Spójni z biznesem

W działania firmy Żabka wpisane jest także doskonalenie istniejących procesów biznesowych...

Faktem jest, że udało się nam daleko posunąć automatyzację procesów. Samo otwieranie sklepu to praktycznie taśma produkcyjna. Dotyczy to wszystkich nowych placówek - tak naprawdę to produkujemy sklepy. Oczywiście taki cykl produkcyjny można skracać i nad tym właśnie pracujemy. W 2009 r. czas od podpisania umowy z ajentem do otwarcia sklepu skróciliśmy go o 30%, głównie reorganizując przepływ informacji. Motorem do zmian były obserwacje w projekcie otwierania nowych sklepów sieci FreshMarket. Następnie zmiany upowszechniliśmy w sieci Żabka.

Czy wybór lokalizacji to już także dzięki IT sprawa automatyczna?

Trafność lokalizacji to bardzo ważna kwestia. Po wdrożeniu hurtowni danych w firmie analizowaliśmy różne algorytmy, które mogłyby automatyzować proces podejmowania decyzji. Okazało się, że system nie zastąpi ludzkiej intuicji. Powstał więc cały portfel narzędzi, które wspierają proces podejmowania decyzji, ale go nie zastępują. W działających sklepach uruchomiliśmy też szereg nowych rozwiązań, które pozwalają centralnie dostosować każdy sklep do własnego otoczenia - możliwość dopasowania asortymentu, cenników i promocji jest w pełni wykorzystywana dziś do zarządzania tak dużą liczbą punktów.

W kontekście IT w sieci handlowej nie sposób nie zapytać o biegłość w IT-logistyce...

Logistyka ma rzeczywiście zasadnicze znaczenie. To klucz. Nasze sklepy nie mają dużej sali sprzedaży ani dużego magazynu, więc należy umieć znaleźć kompromis między zapasami każdego indeksu, by zachować dużą dostępność towarów. System IT, jaki zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy, wspiera w tym zakresie zarówno proces zamawiania indeksów, jak i cały łańcuch dostaw, tak aby dzisiaj zamówiony towar w dniu następnym był w sklepie. Cały proces - zamówienie, weryfikacja limitu kredytowego, kompletacja odbywająca się w dwóch centrach logistycznych i dostawa do sklepu - odbywa się w ciągu doby i jest w pełni wspierany przez system IT. Co najważniejsze, poszczególne etapy są automatyzowane, dane nie są wprowadzane ręcznie. Zyskujemy czas i ograniczamy prawdopodobieństwo błędu w całym procesie logistycznym.

Organizację IT w Żabce wyróżnia jeszcze jeden ważny element - strategia kadrowa.

W modelu biznesowym, gdy IT tak mocno spięte jest z biznesem, realizujemy tyle wspólnych projektów, które niejednokrotnie wcześniej wspólnie wymyślamy i uściślamy, ludzie IT muszą mieć znakomitą orientację w biznesie, w procesach firmy, muszą świetnie się porozumiewać z kolegami z innych działów. Priorytetem dla nas stało się więc zbudowanie i utrzymanie stabilnego, doświadczonego zespołu ludzi. Takie kompetencje bardzo ciężko i długo trzeba gromadzić, dlatego zależy nam, aby pracowników dobrze motywować do pracy. Do tej pory to nam się udaje…


TOP 200