Śledzenie - zadanie dla komputera

Od centralnego planowania do rynku nabywcy

W historii Ursusa był okres, w którym z linii montażowej, mimo braku tego typu systemu informatycznego, schodziło wiele ciągników licencyjnych. Charakteryzowała je jednak niewielka liczba typów i ich odmian. Rzecz w tym, że projekt rozbudowy Ursusa, w części dotyczącej ciągnika licencyjnego, powstał w okresie istnienia rynku producenta, w dodatku zdominowanego ideologią centralnego planowania. To planiści określali jaki typ ciągników potrzebny jest PGR-om, zaspokajając przy okazji, w warunkach gospodarki niedoboru, podstawowe potrzeby rolników indywidualnych. Podobne zasady dotyczyły eksportu do objętych gospodarką planową krajów RWPG.

Stopniowo jednak sytuacja zaczęła ulegać zmianie, zarówno na rynku wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Już w okresie sporządzania przez autora, w połowie lat 80., projektu informatyzacji ówczesnego Wydziału Montażu Finalnego Ciągnika Licencyjnego liczba przewidzianych do montażu typów i odmian ciągnika przekraczała znacznie liczbę przyjmowaną w pierwotnych założeniach. Biorąc pod uwagę, że różne typy i odmiany ciągnika wymagają montowania na tych samych stanowiskach montażowych różnych części, wzrosło zapotrzebowanie na pola odkładcze potrzebne do składowania odpowiedniej liczby palet. Gdy powierzchnia tych pól okazuje się zbyt mała, problem może rozwiązać (w określonych granicach) wprowadzenie rygorystycznego reżimu wymiany palet, w którym liczba palet zawierających tę samą część nigdy nie przekracza dwóch. Wprowadzenie takiego reżimu nie jest praktycznie możliwe bez precyzyjnego śledzenia przemieszczeń części montażowych za pomocą opisanego systemu. Tak więc komputeryzacja może niekiedy - w ograniczonym zakresie - kompensować niedostatki projektu technologicznego.

Bieżąca realizacja zadań, mających na celu materiałowe zabezpieczenie montażu, wymaga interakcji między systemem śledzenia przemieszczeń części i podzespołów a systemem zarządzania magazynem części montażowych. Aby interakcja ta mogła zaowocować operatywnymi (dającymi się na bieżąco korygować) harmonogramami pobrań z magazynu, należy uwzględniać ją już w fazie projektowania obu systemów informatycznych.

Co jeszcze

Ubocznym niejako produktem systemu śledzenia przemieszczeń jest możliwość dokonywania w dowolnej chwili wizualizacji stanu linii montażowej z zaznaczeniem aktualnych pozycji montowanych ciągników, uzupełnionego informacją o aktualnej lokalizacji ciągników, które zeszły z linii montażowej. Daje to kierownikowi zmiany znakomitą orientację w przebiegu montażu. Wizualizacji towarzyszy oczywiście możliwość uzyskania wydruku stanu linii montażowej. Ma to szczególne znaczenie w momencie przekazywania ciągników znajdujących się w trakcie montażu, personelowi na kolejnej zmianie roboczej. W tym wypadku wydruki nabierają znaczenia dokumentów, które mogą być archiwizowane (np. w celu ustalenia odpowiedzialności za usterki powstałe w trakcie montażu).

Niezależnie od opisanych powyżej funkcji, system śledzenia przemieszczeń może w zasadniczy sposób wpłynąć na przyspieszenie i zdyscyplinowanie obiegu dokumentów między obszarami rozliczeniowymi montażu podzespołów, magazynu części montażowych i in. a obszarem montażu finalnego. W wielu wypadkach emisje odpowiednich dokumentów następowałyby automatycznie z chwilą fizycznego potwierdzenia dostawy.

Wprowadzenie pobieżnie tu opisanego systemu, przy stosunkowo skromnych środkach technicznych i niezbyt wielkich zmianach organizacyjnych potrzebnych do realizacji, wymagałoby przede wszystkim od personelu kierowniczego przestawienia się na "informatyczny" sposób myślenia o procesie montażowym.

Komputerowe wspomaganie zarządzania produkcją (CAM) jest dla krajowego przemysłu bardziej na czasie niż wytwarzanie zintegrowane komputerowo (CIM), które może dotyczyć tylko nielicznych przedsięwzięć.


TOP 200