Social Business w komunikacji firm

Biznesowe społeczności są bezpieczne

Wiele branż ma ogromne trudności z uczestnictwem w publicznych social networks, są to m. in. usługi finansowe, ochrona zdrowia i wszystkie organizacje związane przepisami prawa i koniecznością dostosowania do standardów bezpieczeństwa. Rozwiązania wewnętrzne pozwalają im natomiast bezpiecznie korzystać z możliwości jakie stwarzają „społeczności”. Narzędzia klasy Social Business dają zdecydowanie większą kontrolę nad współdzielonymi treściami czy ochronę własności intelektualnej i informacji poufnych gdyż są niezależne i odizolowane od sieci publicznych. Istnieją też rozwiązania hybrydowe, np. można do pewnego stopnia łączyć w jednym interfejsie użytkownika informacje pochodzące zarówno z systemów wewnętrznych, jak i z publicznych mediów społecznościowych. Wówczas takich serwisów jak Facebook używa się do kontaktu z klientami, wewnętrznych zaś do kontaktów pomiędzy pracownikami firmy. Jak uważają analitycy największe korzyści odnoszą właśnie te przedsiębiorstwa, które scalają zewnętrzne i wewnętrzne sieci społecznościowe, Zintegrowanie ich w jeden ekosystem pozwala na większy zwrot z inwestycji (ROI), Jednak jak wynika z badań firmy McKinsey & Company, Dachis Gruop Social Business Council tylko 4 proc. firm integruje dwa rodzaje sieci, pozostałe 96 proc. wciąż stawia pomiędzy nimi nieprzekraczalną granicę.

Jakie korzyści twój dział osiąga dzięki korzystaniu z Social Business?

- szybsze rozwiązywanie problemów - 36 proc.

- lepszy dostęp do wewnętrznych źródeł informacji - 35 proc.

- lepsze wykorzystanie doświadczeń całego zespołu - 34 proc.

- inne korzyści - 9 proc.

Jakie korzyści operacyjne twój dział osiąga dzięki korzystaniu z Social Business?

- przełamanie silosów - 34 proc.

- szybsze wprowadzenie innowacji - 31 proc.

- poprawa morale i motywacji pracowników - 31 proc.

- inne korzyści - 7 proc.

Jakie są główne bariery utrudniające używanie Social Business w twojej organizacji w proc.

- brak całościowej strategii - 28

- za dużo konkurencyjnych priorytetów - 26

- nie ma nośnego studium przypadku lub sprawdzonych wartościowych propozycji - 21

- brak zrozumienia Social Business przez management - 20

- obawy o bezpieczeństwo (wyciek strategicznych danych, ryzyko branży, brak kontroli) - 20

- brak kultury dzielenia się wiedzą - 16 pro.

- brak sponsoringu ze strony wyższego szczebla managementu - 14

- strach przed nadużyciami pracowników (jak np. strata czasu) - 14

- brak umiejętności wdrożeń technologicznych - 12

- prawne lub branżowe regulacje - 11

- strach przed zmianami w ustalonych normach i praktykach - 9

- nie ma takich potrzeb ze strony klientów - 9

- inne - 3

- żadne/ nie istnieją bariery - 5

(źródło: Grafic: MIT Sloan Management Review/Deloitte University Press DUPress.com, 2013)

Anna Białobłocka, Dyrektor działu Microsoft Office Division

Social Business w komunikacji firm

Sieć społecznościowa dla przedsiębiorstw powinna być platformą łączącą się ze wszystkimi narzędziami do komunikacji i współpracy, dzięki której nie jest konieczne stosowanie oddzielnych witryn internetowych czy aplikacji. W odróżnieniu od konsumenckich portali, od biznesowej platformy wymagamy innego poziomu dostępu do danych firmowych. Nie chcemy również na takiej platformie reklam. Do firmowej sieci społecznosciowej dostęp mogą uzyskać osoby należące do jednej organizacji lub współpracownicy, którym zostały nadane stosowne uprawnienia, co pozwala zwiększyć bezpieczeństwo. Jest to kwestia kluczowa - aż 40 proc. CEO w badaniu Deloitte w 2013 r. wskazało możliwość utraty reputacji związaną z rozwojem mediów społecznościowych jako największe zagrożenie w zarządzaniu firmą. Warto pamiętać, że przy wdrożeniu takiej platformy nie pojawi się również element wykluczenia tych osób, które nie odczuwają potrzeby posiadania konta w ogólnodostępnych, konsumenckich serwisach społecznościowych.

Zobacz również:

  • 7 lat na szczycie. Veeam ponownie liderem Gartner® Magic Quadrant 2023
  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

Marek Kuchciak , IBM Collaboration Solutions Client Technical Professional

Social Business w komunikacji firm

Narzędzia społecznościowe są dość uniwersalne aczkolwiek można zaobserwować ich większą popularność w pewnych typach przedsiębiorstw i organizacji. Przede wszystkim tam, gdzie zatrudnia się na dużą skalę specjalistów ("knowledge workers"), których praca wymaga częstszych interakcji z innymi osobami, szczególnie gdy mają one charakter "ad hoc", a nie są sformalizowane i powtarzalne w ramach zdefiniowanych procesów. Również tam, gdzie mamy do czynienia z połączeniem różnych kultur organizacyjnych, np. w sytuacji fuzji firm czy przejęć, gdy oczekiwana jest szybka integracja zespołów. Komunikacja społecznościowa jest też pomocna przy geograficznym rozproszeniu pracowników. Nie bez znaczenia jest demografia pracowników - powszechnie uważa się, że dla osób z młodszych generacji (określanych często jako "Millenials"), wychowanych na mediach społecznościowych, nowe formy komunikacji i współpracy są wręcz naturalne.


TOP 200