Smartphone w samolocie

Od ochrony danych znacznie ważniejsze jest jednak uzależnienie od cudzej infrastruktury, która jest podatna na zaniki i uszkodzenia. Głównie z tych powodów rozważano inny środek komunikacji – transmisję cyfrową realizowaną za pomocą łącza radiowego VHF. Standardowe łącze cyfrowe VHF FM nie nadaje się do tych potrzeb, ze względu na silny efekt Dopplera, który występuje przy znacznych prędkościach lotu. Z tego powodu do komunikacji głosowej w lotnictwie powszechnie wykorzystuje się modulację AM. Ostateczne medium komunikacji jeszcze nie zostało ustalone, ale wiadomo, że krajowa infrastruktura radiowa ma wiele zalet. Jest znacznie tańsza od łącz satelitarnych i można zapewnić jej wystarczającą niezawodność.

Telefon jako terminal

Budowa dedykowanego terminala dla pogotowia wymagałaby znacznych kosztów, zatem rozważana jest koncepcja użycia telefonu klasy smartphone, wyposażonego w transmisję danych. Gdy użytkownik tego urządzenia znajduje się na ziemi, korzysta z łącza GSM. W chwili wejścia na pokład samolotu lub śmigłowca i uaktywnienia radiołącza, urządzenie łączności zainstalowane na pokładzie statku powietrznego umożliwi zalogowanie się telefonu do lokalnego połączenia. Wtedy telefon za pomocą zrealizowanej wirtualnej sieci prywatnej za pomocą Bluetooth lub WiFi skomunikuje się z urządzeniem na pokładzie. Zaszyfrowane dane będą wymieniane ze stacją naziemną za pomocą radiołącza. Wykorzystywanie popularnych telefonów komórkowych z systemem Symbian albo Windows Mobile ma obniżyć koszty całego projektu.

Ponieważ firma Administrator ma w ofercie narzędzia synchronizacji danych za pomocą dowolnego medium na platformie MoBizNet, właśnie ona będzie wykorzystana przy budowie sieci. Centralnymi zasobami, których wybrane obiekty będą synchronizowane, są skrzynki i obiekty w systemie IBM Lotus Domino na platformie systemu Linux. MoBizNet wspiera wiele platform mobilnych i bazodanowych, wsparcie dla Lotusa jest jednym z atutów.

Ponieważ tunel VPN realizowany za pomocą radiołącza (albo telefonii satelitarnej) może mieć przepustowość zaledwie 9,6 Kb/s, przy synchronizacji zostanie zastosowana technologia, polegająca na maksymalnym ograniczeniu ilości przesyłanych danych.


TOP 200