Śląskie centrum ICL

ICL i Microsoft zawarły ogólnoświatowe porozumienie dotyczące działalności integracyjnej. Brytyjski koncern utworzy w Katowicach ośrodek konsultingowy.

ICL i Microsoft zawarły ogólnoświatowe porozumienie dotyczące działalności integracyjnej. Brytyjski koncern utworzy w Katowicach ośrodek konsultingowy.

ICL zdecydował się na odejście od swoich korzeni. Początkowym obszarem zainteresowania Brytyjczyków był sprzęt i oprogramowanie. Teraz firma zamierza skupić się na oferowaniu rozwiązań programowych i usług doradczych. Jako partnera wybrała Microsoft, chcąc oprzeć swoje systemy na standardach Windows NT Server i BackOffice.

Nowa strategia ICL pojawia się w czasie, gdy firma jest restrukturyzowana, rezygnuje z tradycyjnego podejścia pionowego do obsługi branż i rozwoju swoich produktów. Porozumienie wstępnie zawarto na 3 lata. Na ten czas planowany jest znaczny rozwój ICL w kierunku firmy integrującej systemy.

Sprawa polska i nie tylko

Jedną z głównych informacji przekazanych przez ICL jest inicjatywa zwiększenia zatrudnienia w Europie o 1000 osób (z tego połowa w Wielkiej Brytanii). "Przesądzone jest również uruchomienie największego w historii programu certyfikacyjnego Microsoftu" - powiedział Steve Ballmer, wiceprezes Microsoft Corporation. W ramach tego programu 4 tys. osób uzyska certyfikaty MCSE (Microsoft Certified Systems Engineers) lub MCSD (Microsoft Certified Systems Developer). "Jest to nasz pierwszy tego typu alians z firmą europejską. ICL to organizacja większa niż znaczna część dotychczas współpracujących z nami integratorów, którzy mają status Microsoft Solution Provider" - mówił Steve Ballmer. Firm współpracujących z amerykańskim koncernem jest obecnie ok. 20 tys., ale "nie więcej niż dziesięć" - to duzi, mocni partnerzy. Do takich Microsoft zalicza ICL.

ICL zamierza uruchomić 7 ośrodków, które będą służyć jako centra działalności konsultingowej firmy (Solution Centres), bazującej na produktach Microsoftu. Poza trzema tego typu placówkami w Wielkiej Brytanii, jednej w Szwecji i dwoma w USA, firma zamierza otworzyć jedną w Katowicach. Przed dwoma tygodniami Keith Todd, prezes ICL odwiedził Polskę, by przeprowadzić ostateczne rozmowy przed publicznym ogłoszeniem tej wiadomości. "Nieprzypadkowo wybraliśmy Katowice. Przede wszystkim Europa Środkowa i Wschodnia jest dla nas niezwykle obiecującym i ważnym rynkiem. Z jednej strony, dlatego że jesteśmy tu obecni od dawna i mamy reputację, z drugiej - rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie. W Warszawie mamy już przedstawicielstwo. To spowodowało, że zdecydowaliśmy się na inne miasto" - powiedział Keith Todd. Katowickie centrum zatrudni ok. 100 informatyków. Jego działalność nie skupi się tylko na polskim rynku, będzie ono wspierać działalność ICL w innych krajach regionu, a także w Rosji. Zgodnie z polityką ICL - kraje, gdzie oferowane będą usługi integracji i rozwoju systemów, mają korzystać w pierwszej kolejności z pomocy rodzimych pracowników ICL.

To są nasze cele

Obie firmy podkreślają, że chcą skoncentrować się na czterech głównych grupach potencjalnych klientów instytucjonalnych, należących do sektorów: handlu detalicznego, administracji publicznej, edukacji, infrastruktury dla przedsiębiorstw (usługi sieciowe). Podstawowe znaczenie ma mieć rozbudowa interfejsów, pozwalających na dostęp do systemów poprzez różnorodne urządzenia telekomunikacyjne. Przykładowe rozwiązania oferowane klientom to np. pakiety obsługi intranetu - Internetu dla szkół, oprogramowanie wspomagające marketing w sieciach sklepów detalicznych, systemy informacji rządowych i samorządowych. Jak stwierdzili przedstawiciele obu firm, głównym obszarem ich zainteresowania są procesy bezpośrednio dotyczące ostatecznego konsumenta lub użytkownika informacji.

Jednym z ciekawszych przykładów działającego systemu, powstałego we współpracy z Microsoftem, jest oprogramowanie wspomagające działanie sieci domów towarowych Marks & Spencer. Oprócz głównego systemu GlobalSTORE, ICL dostarczył sieci sklepów aplikacje marketingowe PrecisionRetailing oraz pakiet umożliwiający zdalne dokonywanie zakupów InteractiveRetailing.

Natomiast oprogramowanie dla administracji publicznej to m.in. aplikacja CAFExpress (Citizen Access Front End), dzięki której został zintegrowany dostęp do informacji na temat wszystkich możliwych programów rządowych oraz innych wiadomości udostępnianych obywatelom przez administrację publiczną. Według menedżerów ICL, istotną zaletą systemu jest połączenie informacji nadchodzących ze wszystkich szczebli władzy, również ze strony samorządów lokalnych. Wymienione aplikacje, a także inne rozwiązania sieciowe, będą korzystać z NT Server, Microsoft Exchange i innych sieciowych systemów Microsoftu.