Sony przygotowuje się do rewolucji metaversum

Japońska grupa Sony oświadczyła, że jest dobrze przygotowana do odegrania wiodącej roli w metawersum, czyli wirtualnym świecie, który według spekulacji wielu komentatorów będzie zaczątkiem rewolucji funkcjonowania branż i wykreuje nowe potęgi.

Sony przygotowuje się do rewolucji metaversum

Barbara Zandoval / Unsplash

Metaversum (ang. metaverse) to wciąż różnie rozumiany termin określający ideę, zgodnie z którą konsumenci będą spędzać coraz więcej czasu w symulowanych środowiskach internetowych. Choć koncepcja ta wciąż ewoluuje, stała się modnym słowem w briefingach i siłą napędową transakcji w branży.

„Metaversum to jednocześnie przestrzeń społeczna i przestrzeń sieciowa, w której przenikają się gry, muzyka, filmy i anime” - powiedział dyrektor generalny Kenichiro Yoshida podczas środowego briefingu strategicznego, wskazując na wykorzystanie darmowej gry battle royale Fortnite firmy Epic Games jako przestrzeni społecznej online.

Zobacz również:

  • Krótka lista najbardziej niedocenianych technologii w IT

Działy Sony zajmujące się grami, muzyką i filmami przyniosły dwie trzecie zysku operacyjnego w roku zakończonym w marcu, podkreślając przemianę grupy z producenta elektroniki użytkowej w gotowy na metaverse juggernaut rozrywkowy pod kierownictwem Yoshidy i jego poprzednika Kazuo Hirai.

Firma dominuje w segmencie gier dzięki swojej konsoli PlayStation 5, jednak obserwatorzy wskazują na ryzyko związane z rozwojem międzyplatformowych, opartych na chmurze tytułów i ich potencjalnym zmniejszeniem wpływu prawnie zastrzeżonych platform. Sony dostosowuje swoje podejście, umożliwiając w 2018 roku rozgrywkę międzyplatformową w grze Fortnite. W tym tygodniu Epic Game poinformowało, że waluta „V-Bucks” w grze, zakupiona na PlayStation, będzie możliwa do wykorzystania na innych platformach.

„PlayStation odegrało ogromną rolę w rewolucji gier społecznościowych, która przyczynia się do rozwoju metawersum jako nowego medium rozrywkowego” - powiedział na Twitterze Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic.

Wcześniej, w styczniu tego roku Sony ogłosiło transakcję kupna firmy Bungie, twórcy wieloosobowej strzelanki online „Destiny”. „Wierzymy, że będzie to katalizator zwiększający nasze możliwości w zakresie gier w usługach na żywo... (To) duży krok naprzód w kierunku wieloplatformowości” - powiedział Yoshida.

Już teraz Sony udziela licencji na swoje treści innym platformom, czerpiąc zyski z wartości, jaką dla streamerów mają takie treści, jak popularny amerykański sitcom „Seinfeld”. Mimo że firma jest właścicielem serwisu streamingowego anime Crunchyroll, nie angażuje się tak agresywnie w prowadzenie własnych platform wideo, jak konkurenci, tacy jak Disney ze swoim serwisem Disney+.

Poza metawersum Yoshida podkreślił również wzrost znaczenia Sony w branży motoryzacji, ponieważ konglomerat opracowuje wraz z firmą Honda Motor Co Ltd pojazd elektryczny.

Yoshida przypomniał, że poprzez wprowadzenie na rynek walkmana (przenośnego odtwarzacza kaset), firma Sony stworzyła nowy styl życia. „Naszym celem jest przekształcenie przestrzeni mobilności w nową przestrzeń rozrywki... Wierzymy, że mobilność będzie kolejnym megatrendem” - powiedział.

Źródło: Reuters

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200