Specjalność szefa... IT

Systemy informatyczne wspomagają ekspansję wrocławskiej spółki AmRest w Stanach Zjednoczonych i pięciu innych krajach europejskich.

Systemy informatyczne wspomagają ekspansję wrocławskiej spółki AmRest w Stanach Zjednoczonych i pięciu innych krajach europejskich.

Specjalność szefa... IT

Oczywiście ściśle pracujemy z biznesem, starając się jednocześnie wykazać, że IT wydatnie go wspomaga oraz sprawić, aby strona biznesowa czuła się współodpowiedzialna za te projekty - mówi <b>Przemysław Poppe</b>, CIO w AmRest.

Zadaniem działu IT AmRest jest wspierać dynamiczny rozwój firmy, polegający na ekspansji geograficznej oraz zwiększaniu liczby posiadanych marek w portfelu. W Polsce AmRest uzyskał licencję na prowadzenie restauracji pod marką Pizza Hut, KFC, Burger King, Starbucks, Rodeo Drive, Fresh Point i Applebee's. Spółka działa także w USA, Czechach Bułgarii, Serbii, Rosji i na Węgrzech. W Stanach Zjednoczonych jest właścicielem 110 restauracji Applebee's przejętych od Apple Grove Holding.

Strategia AmRest na najbliższe trzy lata zakłada trzykrotny wzrost sprzedaży z 400 mln zł do 1,2 mld zł. Spółka stara się o licencje na wejście na rynki Słowacji i Ukrainy. Tegoroczny budżet IT będzie co trzy miesiące sprawdzany pod kątem ogólnej sytuacji spółki wobec prognozowanego spowolnienia gospodarczego. „Polegamy na trzymiesięcznym budżetowaniu projektów” - mówi Przemysław Poppe, CIO w AmRest.

Porozumienie z biznesem

Przemysław Poppe dołączył do AmRest w lutym 2006 r. Spółka posiadała wówczas 140 restauracji Pizza Hut i KFC w Polsce i Czechach. Obecnie ma ponad 400 punktów, nie licząc obiektów należących do Sfinks Polska. Pierwsze zadania szefa IT polegały na inwentaryzacji systemów oraz określeniu nowej strategii IT dla spółki, ponieważ poprzednie działania nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Następnie wytypowano najważniejsze projekty.

„Przez 24 miesiące wykonano sporo pracy. Udało się między innymi wdrożyć aplikacje SAP do obsługi finansów w trzech krajach w dość skomplikowanych konfiguracjach” - wspomina Przemysław Poppe. „Zrozumienie z biznesem jest nieodłącznym czynnikiem sukcesu, jednak nigdy nie uda się osiągnąć 100-proc. porozumienia. Oczywiście ściśle współpracujemy z biznesem, starając się jednocześnie wykazać, że IT wydatnie go wspomaga oraz sprawić, aby strona biznesowa czuła się współodpowiedzialna za te projekty” - dodaje.

Przemysławowi Poppe udało się wyeliminować większość problemów z komunikacją na linii biznes-IT. „Nie zdarzyło się, abyśmy odmówili któregoś z dużych projektów. Oczywiście wszystko na koniec dnia sprowadza się do ograniczonych zasobów czasu i ludzi po stronie IT i biznesu, którzy danym projektem mogliby się zająć” - mówi Przemysław Poppe. Jednak prawie zawsze biznes wymaga projektów „na wczoraj”, dlatego warto rozmawiać i szukać kompromisów.

Intensywne 24 miesiące

Dział IT AmRest liczy 40 osób. W jego skład wchodzą grupy zajmujące się bezpośrednio projektami w nowych restauracjach; dział nadzorujący infrastrukturę; dział oraz ostatni, zajmujący się działającymi już restauracjami, wprowadzając m.in. reklamowe wyświetlacze, znane z restauracji Burger King (tzw. digital signage). Prezentowana zawartość może być zdalnie dostosowywana i modyfikowana.


TOP 200