Serwer jako element systemu

Różne koncepcje integracji

W ogólności trudno precyzyjnie zdefiniować, czym jest zintegrowany system dla centrum danych. Bo zależnie od producenta i jego możliwości technicznych, jest to rozwiązanie mające unikalną architekturę, funkcjonalność i zastosowania.

Dostępne są zarówno zestawy umożliwiające budowę dużego, korporacyjnego centrum danych, jak i specjalizowane urządzenia przeznaczonych dla małych i średnich firm. Ich wspólną cechą jest koncepcja połączenia elementów infrastruktury sprzętowej, serwerów, pamięci masowej i urządzeń sieciowych z preinstalowanym oprogramowaniem narzędziowym, a czasami też aplikacyjnym w jeden zintegrowany i zoptymalizowany system.

Należy tu podkreślić, że takie zintegrowane systemy nie są nową technologią, ale pomysłem na zwiększenie obrotów i zysków przez producentów sprzętu lub oprogramowania dzięki zaoferowaniu nowych rozwiązań, które mogą być atrakcyjne dla wielu użytkowników systemów IT.

"Do systemów, które można określić jako zintegrowaną infrastrukturę dla centrów danych trzeba zaliczyć takie platformy jak Cisco UCS, Dell Virtual Integrated System, IBM PureSystem czy HP Converged Cloud" - uważa Jed Scarabella, analityk z IDC. - "Oracle Cloud Computing natomiast to rozwiązanie adresowane przede wszystkim do użytkowników dokładnie wiedzących, jaka aplikacja ich interesuje. Dopiero w drugiej kolejności szukają oni platformy sprzętowej najlepiej zoptymalizowanej do wymagań oprogramowania. Jeśli te aplikacje to bazy danych lub oprogramowanie biznesowe Oracle, to zakup systemów takich jak Exadata lub Exalogic warta jest rozważenia".

W wypadku IBM, firma ta też przykłada dużą wagę do rozwoju oprogramowania wzbogacającego możliwości PureSystems, m.in. współpracując z wieloma niezależnymi producentami softaware’u. Efektem tego jest oferta oprogramowania PureApplications zoptymalizowana pod katem współpracy z platformą sprzętową PureFlex.

Jed Scarabella uważa, że jest to kierunek rozwoju, w którym podążać będą również inni producenci i można oczekiwać, że na przykład Cisco w najbliższych latach zacznie informować o porozumieniach lub przejęciach firm związanych z oprogramowaniem aplikacyjnym.

Ale nie wszyscy analitycy podzielają takie opinie, niektórzy sądzą, że skoncentrowanie się Cisco na warstwie infrastrukturalnej to świadoma i przemyślana decyzja. "Architektura UCS nie ma bezpośredniego związku z warstwą aplikacyjną i dzięki temu jest bardziej uniwersalna oraz pozwala na szybkie wdrożenie systemu" - uważa Joel Snyder z analityk Opus One.

Do pewnego stopnia można porównywać IBM PureFlex (infrastrukturalny element PureSystem) z systemem Cisco UCS. Ale IBM PureFlex został przede wszystkim zoptymalizowany do uruchamiania aplikacji znajdujących się w pakiecie PureApplications, a UCS ma bardziej ogólne zastosowania.

Zalety i wady rozwiązań zintegrowanych

Podstawową, zgodnie podkreślaną przez wszystkich zaletą takich pakietów jest możliwość uwolnienia użytkowników od konieczności żmudnej, kosztownej i często długotrwałej integracji systemu składającego się z elementów pochodzących od różnych producentów. W efekcie całkowity koszt wdrożenia centrum danych lub innych elementów systemu IT, może być obniżony, a jego czas znacznie skrócony.

Jeśli chodzi o obniżenie kosztów, jest to argument dyskusyjny, bo zależy od tego w jakim stopniu system jest dopasowany do konkretnych wymagań użytkownika. Bo zbudowanie centrum danych składającego się z serwerów, pamięci masowej, przełączników i routerów nie jest trudne, ale jeśli do tego dodać instalację systemów operacyjnych i aplikacji, a także oprogramowania do wirtualizacji, backupu, archiwizacji, zabezpieczania systemu przed zewnętrznymi atakami itd. to dodatkowe koszty związane z integracją są często wysokie. System zintegrowany może tu być dobrym rozwiązaniem z ekonomicznego punktu widzenia.

Dodatkowo, jeśli system składa się z elementów sprzętowych i programowych pochodzących od wielu różnych producentów, rosną koszty jego utrzymania i wydłuża się czas usuwania potencjalnych awarii, bo ich diagnostyka i lokalizacja może być trudna i wymaga kontaktu z działami wsparcia technicznego różnych firm.

Zintegrowane systemy eliminują większość takich problemów. Ich producenci z reguły zapewniają jedną linię wsparcia technicznego i dają gwarancję na prawidłowe działanie i współpracę wszystkich elementów takiego rozwiązania. Dotyczy to zarówno warstwy sprzętowej, jak i oprogramowania.

Ale koncepcja systemów zintegrowanych ma też swoje wady. Przede wszystkim brak możliwości wyboru elementów najlepszych w swojej klasie oraz uzależnienie od jednego producenta. Choć nie zawsze tak jest, bo niektórzy producenci opracowują swoje rozwiązania na podstawie wiodących, powszechnie uznanych standardów w zakresie platform sprzętowych i oprogramowania, a także dostarczają narzędzi pozwalających na integrację platform różnych dostawców w spójny i łatwo zarządzalny system.

W wypadku modernizacji lub rozbudowy systemu IT problemem może być zgodność z istniejącą infrastrukturą, a więc możliwość współpracy systemu zintegrowanego z już wykorzystywanymi urządzeniami i aplikacjami.

Systemy zintegrowane z zasady są mniej elastyczne pod względem możliwości wyboru i konfiguracji zarówno ich elementów sprzętowych, jak i oprogramowania. Są one projektowane przy założeniu standardowych potrzeb przeciętnego użytkownika. Jeśli ma on jakieś nietypowe wymagania to dopasowanie systemu może być kosztowne i nieopłacalne.


TOP 200