Spacer w chmurach

Niebo pełne chmur…

Rynek usług opartych na modelu cloud computing rozwija się na świecie bardzo szybko. Do firm od zawsze związanych z internetem i uznawanych za pionierów tego modelu (Amazon, Google) z powodzeniem dołączają kolejne. Także największe międzynarodowe firmy z branży IT: IBM, HP, Dell, Sun, Accenture, Oracle - widzą w tym modelu szansę na pozyskanie źródła nowych dochodów. Spróbujmy przyjrzeć się nieco bliżej temu, co obecnie mają do zaoferowania najwięksi dostawcy chmur.

Amazon Web Services

Datę 24 sierpnia 2006 r. można traktować jako narodziny usług oferowanych w modelu cloud computing. Tego właśnie dnia firma Amazon uruchomiła testową wersję swojej publicznej chmury o nazwie Elastic Computing Cloud (EC2). W ramach Amazon Web Services znajdziemy następujące usługi: główną (EC2) - oferującą na żądanie zasoby obliczeniowe, oraz Simple Storage Service (S3) - oferującą przestrzeń pamięci masowej. EC2 umożliwia wykupienie wirtualnych serwerów z systemami operacyjnymi Windows Server 2003, Red Hat Enterprise Linux, Gentoo, openSUSE, Fedora, Debian, Ubuntu, OpenSolaris oraz Oracle Enterprise Linux. Oferta baz danych obejmuje z kolei: Oracle 11g, DB2, Informix, MS SQL Standard 2005 oraz MySQL. Wśród baz danych dostępnych w ofercie Amazon znajduje się dodatkowo usługa SimpleDB (usługa bazodanowa współpracująca z EC2 oraz S3). Jest również dostępna usługa CloudFront, która umożliwia dostarczanie treści, oraz Amazon Simple Queue Service - służąca do przenoszenia danych między poszczególnymi komponentami środowiska.

Amazon wystartowała przed większością swoich konkurentów z usługą Elastic Compute Cloud, która stała się synonimem modelu przetwarzania danych w chmurze.

Google

W ofercie firmy znajduje się usługa Google Docs, składająca się z zestawu aplikacji biurowych udostępnionych online, w tym poczty e-mail, kalendarza, edytora tekstów oraz narzędzi służących do tworzenia stron internetowych. Google oferuje także Postini, czyli zestaw usług zapewniających bezpieczeństwo i archiwizację poczty e-mail.

Spacer w chmurach

Narzędzia CRM oferowane prze chmurę Salesforce.com

Największa w ofercie firmy jest Application Engine, usługa dostępna od 2007 r. w modelu platform-as-a-service. Pozwala ona na uruchamianie własnych aplikacji webowych na infrastrukturze Google. Używając udostępnianego przez dostawcę środowiska Java, możliwe staje się budowanie aplikacji z wykorzystaniem: Java Virtual Machine (JVM), Java Servlets, Java Server Pages, JavaScript czy Ruby. Drugim oferowanym środowiskiem programistycznym jest Python, zawierający interpreter oraz standardową bibliotekę. Opłaty są pobierane tylko za zasoby używane przez aplikację, takie jak pamięć masowa czy pasmo sieciowe.

GoGrid

Chmura firmy GoGrid oferuje możliwość bardzo prostego i szybkiego tworzenia wirtualnych serwerów, zarówno z systemem operacyjnym Windows, jak i Linux. Dostępne są również prekonfigurowane obrazy z oprogramowaniem dodatkowym Apache, IIS, PHP, ASP.NET, Microsoft SQL lub MySQL. Na liście oferowanych systemów operacyjnych znajdują się Windows 2008 oraz 2003 w wersjach 32- i 64- bitowych. Z serii systemów linuksowych w chmurze znajdziemy CentOS 5.1 i Red Hat Enterprise Linux 5.1, obydwa w wersjach 64-bitowych. Możliwe jest również tworzenie własnych obrazów konfigurowanych według specyficznych wymagań. Dla serwerów działających w chmurze dostawca oferuje również usługę backupu plikowego danych.

Microsoft

Potentat z Redmond wszedł na rynek usług cloud computing z platformą Windows Azure, która udostępnia system operacyjny oraz usługi dla programistów. Chmura umożliwia tworzenie, hostowanie i zarządzanie aplikacjami tworzonymi w .NET i Visual Studio, jak również w Ruby, Eclipse, PHP oraz Python. Ponadto chmura Microsoftu udostępnia lub zamierza w najbliższym czasie uwzględnić także następujące serwisy: Live Services, Microsoft SQL Azure oraz Microsoft SharePoint Services & Dynamics CRM Services.

Salesforce.com

W skład oferty Salesforce.com wchodzi udostępniany w modelu SaaS zestaw narzędzi kompleksowo wspierających proces sprzedaży. Są to narzędzia CRM, moduły automatyzacji i analizy procesów, wsparcia marketingu i zarządzania kanałem partnerskim oraz narzędzia do budowy sieci społecznościowej. W ofercie firmy znajduje się również platforma typu PaaS o nazwie Force.com, służąca do budowy aplikacji webowych i hostowania ich na wewnętrznej infrastrukturze chmury.


TOP 200