Smutny raport MSWiA o informatyzacji polskich urzędów

Większość urzędów (67%) nie prowadzi też żadnych działań w zakresie walki z wykluczeniem cyfrowym. Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie takie działania prowadzi tylko 17% urzędów. Zresztą poza udostępnianiem Internetu i szkoleniami urzędy prowadzą bliżej niesprecyzowane "projekty przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu". Tylko 55% urzędów posiada Publiczny Punkt Dostępu do Internetu (PIAP), z czego tylko 25% urzędów posiada jeden taki punkt. Najczęściej znajdują się one w bibliotekach, rzadziej w szkołach. Niestety większość urzędów nie informuje obywateli o lokalizacji PIAP i nie monitoruje ich wykorzystania.

Technologie nie przyspieszają urzędowych spraw

Urzędy z województwa śląskie najczęściej pojawiają się w raporcie jako najlepiej zinformatyzowane i najefektywniej wykorzystujące IT do poprawy funkcjonowania urzędu.

Optymistycznym akcentem jest fakt, że wdrażane technologie w znacznej mierze przyspieszają załatwianie spraw urzędowych. Twierdzi tak aż 71% urzędów. Ponad 50% zapewnia też, że pozwoliło im to uprościć procedury i wzrosła satysfakcja klientów. Co więcej, podobno pracownicy urzędów, które są dobrze zinformatyzowane są bardziej innowacyjni (twierdzi tak aż 70% urzędów) i zaangażowani w pracę. Niestety nie przekłada się to na zmniejszenie liczby papierowych dokumentów, czy mniejsze obciążenie pracą. Szczególnie widać to na przykładzie urzędów miejskich i gminnych, gdzie zmniejszenie liczby dokumentów papierowych deklaruje tylko 20% z nich. Lepiej wygląda sytuacja w przypadku urzędów centralnych i wojewódzkich - prawie 60% z nich deklaruje, że dzięki nowoczesnym technologiom zmniejszyła się tam znacząco liczba dokumentacji papierowej.

Zobacz również:

  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak

Większość przebadanych urzędów uważa też że wdrażane technologie nie zmniejszają obciążenia pracą. Nie jest też taniej. Aż 57% urzędów deklaruje, że IT nie wpływa na obniżenie kosztów pracy urzędu. Badanie pokazało też, że kierownicy działów IT oraz sami informatycy, którzy tworzą systemy, przygotowują specyfikacje potrzebne do zakupu systemów i narzędzi oraz wdrażają je nie wiedzą tak naprawdę jaki jest wpływ tych narzędzi na pracę urzędu i świadczenie usług. Zdecydowana większość urzędów (71%) uważa, że też, że nie ma żadnych osiągnięć, które można by rozpowszechnić w innych urzędach. Poczucie sukcesu mają jedynie niektóre urzędy wojewódzkie i centralne. Niżej z samooceną jest znacznie gorzej. Jeśli jednak zdarzy się, że urzędy uważają, że odniosły sukces w stosowaniu dobrych i godnych naśladowania praktyk, dotyczą one rozwoju usług online, elektronicznego obiegu dokumentów i upraszczania procedur.

Śląsk górą w e-Administracji

Urzędy z województwa śląskie najczęściej pojawiają się w raporcie jako najlepiej zinformatyzowane i najefektywniej wykorzystujące IT do poprawy funkcjonowania urzędu. To w tym województwie najwięcej instytucji korzysta z systemów elektronicznego zarządzania dokumentami. Tamtejsze urzędy najliczniej integrują też systemy z platformą ePUAP i planują udostępniać obywatelom usługi przez Internet. Śląskie urzędy przodują także w ograniczaniu papierowej dokumentacji dzięki wykorzystaniu IT. Prawie 40% tamtejszych urzędów deklaruje, że wprowadzenie nowych technologii znacząco wpływa na zmniejszenie liczby dokumentów papierowych.

Urzędy ze Śląska najczęściej też deklarują, że odniosły sukces w stosowaniu dobrych praktyk w zakresie rozwoju usług online i upraszczania procedur, które mogą być naśladowane przez inne urzędu. Śląskie urzędy są też jednymi z najczęściej korzystającymi z funduszy unijnych na IT, a w tym zakresie polskie urzędy mają dość duże problemy. Niecałe 40% z nich deklaruje, że wykorzystywało i wykorzystuje fundusze unijne na informatyzację zaprogramowane na lata 2007-2013. Najgorzej jest w urzędach województwa wielkopolskiego, gdzie z funduszy unijnych korzysta jedynie 4% z nich oraz w urzędach województwa kujawsko-pomorskiego - 20%.


TOP 200