Spotkania bez granic

Oszukać nasz mózg - taki cel stawiają sobie wszystkie firmy oferujące dziś systemy wideokonferencyjne. Systemy firm Polycom, Tandberg, Cisco Systems, HP czy najmłodszej na polskim rynku - LifeSize Communication - mają nam dać poczucie, że nie mówimy do telewizora, a do osoby znajdującej się po drugiej stronie łącza, niejako czując jej wirtualną obecność.

Rynek wideokonferencji rozwija się w ogromnym tempie. Popularności wirtualnym spotkaniom dodają zatłoczone ulice, przeciążone lotniska (i wiecznie spóźniające się samoloty) i naciski na obniżanie kosztów (w firmach, gdzie regularnie dochodzi do wielu spotkań między tymi samymi osobami z różnych oddziałów, system wideokonferencji może zwrócić się po 2-3 miesiącach). Nie bez znaczenia jest także bardzo popularny aspekt ekologiczny - ograniczając liczbę podróży ograniczamy emisję dwutlenku węgla.

Na polskim rynku już od kilku lat obecne są rozwiązania firm Tandberg i Polycom. Nieznaczny udział w rynku w tej dziedzinie ma też Sony. Duże systemy wideokonferencyjne zaprezentowały też firmy HP (system Halo został zainstalowany w kilkunastu oddziałach HP na świecie) i Cisco Systems (system Cisco Telepresence oferowany jest komercyjnie, firma na razie instaluje go w swoich oddziałach, o wdrożeniu w polskim oddziale pisaliśmy w tym artykule).

Spotkania bez granic

Wielomonitorowe systemy to mercedesy wideokonferencji wysokiej rozdzielczości. Dzięki nowej ofercie LifeSize być może wkrótce ich cena znacznie spadnie.

W listopadzie swoje działania na polskim rynku rozpoczął kolejny dostawca systemów wideokonferencji - amerykańska firma LifeSize (w Polsce będzie reprezentowana przez dystrybutora MEDIAZ), która jako pierwsza na świecie w 2003 r. oferowała systemy wideokonferencji wysokiej rozdzielczości. Na naszym rynku chce grać cenami produktów - ok. 2-3-krotnie niższymi od konkurencyjnych. Przemysław Wyszyński, dyrektor generalny MEDIAZ, uważa, że rosnącemu zainteresowaniu rozwiązaniami wideokonferencyjnymi wśród klientów biznesowych w Polsce sprzyja rozwijająca się infrastruktura sieciowa oraz znaczny wzrost prędkości przesyłania danych oferowanych przez dostawców Internetu: - Ponieważ koszty utrzymania łączy internetowych są coraz niższe, firmy i instytucje są bardziej skłonne do inwestowania w nowe technologie, w tym systemy wideokonferencji wysokiej rozdzielczości.

Według przedstawiciela MEDIAZ, firma LifeSize chce zaistnieć na rynku korzystając także z okazji, że przedsiębiorstwa będą wymieniały starzejące się, wykorzystywane do tej pory systemy wideokonferencji firm Polycom i Sony, które były pierwsze na naszym rynku. Według planów pod koniec 2008 r. rozwiązania firmy LifeSize mają stanowić 8-10% naszego rynku. W Polsce działa już kilka systemów LifeSize - wszystkie u międzynarodowych klientów, którzy wyposażyli w system wideokonferencji także polski oddział.

Spotkania bez granic

Na system LifeSize Express składa się koder wideokonferencji, kamera wysokiej rozdzielczości, mikrofon z głośnikiem oraz pilot zdalnego sterowania. Cena: 7 tys. USD.

LifeSize obecnie ma w swojej ofercie cztery rozwiązania - wszystkie wysokiej rozdzielczości (1280x720):

- LifeSize Express - najprostszy system z jednym ekranem i jedną kamerą, umożliwiający wykonywanie połączeń punkt-punkt (także do innych systemów LifeSize). Cena: 7 tys. USD.

- LifeSize Team MP - wielopunktowy system z jedną kamerą i jednym ekranem, umożliwiający równoczesne prowadzenie konferencji z 4 innymi punktami. Cena: 10,5 tys. USD.

- LifeSize Room - najstarszy system firmy LifeSize, z dwiema kamerami i dwoma ekranami, umożliwia prowadzenie konferencji z 4 lub 6 punktami. Cena: 15 tys. USD.

- LifeSize Conference - system trzymonitorowy, stanowiący ogromną konkurencję dla rozwiązań HP Halo i Cisco Telepresence. LifeSize, co prawda, nie dostarcza do pokoju wideokonferencyjnego mebli i oświetlenia, jak ma to miejsce u konkurencji, ale za to ceną bije inne rozwiązania na głowę. Cena LifeSize Conference to "tylko" 40 tys. USD w porównaniu z 300 tys. USD, których oczekuje Cisco (HP nie podaje ceny systemu Halo).

Czując na plecach oddech konkurencji, Cisco stosuje metodę "ucieczki do przodu". Chociaż wdrażanie systemu Cisco Telepresence globalnie jest w bardzo wczesnej fazie, Cisco zaprezentowało wersję... trójwymiarową - pomysł rodem z Gwiezdnych Wojen. Podczas otwarcia centrum rozwoju w Bangalore w Indiach, szef Cisco, John Chambers, na oczach całej widowni, przeprowadził wirtualną, trójwymiarową rozmowę z Martinem De Beer z Kalifornijskiego oddziału. Film z tego spotkania jest tutaj.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200