Śledzenie - zadanie dla komputera

Kontrola wykonania

Kontrola wykonania planu produkcyjnego polega na sprawdzeniu na podstawie aktualnej informacji zawartej w bazie danych czy ogólnych stanów liczbowych elementów dostępnych do montażu wystarcza do zmontowania przewidzianej w okresie planowania liczby ciągników (w podziale na typy i odmiany). Sprawdzenie dotyczy stanów liczbowych:

- głównych podzespołów (w buforach i na przenośnikach transportu podwieszonego)

- części montażowych składowanych w paletach (w polach odkładczych przy linii montażowej i w magazynie)

- kabin, oblachowania i kół (w buforach i na przenośnikach transportu podwieszonego).

Okresem planowania, w którym kontrola ta powinna być wykonywana rutynowo, jest okres rozpoczynającej się zmiany roboczej. W przypadku negatywnego wyniku kontroli należy dokonać korekty planu lub co najmniej, wstrzymać uruchomienie montażu tych ciągników, dla których nie ma pełnego pokrycia w elementach montażowych.

Kontrola bieżąca

Bieżąca kontrola materiałowego zabezpieczenia montażu polega na śledzeniu czy elementy przeznaczone do montażu znalazły się we właściwym czasie na właściwym miejscu. Dotyczy to:

- głównych podzespołów (tylne mosty, skrzynie biegów, silniki), a także kabin, oblachowania i kół, przeznaczonych do zamontowania w ciągniku określonego typu, które w momencie uruchomienia jego montażu powinny znajdować się w miejscu (buforze), skąd mogą być bezzwłocznie dostarczone do odpowiedniego stanowiska linii montażowej;

- części montażowych, których wyczerpanie się zapasu w jednej z palet znajdujących się w polu odkładczym danego stanowiska montażowego powinno spowodować bezzwłoczną dostawę z magazynu - palety tego samego asortymentu.

Sterowanie produkcją

Operatywne sterowanie produkcją (montażem) polega na dokonywaniu bieżących korekt w planie produkcyjnym na poziomie warsztatowym np. w związku z negatywnym wynikiem kontroli jego wykonania. Wymaga ono dokładnej informacji o dotychczasowym przebiegu procesu montażowego oraz o stanach ilościowych elementów przeznaczonych do montażu, w rozbiciu na obszary w których się znajdują (przenośniki i bufory transportu podwieszonego, pola odkładcze, magazyn częsci montażowych). Informację tę jest w stanie dostarczyć jedynie skomputeryzowany system śledzenia przemieszczeń, stąd jego rola w procesie operatywnego sterowania montażem.

Działanie systemu śledzenia przemieszczeń

Źródłem informacji o przemieszczeniach są dla systemu komputerowego następujące grupy urządzeń:

* czujniki przemieszczeń oraz czytniki kodu adresowo-informatycznego tzw. zawieszek (używane w transporcie podwieszonym)

* czytniki kodu (zwłaszcza kodu kreskowego)

* terminale ( monitor ekranowy z klawiaturą).

Podstawowe znaczenie dla odwzorywania w pamięci komputera przebiegu montażu, w czasie rzeczywistym, ma uchwycenie taktu pracy linii montażowej. Można to uzyskać za pomocą czujnika wysyłającego do komputera impuls przy przechodzeniu obok niego kolejnych podpór linii montażowej. Pojawienie się takiego impulsu oznacza przesunięcie się każdej z podpór o jedno stanowisko montażowe. Podpory te mogą być zajęte lub wolne. O zajęciu podpory tzn. o obecności na niej ciągnika w trakcie montażu, świadczyć będzie zarejestrowanie przez podobny czujnik ruchu windy dostarczającej tylny most (element, który rozpoczyna montaż ciągnika) w przedziale czasu, w którym odpowiednia podpora przechodzi przez stanowisko tych mostów. Od tej chwili przemieszczanie się ciągnika wzdłuż linii montażowej w rytm kolejnych impulsów "taktujących" będzie mieć odwzorowanie w pamięci komputera. Z odwzorowaniem tym kojarzona będzie zwiększająca się liczba informacji dotyczących montowanego ciągnika. Gdy podpora znajdzie się w obszarze stanowiska montażu tylnego mostu zadaniem montażysty jest wczytanie kodu identyfikacyjnego tego mostu za pomocą czytnika. Kodem może być oznaczony sam podzespół, bądź towarzyszący mu dokument (tzn. przewodnik montażowy). To samo dotyczy stanowisk montażowych skrzyni biegów i silnika. Nie wczytanie informacji w odpowiednim przedziale czasowym wywołuje alarm, który wymusza jej wprowadzenie, w przeciwnym razie spowoduje to zatrzymanie linii montażowej. Dzięki tego rodzaju działaniom dyscyplinującym, ciągnik schodzący z linii ma kompletną dokumentację podzespołów.

Śledzenie przemieszczeń ciągnika nie kończy się z chwilą jego zejścia z linii montażowej. Rejestrowane są również jego przejścia między stanowiskami kontroli jakości, gniazdami poprawek mechanicznych i lakierniczych oraz kontroli finalnej i gniazdem zdawczo-odbiorczym. Jednocześnie informacja o ciągniku zostaje wzbogacona o wyniki kontroli jakości.

Sygnalizacja przechodzenia danego typu ciągnika przez kolejne stanowiska montażowe może być dla systemu źródłem informacji o przemieszczeniach części, które z obszaru "dysponowalnych zasobów" w polach odkładczych przechodzą do obszaru "gotowego wyrobu". Założono tu, że części, które zgodnie z technologią montażu ciągnika danego typu miały być w nim zamontowane na określonym stanowisku, zostały na nim istotnie zamontowane. Toteż odpowiednio zmniejszyła się ich liczba w polu odkładczym. Tego rodzaju procedura umożliwia bardzo dokładne śledzenie zasobów w polach odkładczych, co w pewnych okolicznościach może warunkować realizację

określonego programu produkcyjnego.


TOP 200