Siła w szybkiej bazie

Sprawna baza danych jest podstawą działalności warszawskiego ''żółtego telefonu''.

Sprawna baza danych jest podstawą działalności warszawskiego ''żółtego telefonu''.

"Pracujemy nad stworzeniem nowej wersji bazy danych, dzięki której uda się skrócić czas oczekiwania na odpowiedź z ok. pół minuty do niespełna dwóch sekund" - mówi Tomasz Affet, dyrektor ds. informatyki w spółce InfoCenter, prowadzącej w Warszawie tzw. żółty telefon. Usługa - udostępniona pod koniec ubiegłego roku - polega na dostarczaniu przez całą dobę informacji na temat poszukiwanych przez klientów produktów lub usług.

Do tej pory aplikacja napisana przez informatyków InfoCenter była instalowana na komputerach, z których korzystają operatorzy telefonicznego centrum obsługi klienta. Codziennie rano każdy z nich kopiował aktualną wersję bazy danych. Jak mówi Tomasz Affet, w ciągu kilku dni ma być dostarczony serwer firmy Sun Microsystems, na którym będzie pracować nowa baza danych, zbudowana w architekturze klient/serwer w środowisku Progress. Umożliwi ona przesyłanie zapytań dwudziestu osobom jednocześnie. Na odpowiedzi użytkownicy będą oczekiwać nie dłużej niż 1,5-2 sek, skracając średni czas rozmowy z klientem do ok. 40 sek.

Ocena pracowników

Firma przygotowana na odbieranie dużej liczby telefonów w ciągu dnia uruchomiła także telefoniczne centrum obsługi klienta. Jego producentem jest Ericsson. Jak twierdzą przedstawiciele InfoCenter, dzięki oprogramowaniu dostarczonemu przez Ericssona wraz z systemem telefonicznym może skuteczniej organizować pracę działu operatorów. "Na podstawie informacji uzyskanych z systemu sprawdzamy kiedy i ilu klientów dzwoni do nas, by opracować grafik dla naszych pracowników" - stwierdza Ewa Kunca, prezes zarządu InfoCenter, dodając, że w ciągu dnia występuje znaczne zróżnicowanie w częstotliwości rozmów.

Za pomocą tego oprogramowania tworzy się także listę płac, biorąc pod uwagę czas zalogowania w sieci poszczególnych pracowników. System umożliwia również ocenę pracy i efektywności operatorów i handlowców. Statystyki, które spółka otrzymuje, pozwalają jej na weryfikację osiągnięć poszczególnych osób, a następnie, w zależności od oceny, odpowiednie ich premiowanie.

Dane przez Internet

Firma planuje również udostępnienie usług za pośrednictwem własnego serwera WWW. "Najpierw musimy jednak stworzyć perfekcyjną bazę danych. Jeśli nawet obecnie przez nas stosowana nie jest jeszcze doskonała, to operator potrafi na podstawie swojej wiedzy uzyskać z niej potrzebne klientowi informacje. W Internecie pozostaje on jednak zdany na samego siebie. Musi więc mieć do dyspozycji jak najlepsze narzędzie" - mówi prezes InfoCenter.

Aby zabezpieczyć się przed intruzami, firma zamierza kupić firewall serwer Secure Computing - BorderWare. "Będzie to osobny komputer łączący naszą siecią a Internetem, wyposażony m.in. w niezależne karty sieciowe, z których jedna połączona jest z siecią globalną, a druga z serwerem naszej bazy danych. Nie ma więc fizycznego połączenia między oboma światami" - twierdzi Tomasz Affet.

Na razie działalność InfoCenter ogranicza się do Warszawy, a informacje o firmach dotyczą podmiotów tylko z województwa stołecznego. Docelowo firma zamierza stworzyć podobne ośrodki w całej Polsce i umiejscowić je w taki sposób, aby klienci mogli dzwonić, płacąc za lokalne połączenie. W każdym z nich będzie można w przyszłości uzyskać informacje dotyczące ofert firm z całego kraju.


TOP 200