Smartfony i tablety zamiast PC

W perspektywie kilku lat urządzeń mobilnych będzie więcej niż komputerów typu PC. Smartfony i tablety w zastosowaniach biznesowych będą wymagać szczególnej troski działów IT, które będą musiały zadbać o odpowiednie zarządzanie, monitorowanie i zabezpieczanie urządzeń pracujących pod kontrolą różnych systemów operacyjnych.

Czy komputery znikną z naszych biurek? Według szacunków firmy Delloite, komputery PC (stacjonarne, notebooki, netbooki) będą stanowiły mniej niż połowę sprzedanych w 2011 r. urządzeń przetwarzających dane. Ich sprzedaż sięgnie 400 mln sztuk, jednakże suma sprzedanych urządzeń opartych na innej architekturze niż PC znacznie tę liczbę przekroczy.

Smartfony i tablety zamiast PC

Prognoza internetu mobilnego i stacjonarnego

Analitycy Morgan Stanley przewidują, że już w 2014 r. więcej osób będzie łączyć się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych niż za pośrednictwem komputerów. Nie oznacza to jeszcze jednak, że większość z nas będzie wtedy pracowała na czymś innym niż komputer. Zdaniem Deloitte, sprzedaż komputerów i notebooków wzrośnie o 15% i na koniec roku smartfony, tablety itp. będą stanowiły tylko ok. 25% wszystkich urządzeń przetwarzających dane. Trudno zresztą wyobrażać sobie codzienną pracę na urządzeniu z niewielkim wyświetlaczem i z małą bądź wirtualną (ekranową) klawiaturą. Jeśli tylko będziemy mieli taką możliwość, zawsze wygodniej będzie usiąść przed wygodną klawiaturą i dużym ekranem, natomiast mobilne urządzenia wykorzystamy chętnie jako dodatkowe narzędzie, sprawdzające się znakomicie w podróży czy w hotelowym pokoju.

Coraz chętniej będziemy sięgać do internetu za pomocą urządzeń mobilnych i coraz więcej danych będziemy za ich pośrednictwem pobierać. W latach 2009-2010 ruch tworzony przez urządzenia przenośne wzrósł o 159%. Przesyłano 237 petabajtów danych miesięcznie, co pomieściłoby się na ok. 60 mln płyt DVD. Same tablety wygenerują w roku 2015 ponad dwieście razy większy ruch niż w roku 2010. Jak pokazują te dane, operatorzy sieci mobilnych mają o czym myśleć.

Wyścig smartfonów

Smartfony i tablety zamiast PC

Nie da się ukryć, że rozwojowi rynku tabletów nadała tempo ubiegłoroczna premiera iPada

Pod koniec 2009 r. Gartner przewidywał, że w 2012 r. system Android stanie się numerem dwa na rynku. Wspięcie się na drugi stopień podium zabrało mu jednak znacznie mniej czasu - w rankingu Gartnera sprzedaży smartfonów za III kwartał 2010 r. Android osiągnął już ponad 25%! Warto przy tym zaznaczyć, że rok wcześniej miał zaledwie 3,5% rynku. Na pierwszym miejscu utrzymał się Symbian (36,6%), choć nie da się nie zauważyć sporego spadku (rok wcześniej system Nokii miał 44,6%). Na 3. miejscu uplasował się iOS (16,7%), a tuż za nim pojawił się RiM (14,8%). Warto odnotować potężny spadek Windows Mobile (do 2,8%). Wszystko wskazuje na to, że jeśli nowy Windows Mobile 7 nie okaże się rewolucją, udział Microsoftu w rynku oprogramowania smartfonów zrówna się z udziałem Linuksa i trafi do rubryki "pozostałe systemy". Sporo jednak może zmienić ostatnia deklaracja firmy Nokia, która uczyni z tego systemu swoją podstawową platformę, spychając tym samym na dalszy plan Symbiana, a docelowo nawet całkowicie go eliminując.

Magda Borowik

IDC PolskaIDC szacuje, że na koniec 2010 r. w rękach użytkowników biznesowych pozostawało ok. 40% wszystkich smartfonów. Coraz częściej oferowane są one w promocjach, co wspiera ich sprzedaż. Udział smartfonów w rynku ogółem stabilnie rośnie, wyraźnie daje się zauważyć postępująca zmiana technologiczna. Operatorom zależy na zwiększaniu wolumenu ruchu i większym korzystaniu z usług, użytkownicy zaś chcą być ciągle online i móc wygodnie używać internetu wszędzie tam, gdzie tego potrzebują. To przekłada się na rosnący udział smartfonów w rynku.

Korporacje szczególnie chętnie wybierają terminale BlackBerry. Mniejsze firmy sięgają po różne marki, najczęściej są to pracujące pod Symbianem Nokie, daje się jednak zauważyć bardzo szybki wzrost popularności systemu Android. Dużą popularnością cieszy się też iPhone 4 - stał się on skutecznym narzędziem programów lojalnościowych operatorów i jest oferowany w korzystnych cenach dla klientów biznesowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200