonów na 3,2 miliarda. Według Forrester Research, firmy e-commerce osiągnęły 6 proc. udział w sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, a prognozy mówią, że globalne obroty na tym rynku w roku 2012 wyniosą 335 miliardów USD (na ten roku przewiduje się 204 miliardy USD).

Cisco prowadzi takie badania od trzech lat, ale po raz pierwszy włączono do nich Europę. W roku przyszłym zamierza się również objąć niektóre firmy azjatyckie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200