Sny o terminalach

Czy komputer sieciowy jest dobrym rozwiązaniem dla biznesu?

Czy komputer sieciowy jest dobrym rozwiązaniem dla biznesu?

Zagadnienia, które rodzą obecnie najwięcej pytań to konstrukcja i wymagania samego urządzenia, prawdziwe koszty jego wdrażania w firmach, oprogramowanie, kultura pracy z urządzeniem oraz infrastruktura komunikacyjna, jaką należy stworzyć.

Komputer sieciowy, nazywany także internetowym tosterem lub błędnie terminalem sieciowym (Network Computer, Internet device, Internet toaster, Internet appliance), to tanie urządzenie stworzone po to, by umożliwić jego użytkownikom łatwy dostęp do zasobów sieci korporacyjnych i Internetu. Dostarczane jest ono jako jednostka bezdyskowa, wyposażona w dużą ilość pamięci. Dzięki podłączeniu do sieci możliwe jest ładowanie przez nią wybranych aplikacji do pamięci komputera sieciowego i ich natychmiastowe wykonywanie. W przeciwieństwie do PC, który umożliwia odczyt danych z dysku lokalnego, komputer sieciowy jest w pełni zależny od sieci - stamtąd pobiera różnego rodzaju aplikacje i sterowniki, i tam przechowuje generowane dane. Czas "życia" aplikacji na komputerze sieciowym wynosi tyle, co czas jego działania - po ponownym włączeniu aplikacje trzeba ponownie ładować z sieci. Dzięki temu użytkownik zawsze korzysta z najnowszej wersji oprogramowania bez konieczności jego aktualizowania, tak jak w przypadku PC. Obciążony tym zadaniem jest nie użytkownik, lecz osoba udostępniająca program - administrator sieci, programista rozdający je w sieci czy też komercyjny producent pobierający za ściągnięcie programu określone opłaty.

Multum sprzętu

Komputer sieciowy to kolejne urządzenie ułatwiające wykorzystywanie dobrodziejstw oferowanych przez Internet oraz wewnętrzne sieci korporacyjne. Analityk Eileen O'Brien, zajmujący się rynkiem terminali w International Data Corp. (IDC), rozróżnia sześć różnych klas urządzeń umożliwiających komunikację z różnymi sieciami: standardowe komputery PC, terminale internetowe, takie jak X-terminale, urządzenia komunikacyjne współpracujące z sieciami telewizji kablowej (set-top boxes), urządzenia bezprzewodowe, interaktywne konsole do gier oraz inne urządzenia, takie jak np. pagery.

Każde z nich ma inne cechy i cenę. Komputery PC są wielofunkcyjne, ale dużo kosztują. Terminale telewizji kablowej umożliwiają przesyłanie danych przez łącza o dużej przepustowości, ale obustronna interakcja jest ograniczona. Pagery są tanie, ale nie pozwalają na przesyłanie dużej ilości informacji.

Według przewidywań IDC, komputer PC będzie nadal dominował, jako klient internetowy, co najmniej do 2000 r. Pocieszający jest jednak fakt, że ceny PC będą maleć, ze względu na rosnącą konkurencję ze strony terminali internetowych, windowsowych i X-terminali. Produktami liczącymi się na rynku internetowym mają szansę stać się cyfrowe konsole do gier, których zalew spodziewany jest w przyszłym roku. Jednak nadal dystans między nimi a PC będzie duży. Nie znajdują się one także w kręgu zainteresowania biznesu i - podobnie jak urządzenia pracujące w sieciach telewizji kablowej - dedykowane są na rynek konsumencki.

500 dolarów to optymizm

Według zapowiedzi producentów komputerów sieciowych, mają być one sprzedawane w cenie ok. 500 USD. Tak niska cena może być osiągnięta dzięki zintegrowaniu w procesorze urządzenia większości oferowanych przez niego funkcji. W przeciwieństwie do komputera PC, urządzenie takie nie będzie miało prawdopodobnie żadnych możliwości rozbudowy. Jeśli możliwości komputera sieciowego będą niewystarczające, to będzie się po prostu kupowało nowszy model. Oznacza to, że tak naprawdę proces modernizacji sprzętu nie będzie wyeliminowany - zmniejszą się tylko jego koszty.

Cena, jaką trzeba będzie zapłacić za korzystanie z NC, będzie znacznie wyższa niż zapowiadają jego producenci. 500 USD trzeba będzie zapłacić za samo urządzenie, do którego trzeba będzie dokupić dodatkowo klawiaturę i monitor. Prawdopodobnie niektórzy użytkownicy będą potrzebować lokalnej drukarki czy nośnika informacji. Prawdziwy koszt wyniesie więc minimum 1000 USD. Oczywiście w miarę upływu czasu ceny będą maleć.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200