Spinotronika - krok do kwantowych komputerów i pamięci

Grupa naukowców z instytutu IBM Research i uniwersytetu ETH w Zurichu opracowała metodę kontroli wartości spinu elektronów, która może otworzyć drogę do praktycznej realizacji koncepcji komputerów kwantowych.

Spinotronika - krok do kwantowych komputerów i pamięci

Wykorzystanie spinu do przechowywania, transportowania lub przetwarzania danych od lat jest tematem teoretycznych prac naukowych oraz eksperymentów. Grupa naukowców z instytutu IBM Research i uniwersytetu ETH w Zurichu opublikowała 12 sierpnia w Nature Physics artykuł Direct mapping of the formation of a persistent spin helix, opisujący wyniki ich badań, które zostały określone jako przełom w możliwościach praktycznego wykorzystania zjawisk kwantowych w systemach komputerowych.

Polecamy Naukowcy potrafią stukrotnie przyspieszyć HDD

• IBM podpisało z armią amerykańską intratny kontrakt
  • HPE wspiera badania nad technologiami kwantowymi

Naukowcom udało się utworzyć w materiale półprzewodnikowym GaAs (arsenek galu, powszechnie wykorzystywany w przemyśle elektronicznym) względnie stabilną strukturę (tzw. spin helix) zawierającą strumień elektronów o zdefiniowanym kierunku spinu.

Możliwości kontroli kierunku spinu elektronów były dotąd ograniczone, bo te cząstki elementarne wskutek oddziaływań z materią przypadkowo zmieniają kierunek spinu w czasie ok. 100 pikosekund (jedna dziesiąta nanosekundy). Utworzenie struktury spin helix (spinowa spirala) składającej się z wielu elektronów znajdujących się w takim samym stanie kwantowym pozwoliło wydłużyć czas jego utrzymania blisko 30-krotnie do 1,1 nanosekundy. Jest to czas zbliżony do czasu jednego cyklu obliczeniowego w wypadku procesora pracującego z częstotliwością 1 GHz.