Sieć GSM-R dla PKP wciąż na liście projektów rezerwowych
- (aja),
- 12.10.2011, godz. 16:09
Na rozwój technologii telekomunikacyjnych na kolei w Polsce przeznaczone są ogromne fundusze w Programie Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Niestety ogromna większośc z nich - w wysokości około 2 mld PLN - ujęta jest w projektach znajdujących się na liście rezerwowej.
Huawei razem z Sygnity chce podbić Europę
Na początku 2011 r. PKP Polskie Linie kolejowe rozpoczęły wdrażanie systemu GSM-R w Polsce na pilotażowym odcinku 80 km pomiędzy Legnicą a Bielawą Dolną. Wdrożenie to zainicjowało realizację w Polsce wytycznych Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) związanych z powstaniem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), którego celem jest zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego w UE. Włączenie Polski do ERTMS ma poprawić bezpieczeństwo ruchu pociągów na terenie Unii Europejskiej, zwiększyć przepustowość linii kolejowych oraz dostosować urządzenia łączności do standardów międzynarodowych.
Zobacz również:
- Bezpieczeństwo pasażerów PKP wzmocni sztuczna inteligencja
- Pierwsza europejska fabryka firmy Huawei powstanie we Francji
"W Europie rozpoczęła się już dyskusja nad nowym standardem łączności ruchomej dla kolei. Wszystko wskazuje na to, że standard ten będzie bazował na specyfikacji szerokopasmowego standardu LTE uzupełnionego o funkcjonalności specyficzne dla kolei. Jednak w odróżnieniu od obecnie obowiązujęcego standardu GSM-R nowy będzie również uwzględniał także zapotrzebowanie na usługi dedykowane bezpośrednio dla pasażerów. Polska jest w ważnym momencie zmian, które z pewnością przełożą się na bezpieczeństwo i komfort pasażerów" - mówi Jarosław Czerniawski, regionalny dyrektor ds. Sektora Transportowego w firmie Huawei.
Swoją drogą ciekawe kiedy doczekamy się WiFi w pociągach PKP? Na pewno "skróciłoby" to czas podróży z Warszawy do Trójmiasta...