Specjaliści IT pożądani na rynku pracy. Na co zwracają uwagę rekruterzy?

Branża IT należy do najbardziej przyszłościowych i rozwojowych. Specjaliści są przyciągani atrakcyjnym wynagrodzeniem i różnorodnymi możliwościami rozwojowymi. Jednocześnie sektor zmaga się z wysokimi niedoborami kadrowymi, a co za tym idzie – z ogromną konkurencją wśród firm, chcących pozyskać najlepiej wykwalifikowanych kandydatów. Jakie są zatem najbardziej cenione role z obszaru IT i w jaki sposób osoby poszukujące pracy w tym sektorze mogą wyeksponować swoje umiejętności, by otrzymywać propozycje współpracy przy ciekawych projektach?

Specjaliści IT pożądani na rynku pracy. Na co zwracają uwagę rekruterzy?

Fot. Cottonbro/Pexels

Niedobór specjalistów w sektorze IT – jakich ekspertów brakuje najbardziej?

Zgodnie z analizą portalu No Fluff Jobs (No Fluff Jobs, Rynek pracy w IT w Polsce w 2020 roku. Wynagrodzenia, specjalizacje i wymagania w ofertach pracy ), w 2020 roku na stronie opublikowano o 58% więcej ofert pracy niż rok wcześniej. Te statystyki ukazują skalę wzrostu zapotrzebowania na pracowników z tej branży. Warto zaznaczyć, że w dobie pandemii firmy informatyczne zwróciły się w kierunku cyberbezpieczeństwa oraz migracji danych do chmury, a w czołówce najbardziej poszukiwanych specjalistów znaleźli się inżynierowie devops oraz eksperci ds. security. Osoby na tych stanowiskach mogły i nadal mogą liczyć na wzrost swoich zarobków. Jednocześnie w gronie deficytowych oraz najbardziej pożądanych na rynku funkcji pozostają role z obszaru Business Intelligence oraz specjalizacje takie jak big data engineer, mobile developer, fullstack developer oraz backend developer. Od kandydatów pracodawcy oczekują przede wszystkim znajomości Javy, Javascript oraz C. Według danych Bulldogjobs udostępnionych w ramach analizy „IT w Polsce – raport ogólny”, to właśnie te trzy języki programowania są najpopularniejsze i najbardziej potrzebne w branży.

Sektor IT jest w znakomitej kondycji i cały czas dynamicznie się rozwija. W związku z dużym niedoborem wykwalifikowanej kadry – absolwenci studiów kierunkowych oraz uczestnicy odpowiednich kursów są szybko wchłaniani przez rynek pracy. W wyniku popularyzacji pracy zdalnej granice terytorialne przestały być barierami dla kandydatów, przez co branża IT stała się jeszcze bardziej dostępna dla każdego – niezależnie od lokalizacji. Ciekawe oferty oraz interesujące projekty, także międzynarodowe, są obecnie w zasięgu ręki. Trend ten wpłynął na wyrównanie stawek w obrębie kraju. Coraz częściej wynagrodzenia podawane są również w obcych walutach, ponieważ rośnie odsetek polskich specjalistów, którzy świadczą usługi dla zagranicznych firm. Kraje z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych bardzo cenią polskich ekspertów IT.

Zobacz również:

  • Nowa prędkość kosmiczna polskiego ICT
  • Wzrasta znaczenie Bayer Digital Hub w Warszawie
  • Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na specjalistów IT zwiększa się popyt na IT rekruterów#

Co rekruterzy biorą pod uwagę, analizując profil specjalisty IT?

W branży IT panuje rynek pracownika, jednak osoby, które chcą uczestniczyć w najbardziej rozwojowych projektach, nadal muszą wyróżnić się spośród innych kandydatów. W jaki sposób mogą wyeksponować w dokumentach aplikacyjnych swoje mocne strony? Warto pamiętać, że dla rekrutera kluczowe jest CV. Bardzo istotne jest, by było ono przejrzyste i podkreślało najważniejsze umiejętności oraz technologie, w których dany kandydat się specjalizuje. Pracownicy sektora IT w trakcie realizacji różnorodnych projektów często zyskują doświadczenie zawodowe w obszarach innych niż ich główna specjalizacja. Ważne jest, aby w CV wpisać pełen zestaw kompetencji. Im bardziej szczegółowy będzie dokument, tym większa szansa na zatrudnienie. Osoby bez praktyki, wchodzące dopiero na rynek pracy, powinny wpisać w CV wszystkie certyfikaty i kursy kierunkowe, w których uczestniczyły. Mile widziany będzie również opis zrealizowanych prywatnie projektów.

Kandydaci ubiegający się o pracę w branży IT nie mogą też zapomnieć o wyeksponowaniu w dokumentach kompetencji miękkich, którymi dysponują – ponieważ to także od nich zależy sukces zawodowy. Już na samym początku procesu rekrutacyjnego kluczowe jest podkreślanie swoich mocnych stron – przy jednoczesnej świadomości, które umiejętności wymagają dalszego doskonalenia. Cechy bardzo poszukiwane u specjalistów IT to otwartość na zmianę, elastyczność, logiczne myślenie i wewnętrzna potrzeba poznawania nowych technologii.

Dobrą praktyką jest zamieszczenie w CV krótkiego podsumowania swoich dotychczasowych doświadczeń zawodowych. Powinno mieć ono około 5 zdań i przedstawiać najważniejsze kompetencje technologiczne aplikanta, a także prezentować dotychczasową ścieżkę kariery i dalsze plany rozwojowe. Kandydaci z silną chęcią świadomego rozwijania swoich kompetencji otrzymują od rekruterów wysokie noty.

W branży IT coraz rzadziej korzysta się z listu motywacyjnego. Dokument ten może być jednak bardzo przydatny w przypadku osób, które stawiają dopiero pierwsze kroki w zawodzie. W liście kandydaci mogą przedstawić swoje mocne strony oraz uzasadnić, co motywuje ich do podjęcia zatrudnienia w branży IT. To także przestrzeń na referencje, otrzymane np. od mentorów ze studiów lub pracodawców, współpracujących z początkującym pracownikiem w ramach praktyk lub jednorazowych, freelancerskich zleceń.

Warto zaznaczyć, że kandydat aplikujący na dane stanowisko powinien dokładnie zapoznać się z opisem oczekiwanych od niego kompetencji. CV przygotowane indywidualnie, pod konkretną ofertę firmy, będzie lepiej odbierane przez potencjalnego pracodawcę.

Budowanie dobrego portfolio trwa przez wiele lat, jednak staranny i świadomy dobór projektów oraz właściwe ich wyeksponowanie w dokumentach aplikacyjnych zwiększają atrakcyjność kandydata na rynku pracy. Kluczowe jest również dbanie o rozwój swojej marki osobistej poprzez udzielanie się na branżowych forach dyskusyjnych oraz branie udziału w webinarach, bootcampach, konferencjach czy innych wydarzeniach dotyczących sektora IT. Takie działania sprzyjają budowaniu sieci networkingowej, w ramach której można dzielić się wiedzą i uzyskiwać wsparcie merytoryczne bardziej doświadczonych osób. Odpowiednio poprowadzona strategia budowania marki osobistej może zaowocować wieloma interesującymi propozycjami zawodowymi.

Paulina Ferenc jest ekspertką rynku pracy z obszaru IT w Experis, ManpowerGroup

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200