Spadła sprzedaż PC w IV kw. 2011. Cały rok z niewielkim wzrostem
- Andrzej Maciejewski,
- 12.01.2012, godz. 11:28
Choć spadek w IV kw. wyniósł zaledwie 0,2%, jest to sytuacja na rynku dawno nie widziana. Zawiniła słabość gospodarki, popularność innych urządzeń oraz kłopoty z dostawami dysków twardych - ocenia firma analityczna IDC.
W ostatnim kwartale 2011 na rynek trafiło 92,7 mln sztuk komputerów osobistych, mniej o 0,1% niż rok wcześniej (92,8 mln sztuk). Sprzedaż za cały rok była jednak wyższa o 1,6% i sięgnęła 352,4 mln sztuk (346,8 mln sztuk przed rokiem).
Analitycy IDC słabe wyniki przypisują niechęci do zakupów wobec niepewnej sytuacji ekonomicznej oraz skutkom powodzi w Tajlandii, która obniżyła dostępność dysków twardych. Trzecia przyczyna - zamiast PC nabywcy wybierają tablety, e-czytniki, smartfony, które przejmują rolę komputerów osobistych. I skutki tego będą najbardziej długofalowe w miarę coraz większych możliwości przenośnych urządzeń w stosunku do laptopów czy pecetów. Największy, 5-proc. spadek sprzedaży PC nastąpił w USA z 75 mln sztuk do 71 mln sztuk. Był to drugi najgorszy rok w historii tego rynku. Największy odnotowano w 2001 (11,7%) po pęknięciu internetowej bańki. Rynki w Europie i Japonii również wytraciły dynamikę. Tylko w Chinach nastąpił wzrost.
Zobacz również:
- Powody dla których 16 GB RAMu powinno być standardem
- Przychody na rynku chipów wzrosną w tym roku do ponad 600 mld
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
Kłopoty z dostawami dysków twardych będą wpływać na sprzedaż w I kw. 2012 i sprzedaż PC pozostanie słaba. W ostatnim kwartale rynek powinien jednak odzyskać wigor i zanotować 15-proc. wzrost. Za cały rok 2012, IDC prognozuje obecnie sprzedaż na poziomie 371 mln sztuk PC, wzrost o 5,4%.
Czołówka rynku PC po roku 2011 to HP, Lenovo, Dell, Acer i Asus. Największe wzrosty odnotowało Lenovo (blisko 29%) i Asus (14%). Wzrost Della sięgnął blisko 2%, a HP sprzedało mniej o prawie 3%. Największy spadek odnotował Acer - prawie 14%.