Siódemka z analizy

Cognos wprowadza na rynek nową wersję oprogramowania analitycznego.

Cognos wprowadza na rynek nową wersję oprogramowania analitycznego.

Kanadyjska firma Cognos należy do ścisłej czołówki dostawców rozwiązań analitycznych. O palmę pierwszeństwa w dziedzinie systemów analitycznych Cognos walczy z potentatem - Hyperion Solutions, która posiada ok. 20-proc. udział w światowym rynku rozwiązań OLAP. Oprócz Hyperiona, konkurentami Cognosa są: MicroStrategy i Business Objects.

Pięć nóg wystarczy

Oprogramowanie Cognos trafiło do Polski w 1994 r. dzięki zielonogórskiej firmie Trax. Na ówczesnym etapie rozwoju polskiego rynku zainteresowaniem cieszyły się nie tyle gotowe rozwiązania, ile narzędzia do tworzenia oprogramowania. Stąd przedmiotem współpracy Traxa i kanadyjskiej firmy były głównie narzędzia Power House, przeznaczone do modelowania aplikacji (CASE). Rozwiązania analityczne Trax zaczął oferować w 1996 r., a pierwsze wdrożenia odbyły się w 1997 r.

W tym czasie Cognos zadecydował o podpisaniu umowy partnerskiej z Hogartem, mającym doświadczenie we wdrażaniu systemów ERP. W kolejnych latach grono partnerów Cognosa powiększyło się o katowicki Spin, specjalizujący się w rozwiązaniach dla telekomunikacji i sektora medycznego, a także o integratora systemów 2Si. Niedawno do grona partnerów dołączyła piąta firma - Mineral Midrange z Warszawy. Cognos zapowiada, że lista ta nie będzie na razie rozszerzana. W najbliższych latach firma zamierza skupić się raczej na inwestowaniu w rozwój istniejącej sieci partnerów. "Dotychczas wszyscy partnerzy byli traktowani jednakowo. Obecnie zastanawiamy się jednak nad sposobami wyróżnienia tych, którzy oprócz narzędzi analitycznych dostarczają klientom pełne rozwiązania oparte na hurtowniach danych" - tłumaczy Patrick Benoit, odpowiedzialny w Cognosie za sprzedaż na terenie Europy Środkowej i Wschodniej.

Apetyt na więcej

Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na zastosowanie narzędzi Cognos, na ogół uważają, że dokonały dobrej inwestycji. "Rozwiązania Cognos nie należą do najtańszych. Wydatki na licencje są jednak rekompensowane oszczędnościami wynikającymi z niskich kosztów wdrożenia i utrzymania w długim okresie. Przemawia za nimi także fakt, że firma zapewnia aktualizację do najnowszych wersji w ramach opłaty za pomoc techniczną" - mówi Robert Koniuszy, dyrektor finansowy w Superfish z Ustronia Morskiego. "Cechą wyróżniającą narzędzia analityczne Cognos jest intuicyjny interfejs użytkownika" - zgodnie podkreślają Leszek Michnia, kierownik działu informatyki w Alima Gerber, i Piotr Kalisz, analityk w Elektrim Kable SA w Ożarowie.

Tempo wzrostu sprzedaży rozwiązań analitycznych Cognosa w Polsce sięga 60-70% rocznie, konkretne liczby nie są jednak ujawniane. Dotychczas firmie udało się pozyskać w Polsce ok. 100 klientów. Wywodzą się oni głównie z branż: przemysłowej i dystrybucyjnej. Wkrótce rozwiązania analityczne Cognosa będą promowane wśród firm usługowych, zwłaszcza z sektorów finansowego i telekomunikacyjnego. Sposobem na zwiększenie sprzedaży ma być także współpraca z innymi firmami sektora IT. "Ostatnio bardzo dobrze układa się nam współpraca z Microsoftem. My dostarczamy narzędzia analityczne, oni bazę SQL Server, która coraz częściej staje się podstawą hurtowni danych" - mówi Patrick Benoit. Podobną strategię przyjął rynkowy rywal - francuski Business Objects od dłuższego czasu odnosi sukcesy dzięki bliskiej współpracy z IBM.

Wyjątkowa siódemka

Pod koniec stycznia br. na rynku pojawiła się nowa wersja oprogramowania Cognos 7, która zastąpi wersję 6.6, wprowadzoną w 2000 r. Z punktu widzenia obecnych użytkowników nowa wersja niesie zasadnicze zmiany. Przede wszystkim to pierwsze skoordynowane wydanie wszystkich produktów Cognos - dotychczas poszczególne elementy oferty były wprowadzane w różnych terminach i miały różną numerację. Co więcej, wszystkie produkty wchodzące w skład rozwiązania zostały ujednolicone na poziomie komponentów, dzięki czemu można je dowolnie zestawiać - dotychczas poszczególne aplikacje współpracowały ze sobą tylko w określonych wersjach.

Wśród nowości znalazło się narzędzie do zarządzania dystrybucją i konfiguracją oprogramowania Cognos w sieci firmowej - Deployment Manager. Dzięki niemu administrator może wygodnie przenosić projekty ze środowiska testowego do produkcyjnego. Możliwe jest przenoszenie projektów między różnymi platformami systemowymi. Operacje te są możliwe dzięki scentralizowanemu repozytorium metadanych.

Wersję 7 od poprzednich odróżnia również scentralizowane narzędzie administracyjne - Access Manager. Oprócz możliwości zarządzania kontami użytkowników i hasłami moduł zawiera mechanizmy do precyzyjnego określania praw dostępu do raportów, ich fragmentów, a także poszczególnych wartości czy wskaźników. Nowością jest także ujednolicone dla wszystkich aplikacji środowisko instalacyjne.

Nowym narzędziem jest NoticeCast, służące do wyznaczania wartości progowych w raportach i informowania o ich przekroczeniu za pomocą "alertów", np. w postaci wiadomości e-mail.

W ramach porządkowania oferty Cognos zdecydował się zintegrować portal informacyjny Upfront z narzędziem raportującym Impromptu Web Reports. W efekcie zarówno raporty dwu-, jak i wielowymiarowe będzie można przeglądać za pomocą tego samego portalu. Do zatarcia różnic przyczyni się także ujednolicenie stylów i sposobu działania interfejsów we wszystkich aplikacjach Cognos.

Polscy partnerzy Cognos
  • K2Si, Katowice - kilka projektów w toku; umowa partnerska podpisana ok. rok temu

  • Trax, Zielona Góra - współpraca z Cognosem od 1994 r.; najstarszy z partnerów; kilkadziesiąt wdrożeń w przemyśle i dystrybucji

  • Hogart, Warszawa - partner Cognosa od 1996 r.; łącznie ponad 40 wdrożeń, w tym duże, m.in. w Elektrim Kable, Pekaes Multispedytor, Commercial Union Polska, Allianz Polska

  • Spin, Katowice - współpraca z Cognosem trwa ok. rok; firma prowadzi kilka projektów pilotażowych w Regionalnych Kasach Chorych

  • Mineral Midrange, Warszawa - 3 duże wdrożenia (Agfa Polska, TotalFinaElf, Bims Plus); kilka kolejnych projektów w toku

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200