Solidne fundamenty

Szesnaście pomysłów na rozwój

Solidne fundamenty

Mariusz Karpiński prezes zarządu GE Money Bank

Dziś bank staje przed być może największym wyzwaniem w swojej historii. Jeśli otrzyma zgodę nadzoru bankowego, przejmie tzw. mini-BPH, a więc sieć kilkuset placówek bankowych, wydzielonych po połączeniu Pekao i BPH, wraz z rzeszą doskonałych specjalistów IT, w większości niezainteresowanych pozostaniem w strukturach wielkiego Pekao. Na razie przedstawiciele Banku odmawiają komentarzy na ten temat. Zapewniają, że i bez fuzji, przynajmniej w IT, wyzwań im nie zabraknie.

"Po 10 latach szefowania IT wciąż mam 16 pomysłów na rozwój" - mówi Janusz Stankiewicz. W planach GE Money Banku jest m.in. dalszy rozwój kanałów elektronicznych i systemów CRM. Zakłada on zarówno rozbudowę platform umożliwiających dalsze wykorzystanie i poszerzenie obecnie dostępnych serwisów elektronicznych (e-banking, serwisy głosowe, SMS, e-mail), jak i rozwój systemów wspierających kontakt z klientem za pomocą innych kanałów. Jednym z wyzwań z tym związanych będzie zapewnienie spójności, dostępności i łatwości współdzielenia informacji o kliencie oraz możliwości efektywnego zarządzania relacją z klientem.

Z tym związany będzie rozwój systemu wspierającego automatyczną ocenę ryzyka kredytowego (scoring). Proces ten jest realizowany przez dedykowany moduł systemu centralnego korzystający zarówno ze wskaźników behawioralnych, jak i nowoczesnych metod segmentacji klienta. W oparciu o dane z wniosku kredytowego oraz wewnętrzne (hurtownia danych, systemy transakcyjne) i zewnętrzne źródła danych (BIK, dokumenty zastrzeżone), system dokonuje oceny zdolności kredytowej, używając różnorodnych strategii scoringowych. Obecnie 50% wniosków jest zatwierdzanych automatycznie. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi IT zatwierdzenie wniosku w 80% przypadków zabiera mniej niż 8 min. Jedna ze strategii pozwala na ustalenie maksymalnej zdolności kredytowej klienta i zaoferowanie mu wyższych kwot kredytu lub produktu lepiej dostosowanego do jego potrzeb (termin, oprocentowanie). Dzięki niej sprzedaż kredytów gotówkowych wzrosła w ostatnich latach o 20%.

Dynamiczny rozwój banku sprawia, że jednym z celów strategicznych instytucji jest także rozbudowa systemów zapobiegających nadużyciom. W banku działa jeden z najbardziej zaawansowanych systemów do monitorowania transakcji kartowych - Falcon Fraud Manager amerykańskiej firmy FairIsaac. System analizuje wszystkie transakcje kartami dokonywane przez klientów GE Money Banku, a modele zbudowane w oparciu o sieci neuronowe i specjalne profile transakcyjne klientów określają prawdopodobieństwo tego, że danej transakcji nie dokonuje klient, a osoba podszywająca się pod niego. System automatycznie może nie dopuścić do realizacji transakcji, zablokować kartę, bądź skierować sprawę do specjalisty ds. bezpieczeństwa w celu wyjaśnienia podejrzanej transakcji bezpośrednio z posiadaczem karty.

SOA i cykl życia produktów

Bank planuje również rozszerzenie platformy Business Intelligence, głównie w zakresie modeli segmentacji klientów, zwiększania efektywności akcji promocyjnych i marketingowych oraz systemów informacji zarządczej (MIS) i raportowania do ciał korporacyjnych i nadzoru bankowego. Oczywiście jednym z celów strategicznych jest także dalsza praca nad usprawnianiem metodologii realizowania przedsięwzięć informatycznych.

Jest to ściśle związane z planami stopniowej ewolucji architektury systemów bankowych w kierunku architektury zorientowanej na usługi (SOA). "To prawdopodobnie oznacza ingerencję w modele cyklu życia oprogramowania i odejście od przyjętego przez nas kaskadowego modelu tworzenia nowych produktów" - mówi Janusz Stankiewicz.

Systemy stosowane w Kolporterze

Podstawowe aplikacje: Saturn/Smok (system obsługi rachunków ratalnych i gotówkowych); Vision+ (główny system obsługi produktów kartowych oraz produktów odnawialnych); ICBS (system obsługujący cały portfel produktów hipotecznych); NBO (system sprzedaży produktów bankowych oprócz kredytów hipotecznych, wykorzystywany aktywnie w ponad 1500 punktach sprzedaży); OriGEnator (system do sprzedaży produktów hipotecznych)

Platforma sprzętowa: IBM mainframe, IBM iSeries, IBM pSeries AIX/HACMP oraz Wintel

Platforma bazodanowa: Oracle

Inne: część aplikacji obsługiwana jest przez centrum przetwarzania danych GE w Austalii


TOP 200